Slider

REVIEW

FASHION

MUSIC

LIFESTYLE

Latest Blog

ANTARA WARISAN DAN PILIHAN, KUDRAT 1968 : HIGH COUNCIL BAWA PERSOALAN SISTEM DAN JURANG DI ANTARA KELAS | ‘Manifestasi KUDRAT Bermula 11 September 2026’

Kuala Lumpur, 3 September 2026 – Teka-teki teraju utama filem KUDRAT 1968 : High Council terjawab selepas Astro Shaw memperkenalkan pelakon Zarif Ghazzi, Mierul Aiman, Akmal Asyraf, Dai Fuad, Evertts Gomes dan Chech Harith sebagai penyambung legasi francais popular High Council. 

Ia telah mencetuskan gelombang spekulasi di kalangan penonton dan peminat apabila pelbagai teori mula muncul tentang bagaimana kisah ini akan membentuk permulaan dunia High Council serta merungkai hubungan di antara setiap watak. 

Di bawah arahan Zulaikha Zakaria bersama pengarah muda Khairi Asyraff, kesemua persoalan bakal terjawab bermula 11 September menerusi siri premium Astro Originals dengan empat episod sebelum filem berada di pawagam di seluruh Malaysia tahun ini. 

Pertama kali di Malaysia, penonton diperkenalkan dengan pendekatan baharu iaitu satu cerita dua format. Perancangan dan penggambaran siri, serta filem KUDRAT 1968 dilakukan dalam satu tempoh yang sama, begitu juga dengan tempoh tayangan yang berterusan. 

Strategi ini bukan sahaja menawarkan pengalaman penceritaan yang lebih meluas kepada penonton, malah memperkenalkan satu rangka pemasaran baharu di mana siri berperanan sebagai medium untuk membina keterujaan, memperkenalkan dunia cerita serta mendekatkan penonton sebelum pengalaman sinematik filem KUDRAT 1968 : High Council di pawagam.

Bagi melangkah ke dunia High Council, barisan pelakon lain turut diperkenalkan seperti Zamarul Hisham, Nabila Huda, Datuk Seri Eizlan Yusof, Aziz M. Osman, Aleza Shadan, Yasmin Hani, Rusdi Ramli, Muzayyin Mahyuddin, Johnny Gillett, Jebat Zulfar, Balkisyh Semundur Khan, Umar Shakur, Nix Wong, Mokhtar Mohsin, Zarul Zaidee. 

Menurut Penerbit Eksekutif KUDRAT 1968 : High Council merangkap Ketua Astro Shaw, Raja Jastina Raja Arshad, “Jenama High Council terus kukuh dengan kehadiran KUDRAT 1968 : High Council. Sejak kami mengumumkan enam nama pelakon utama serta video teaser dunia prekuel High Council ini, kami dapat melihat keterujaan yang luar biasa daripada penonton yang mula mengaitkan setiap watak dengan membina pelbagai teori. 

KUDRAT 1968 : High Council bukan sekadar membawa penonton kembali kepada permulaan High Council, tetapi turut mengangkat naratif yang lebih dekat dengan realiti iaitu tentang jurang di antara kelas dalam sesebuah sistem. Kami percaya jurang ini wujud di mana-mana, dan melalui penceritaan ini, kami ingin membuka ruang refleksi terhadap bagaimana struktur sebegini membentuk identiti, pilihan dan konflik dalam kehidupan.

Di bawah teraju showrunner Zulaikha Zakaria bersama pengarah bersama, Khairi Asyraff serta  pasukan kreatif dan semua yang terlibat, KUDRAT 1968: High Council akan dipersembahkan sebagai sebuah filem dan siri premium yang mengangkat kualiti penceritaan High Council ke tahap yang lebih berimpak sekali gus diharap mampu mengulangi fenomena High Council dan memperluaskan lagi naratif Astro Shaw Cinematic Universe.”

