Movie Review : Spderman - Far From Home

Friday 5 July 2019


Director : Jon Watts
Writer : Chris McKenna, Erik Sommers
Cast : Tom Holland, Samuel L. Jackson, Zendaya, Cobie Smulders, Jon Favreau, J. B. Smoove, Jacob Batalon, Martin Starr, Marisa Tomei, Jake Gyllenhaal
Production Company : Columbia Pictures, Marvel Studios, Pascal Pictures
Distributor : Sony Pictures Releasing
Genre : Sci-fi / Action/ Comedy
Running Time : 129 minutes
Release Date : June 26, 2019 (Hollywood) & July 2, 2019 (United States)
Trailer :


Masa movie Spiderman : Homecoming release, ragu-ragu dengan Tom Holland. Mampu atau tak dia capai tahap dua Spiderman sebelum ni. Homecoming not bad, dalam Avengers pun dia perform and now Far From Home – beberapa tahun lepas Endgame.

Kalau you guys belum tengok Endgame dan tak sabar nak tengok Spiderman, ada big spoiler dalam trailer dan juga movie. Plot masa Spiderman : Far From Home 5 tahun tinggalkan Avengers Endgame lepas kejadian The Blip so Spiderman (Tom Holland)  yang tinggal untuk lead Avengers bila Thor dengan Dr. Strange agak busy. Quite questionable bila Nick Fury dengan Maria Hill buat statement macam tu sebab ramai lagi superheroes lain lepas kejadian The Blip dan Endgame. 


Tapi Spiderman tak mampu nak handle tanggungjawab yang besar macam tu. Dalam Homecoming pun nampak banyak pertolongan datang dari Tony Stark. Macam mana Spiderman nak hadap serangan Elemental? Yupp, as in trailer, dengan bantuan Mysterio/Quentin (Jake Gyllenhaal) yang datang dari Bumi-833.


Nick yang datang lepas The Blip, serahkan harta peninggalan Tony kepada Peter which is EDITH – sistem kawalan drone dan minta Peter bergabung tenaga dengan Mysterio kalahkan Elemental di Prague. Dalam movie ni Peter busy dengan school trip di Europe so plan dia nak tackle MJ (Zendaya) lagi besar dari Elemental ataupun Avengers.

Third installment of Spiderman tapi kita masih lagi kena hadap cinta Peter-MJ which kind of depressing sebab Spiderman dah join The Avengers so priority dah berubah but we’re talking about 15 years old superheroes who wants a normal life and didn’t get enough training to be a world leader so yeah I guess I’m okay with it since it’s fun and entertaining.


Tak boleh sembang banyak sangat pasal movie ni sebab nanti berisiko jadi spoiler. Kalau fans Avengers, movie ni wajib tengok sebab movie Spiderman ialah movie terakhir sebelum Marvel bergerak ke Fasa 4. First half movie ni you guys akan tertipu dengan trailer tapi 2 post credit ada kejutan besar.

Jalan cerita movie SFFH ni lagi banyak action, lagi kelakar dari Homecoming dan lagi sedih yang pastinya. Tambah pula kalau yang tak move on lagi dengan Endgame. Sebak tengok scene Happy pandang Peter masa dia pilih suit Spidey tu. I feel you Happy!

“I don’t think Tony would’ve done what he did, if he didn’t know that you were going to be here after he was gone,”


Walaupun Tom terpaksa berebut screentime dengan Jake tapi performance Tom dalam movie ni menyerlah tanpa overshade Jake or vice versa. Jacob Batalon excel in this sequel as Ned meanwhile Zendaya didn't do much in this movie, mungkin next Spiderman akan menyerlah kot. I just hope she's not dead like the rest lagipun jalan cerita Spiderman Tom Holland dah banyak berubah so just skip this one please.

I prefer you guys tengok dekat cinema sebab action and visual dia gempak bila second half bermain dengan hologram dan teknologi dron dengan lagu Led Zeppelin sebagai OST. Music score is great and funny as well.

Overall I have fun watching and can't wait for the third sebab dekat hujung movie ada twist besar dan ughhh I tak boleh cerita nanti jadi spoiler. Kbai.

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +0.8, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 9.2/10

5 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.