Perencah Sup Daging & Tulang Adabi

Thursday 4 July 2019

Gara-gara adik kempunan, beria lah memborong daging dekat NSK sebab nak buat bihun sup. Selalunya buat sup ayam je, tak pernah lagi buat bihun sup daging. 


Sebab ambil daging tak banyak, kena la minta bantuan dari pakar masakan dari kecik lagi. Kalau tak ada pes Adabi mana nak sedap ye dak. Dalam pes ni ada 30 jenis rempah ratus. Boleh kata kalau masuk air dengan pes ni pun dah cukup dah. Tapi saja nak habiskan stok rempah dekat rumah.


Masak sup macam biasa je campak semua bahan masuk dalam periuk pastu biar mendidih. Masuk garam dngan daun sup lepastu hidang. 
 

Sedap lah makan sebab ada pes. Rasa dia pun just nice je, tak strong sangat. Nak masak pun tak payah nak tunggu lama, cuma tunggu bagi daging empuk je. Masukkan daging pun tak banyak sangat sebab makan berdua je lagipun nak try je pes tu sedap ataupun tak. 

Lepas ni kalau nak makan sup daging boleh beli pes Adabi ni je lah, tak payah order sup daging dekat kedai sebab mahal kemain. Makan pun tak puas.


Makan bihun sup ni kena ada sambal hitam baru mengancam pergi dia. Kan?

6 comments

  1. Saya tak pernah beli lagi perencah sup daging dan tulang. Kebiasaannya beli perencah sup biasa je untuk masak sup ayam.

    ReplyDelete
  2. aida buat sup, guna sup bunjut & perencah sup biasa je, farhana.
    lom pernah guna ni.
    pasni boleh cuba kot, kan :)
    dah ada trusted testimoni ni hah.

    ReplyDelete
  3. Adabi menyelerakan.. Adabi. Maybe boleh try perencah sup daging dan tulang adabi lain kali.

    ReplyDelete
  4. mmg setuju, akak pun suka pakai paste sup adabi, rasa dia pun cukup rasa tak berempah sgt...

    best nya makan mehun sup tauge dia mentah gitu, rangup je rasa

    ReplyDelete
  5. Tak pernah cuba pula perencah sup daging nie.. macam best je..
    kalau beli memang mahal ya amat.. Masak sendiri juga puaskan Farhana..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.