Sementara itu, Showrunner KUDRAT 1968 : High Council, Zulaikha Zakaria menyatakan, “KUDRAT 196ialah sebuah karya fiksyen yang mengutamakan hiburan, namun tetap membawa naratif yang mendalam dan dekat dengan realiti. Walaupun ceritanya fiksyen, kami banyak meminjam elemen sejarah dan suasana sosial Malaysia. Tahun 1968 dipilih kerana ia mencerminkan sebuah negara yang masih muda, sedang mencari identiti serta berdepan dengan pelbagai perubahan dan ketegangan. Jadi, latar ini membentuk sistem, budaya dan legasi dalam KUDRAT.

Dari segi hala tuju kreatif, kami ingin mengangkat skala KUDRAT ke tahap lebih tinggi melalui pendekatan visual yang lebih berani dan kreatif, tanpa mengorbankan emosi dan konflik yang dekat dengan penonton. Pada masa yang sama, DNA High Council tetap dikekalkan. Kami berharap KUDRAT bukan sekadar mengulang dunia High Council, tetapi berkembang dengan identiti dan bahasa tersendiri.”

Filem KUDRAT 1968: High Council diterbitkan oleh Astro Shaw bersama rakan penerbit ZAK Capital, Enotech Pictures, Pegasus Motion Pictures, HM Entertainment dan GSC. Manakala produksi oleh PASAL Productions. 

KUDRAT 1968: High Council juga mencipta kolaborasi strategik bersama jenama fesyen tempatan, Christy Ng, yang memperkenalkan koleksi eksklusif Christy Ng X KUDRAT 1968 yang menampilkan beg dan stokin edisi khas terhad dengan menggabungkan elemen fesyen dan penceritaan dalam satu pengalaman gaya hidup. Untuk maklumat lanjut, boleh dapatkan di kesemua store dan laman web Christy Ng. 

KUDRAT 1968 : High Council turut menampilkan lagu tema bertajuk ‘Manifestasi’, nyanyian Sharul Kamal. 

Saksikan sendiri bagaimana kewujudan High Council ini tercipta menerusi KUDRAT 1968: High Council yang akan ditayangkan di Astro Ria (Saluran 104) dan Astro Citra (Saluran 108) setiap Jumaat, jam 9.00 malam bermula 11 September. Pelanggan juga boleh menonton episod lebih awal pada jam 12 tengah malam melalui Sooka atau Astro X3, penawaran baharu berasaskan penstriman tanpa memerlukan dekoder, pemasangan atau kontrak, bermula daripada RM39.99*. Layari astro.com.my untuk maklumat lanjut.

Gunakan tanda pagar #KUDRAT1968 untuk merancakkan lagi perbincangan di platform media sosial. Ikuti perkembangan terkini dan klip menarik di semua akaun digital Astro Shaw. 

MASA UNTUK MENEKAN! UNDIAN AMT2026 BERMULA MALAM INI, “POWER” DI TANGAN PEMINAT!

Thursday, 3 September 2026

Calon sudah diumumkan, sekarang masanya untuk memilih! Selepas barisan calon Anugerah Melodi Terhangat (AMT) 2026 diperkenalkan menerusi “Malam Start Menekan!,” undian rasmi AMT2026 kini dibuka mulai 9 malam ini, memberi peluang kepada peminat untuk mengangkat calon pilihan masing-masing merebut trofi “Terhangat” menerusi undian yang berlangsung selama enam minggu, dari 3 September hingga 8 Oktober 2026, di tonton.com.my/anugerahmeloditerhangat

Kuasa memilih kini milik anda. Undi dan sokong pilihan anda untuk tentukan siapa yang paling “Terhangat!” Enam minggu sahaja untuk anda mengeluarkan “Fan Power” dan melihat sejauh mana sokongan kepada calon pilihan mampu membawa mereka lebih dekat kepada kemenangan.

Nak gunakan “Fan Power” semaksimum mungkin? Inilah masanya! Akaun Tonton berdaftar menerima 5 undian, manakala pemegang langganan 3 bulan mendapat 2,500 undian dan langganan 12 bulan pula 10,000 undian. Gunakan setiap undian ANDA sebaik mungkin!

Edisi tahun ini turut memperkenalkan tujuh kategori baharu, menjadikan persaingan lebih terbuka dengan lebih banyak selebriti dan karya mendapat ruang untuk diraikan dalam keseluruhan 16 kategori yang dipertandingkan. Jangan tunggu lagi! Layari laman undian AMT2026 malam ini, pilih calon pilihan anda dan mula menekan undi.

