Movie Review : The New King Of Comedy

Wednesday 24 July 2019


Director : Stephen Chow
Writer : Stephen Chow
Cast : E Jingwen, Wang Baoqiang, Zhang Quandan, Jing Ruyang, Zhang Qi, Yuan Xingzhe
Production Company : 
Distributor : Lian Rui (Shanghai) Film Industry Co., Ltd.
Genre :  Comedy/Drama
Running Time : 91 minutes
Release Date : 5 February 2019 (China)
Trailer :


Movie terbaru Stephen chow merupakan remake kepada movie lakonan dia, King of Comedy tahun 1999. Bezanya dulu Stephen berlakon watak utama, kali ni Stephen tulis skrip dan jadi pengarah. Tak pasti dah tengok ke belum movie KOC tapi yang pastinya tak ada comparison mana lagi best sebab kalau dah tengok pun bukannya ingat jalan cerita & I don't have any plan to watch the original one.

Movie TNKOFC ni mengisahkan tentang pelakon ekstra yang berusaha dalam dunia lakonan. Kita sedia maklum dah kalau pelakon ekstra ni kebanyakannya ada bakat tapi underpaid dan selalu dibuli. Dalam movie ni you guys boleh nampak la kehidupan Dreamy (E Jingwen) setiap hari struggle dekat set.


Disebabkan Dreamy ni agak lurus bendul, dia selalu kena buli sampaikan ayah dia halau keluar dari rumah kalau dia nak stay dalam dunia lakonan sebab ayah dia tak tergamak nak tengok anak dia kena hidup macam tu walhal dah cecah umur 30 tahun dah pun.


Tapi disebabkan minat sangat dalam dunia lakonan, Dreamy tak kisah pun kena hadap semua benda tu. Bagi dia, segala usaha dia ni akan jadi pengalaman berguna bila dekat atas nanti. Tapi sampai bila dia nak sabar sebab yang jadi pelakon utama bukannya ada bakat sangat pun, terpilih sebab muka cantik semata.


Bila pakwe dia, Charlie (Zhang Quandan) curang dan curi duit simpanan dia hasil berlakon siang malam, dia kena hina teruk dekat set, Dreamy buang minat lakonan dan kerja di kedai makan. Macam mana Dreamy capai balik impian dia dan berjaya pegang Best Female Actress Award kena tengok dalam movie ni.


Jalan cerita Dreamy ni Stephen olah berdasarkan kehidupan sebenar pelakon ekstra sebab tu bila scene Dreamy struggle tu rasa kesian sangat tambah pula bila ayah dia tengok macam mana Dreamy kerja dekat set. Sedih boleh bikin nangis tapi tang comedy tu ada scene yang try hard sampai nampak macam watak Dreamy ni terlampau sangat bodohnya.


Even movie ni highlight tentang hard work tapi bukan sebab hard work Dreamy yang lonjakkan nama dia tapi disebabkan dia bernasib baik je bila video dia viral. Orang tak acknowledge talent ataupun hard work dia selama 10 tahun tu pun. Kalau tengok scene audition dia pun macam tak percaya je dia boleh terpilih padahal ada yang lebih bagus dari dia.


Visual movie ni agak cantik lah bila set lakonan memang dihias cantik tambah pulak dengan view kawasan shooting cantik belaka. Lighting pun on point. Not sure about the soundtrack tapi ada satu lagu romantik yang Charlie nyanyi untuk Dreamy I suka dengar tapi lagu tu pendek je la. 



Fun to watch yang mana suka movie komedi Stephen Chow tapi jangan terlampau letak harapan tinggi sangat lah untuk movie ni. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 7.7/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.