Siapakah yang akhirnya akan menguasai pentas AMT2026 dengan gabungan “Star Power” dan “Fan Power” paling kuat? Jawapannya bakal diketahui apabila Anugerah Melodi Terhangat (AMT) 2026 berlangsung pada 18 Oktober 2026, Ahad, jam 9.00 malam, secara langsung menerusi TV3 dan strim juga melalui Tonton.

Untuk maklumat lanjut dan perkembangan terkini mengenai AMT2026, ikuti laman media sosial rasmi Facebook, Instagram, X, Threads dan TikTok @TV3Malaysia, serta Instagram dan TikTok @MelodiTerhangat.

Movie Review | Operasi Pesta Copet (2026)

Pengarah: Edy Khemod
Penulis Skrip: Edy Khemod, Rino Sarjono
Pelakon: Iqbaal Ramadhan, Kristo Immanuel, Zulfa Maharani, Kawai Labiba, Fauzan Lubis, Azizah Hanum, Ardit Erwandha, Kiki Narenda, Shakeel Fauzi, Totos Rasiti, Yeyen Lidya, Damita Almira, Myesha Lin
Syarikat Produksi: Imajinari, Angin Segar, Boss Creator
Pengedar: Antenna Entertainment (Malaysia) 
Genre: Jenayah / Komedi
Durasi Tayangan: 113 minit
Tarikh Tayangan: 27 Ogos 2026 (Indonesia), 03 September 2026 (Malaysia)
Trailer:


Ditekan keadaan ekonomi selepas dibuang kerja di kilang, hidup Ijal (Iqbaal Ramadhan) mula berantakan kerana tiada sumber pendapatan. Makin ditambah beban bila ibunya (Yeyen Lidya) muncul bersama adik tirinya, Mila (Myesha Lin) bantu  selesaikan hutang dengan lintah darat sebanyak Rp13 juta.

Ijal ada buat kerja sambilan dengan rakan baiknya, Adut (Kristo Immanuel) mengambil upah jadi badut bersama ayahnya, Somali (Totos Rasiti) tapi upahnya tak seberapa. Ijal bertemu dengan Silet (Fauzan Lubis) yang suka mencuri di pasar basah. Silet ajak Ijal dan Adut mencopet beberapa biji handphone kemudian jual di kedai telefon. 


Hasil mencopet di pasar agak lumayan tapi tak lama bila Silet tertangkap dan dipenjarakan. Ijal semakin kusut kerana hilang punca pendapatan sekali lagi. Dia kemudiannya diajak oleh adik sepupunya, Melodi (Kawai Labiba) ke konsert rock. Di situ Ijal mendapat ilham untuk mencuri di konsert musik sebab ramai penonton yang leka. Bila moshing pula banyak handphone yang melayang dari kocek seluar.
 
Ijal ajak Adut untuk mencopet di konsert muzik, Melodi pula ingin menjadi perancang strategi sementara Tia (Zulfa Maharani) tukang tadah atau tukang kutip hasil mencopet. Melodi cadangkan mereka berempat mencopet di Pestapora, festival musik terbesar di Indonesia yang berlangsung selama 3 hari. 


Imajinari perkenalkan Edy Khemod sebagai pengarah baru dan pertama kali bekerjasama dengan Iqbaal Ramadhan dalam filem komedi Jenayah selepas filem Agak Laen (2024). Filem Operasi Pesta Copet menceritakan bagaimana operasi mencopet dijalankan dan jelaskan dengan mudah istilah yang digunakan seperti ngambang, ngalih, mutus, nadah. 

Edy Khemod juga menceritakan scenario dunia musik untuk pelbagai genre termasuklah metal. Semuanya digambarkan dengan menarik sampai kita jelas dengan budaya musik di Indonesia. Cuma segala ilmu yang dicurahkan tak lah dipratikkan oleh watak-watak utama jadi ada masanya nampak macam watak utama tak betul-betul blend in dengan peminat muzik yang lain. 


Penampilan Rhoma Irama, "Raja Dangdut" dengan lagu 1001 Macam menguatkan lagi landskap muzik Indonesia yang mengangkat genre dangdut. Himpunan lagu juga musik latar dari Mar Galo dan Ken Jenie menguatkan penceritaan Operasi Pesta Copet. 

Awalnya agak skeptikal dengan perjalanan filem Operasi Pesta Copet bila tampilkan watak pencopet dengan latar masyarakat yang hidup miskin melarat. Tambahan pula ada babak Ijal kecil (Shakeel Fauzi) yang ditinggalkan oleh ibunya. Risau juga akan ikut format penceritaan Agak Laen (2024) dan betul jangkaan tu cumanya olahan sutradara Edy Khemod terlihat menarik dan menghiburkan. Sepanjang filem berdekah dengan kisah Ijal dan pencopet yang lain. 


Sinematografi dari Dicky R. Maland menjadikan filem Operasi Pesta Copet tampil bergaya walaupun latar tempat tak lah begitu menarik. Tempat yang biasa tapi hasilkan visual yang luar biasa bersama teknik transisi dan mockumentary style. Ada awkward fourth wall breaks untuk kuatkan lagi suasana komedi yang dimasukkan. 

Dalam filem Operasi Pesta Copet, penulis ada masukkan babak tentang penindasan terhadap kelas bawahan seperti Ijal. Babak Ijal dan Somali paling ketara sindirannya bila Somali bercakap tentang kerja keras sedangkan dia antara yang menindas Ijal walaupun dia tahu Ijal bekerja bagus, tak seperti Adut yang banyak curi tulang. I suka bila penulis tak paksa watak Ijal untuk maafkan kesalahan si ibu.


Semua pelakon menjalankan tugas dengan baik tapi Iqbaal Ramadhan dan Kawai Labiba paling menyerlah. Sebelum ni pernah tengok lakonan Kawai dalam 1 Kakak 7 Ponakan (2025) dan Kitab Sijjin & Illiyyin (2025) tapi ruang dia agak terhad. 

Kelemahan Operasi Pesta Copet pada second half bila penulis masukkan babak dramatik yang meleret dan mengganggu momentum filem yang dibina dengan baik di awalnya. Flashbacks yang dimasukkan sangatlah tak perlu sebab kita masih ingat memori manis yang dibina oleh watak utama. Lakonan Zulfa Maharani juga tak mampu menghadirkan konflik emosi yang kuat di samping Ijal. Chemistry Zulfa bersama Iqbaal juga terasa kurang sekaligus melemahkan elemen romantik dan dramatik bila konflik yang lebih besar diwujudkan di second half. 


Anyway, thank you, Antenna Entertainments, for the invitation. Terima kasih juga Iqbaal menceriakan birthday I walaupun tak bertentang mata in real life tibehhh

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 8.9/10

RUMAH TANGGA SYAMIM FREIDA RETAK AKIBAT CEMBURU DALAM ‘KE MANA HILANG CINTA’  | KETIKA KEPERCAYAAN HANCUR AKIBAT SIKAP OBSESI BERLEBIHAN 

Kuala Lumpur, 2 September 2026 – Sejauh manakah cemburu mampu meruntuhkan sebuah perhubungan? Persoalan itu menjadi nadi drama terbaharu TV3 menerusi slot Samarinda, Ke Mana Hilang Cinta yang mengupas isu cinta, cemburu buta serta konflik rumah tangga apabila kasih sayang bertukar menjadi ketertiban untuk memiliki secara obsesif.

Diterbitkan oleh Million Pictures serta karya penulis Sha Hanim Ramli, drama 20 episod ini Menampilkan Syamim Freida, Keith Foo dan Marc Syahmie sebagai teraju utama, bakal menemui penonton mulai 3 September 2026, setiap Isnin hingga Khamis, jam 10.00 malam di TV3.

Ke Mana Hilang Cinta mengisahkan Sya (Syamim Freida), seorang pereka hiasan dalaman kerjaya mantap yang tidak pernah menyangka akan jatuh hati dengan Aidil (Keith Foo), seorang duda anak satu yang kematian isteri dan sekadar bekerja sebagai Pengurus Pentadbiran. Biarpun berbeza taraf kerjaya di samping masing-masing membawa kisah silam, ketulusan cinta membuatkan Sya menerima lamaran Aidil untuk membina bahtera rumah tangga bersama.

Bagaimanapun, selepas setahun mendirikan rumah tangga, sikap Aidil mula berubah secara drastik. Rasa cemburu yang melampau membuatkan setiap pergerakan Sya dikawal ketat, daripada pemeriksaan telefon bimbit dan kawalan kewangan, sehinggalah pergerakan harian yang diekori. Terperangkap dalam perkahwinan yang semakin toksik dan kehilangan kebebasan diri, Sya berada di persimpangan dilema sama ada mahu terus mempertahankan rumahtangganya atau membebaskan diri. 

Keadaan bertambah rumit apabila kehadiran Harris (Marc Syahmie), rakan sekerja merangkap kawan baik Sya yang tidak pernah disukainya secara peribadi, mula menimbulkan salah faham dan meretakkan lagi hubungan mereka. Sya mula menyedari bahawa perubahan sikap suaminya bukan sekadar isu cemburu terhadap Harris tetapi melibatkan sebuah rahsia besar yang disembunyikan oleh Aidil.

Mengenai peranannya, Syamim Freida berkongsi bahawa watak Sya memberikan cabaran emosi yang sangat mendalam.“Sya bukan wanita yang mudah mengalah. Dia cuba mempertahankan rumah tangga dan dalam masa yang sama berdepan dengan perubahan sikap suaminya yang semakin sukar difahami. Watak ini banyak bermain dengan emosi dan saya harap penonton dapat sama-sama merasai perjalanan Sya apabila cinta yang pada awalnya indah mula berubah menjadi sesuatu yang menakutkan,” Ujarnya.

Apabila syak wasangka mengatasi kepercayaan, mampukah rumah tangga yang dibina atas dasar cinta dipertahankan?

Jangan ketinggalan menyaksikan drama bersiri Ke Mana Hilang Cinta, mulai 3 September 2026, setiap Isnin hingga Khamis, jam 10.00 malam hanya di TV3. Penonton juga boleh strim episod baharu 24 jam lebih awal di Tonton atau memuat turun aplikasi Tonton di Google Play dan App Store.

Untuk maklumat lanjut dan perkembangan terkini, ikuti TV3 di Facebook, X, YouTube dan Instagram @TV3Malaysia, serta Instagram rasmi Drama Sangat di @dramasangat.

Cornetto Matcha Strawberry

Wednesday, 2 September 2026


Minggu lepas ternampak aiskrim Cornetto perisa baru, Matcha Strawberry. Dah la comel ada kad Hun Haqeem jadi duta Cornetto. Lepas briskwalk singgah 7E nak beli aiskrim perisa baru ni sebab Matcha Strawberry antara perisa kegemaran jugak. 


Warna packaging dia comel sebab gabungan warna matcha dengan strawberry tu sendiri pun memang dah cantik. Harga untuk satu unit Cornetto Matcha Strawberry dalam RM3.50 macam tu. 


Bila buka balutan dekat atas, nampak ada banyak bebola warna ungu, krim dengan peach. Rasa dia berangin. I tak suka bebola ni sebab kacau rasa matcha strawberry. 


Tengok pada warna aiskrim Cornetto Matcha Strawberry pun dah boleh tahu yang rasa dia tak kuat langsung pun. Makan dekat bahagian atas dah terganggu dengan bebola gula-gula tu sebab rasa berangin kuat sangat. Makan dekat bahagian bawah pula dah penuh dengan coklat. Di bahagian tengah sahaja yang dapat rasa perisa sebenar itupun tak pekat. 

Agak kecewa lah tapi tak boleh nak merungut lah sebab harga dia murah je. Untuk visual dia menang banyak lah tapi dari segi rasa tersangatlah sedih. 

SEGMEN REFRESH BLOGLIST SEPTEMBER 2026

Syarat-syarat:

1. Follow blog ni untuk yang belum follow.

2. Buat 1 entry tentang segmen ni..

3 Letak gambar banner diatas dekat entry tu dengan backlink ke entry ini...

4. Letak link post korang dekat komen entry ni...


10 blogger terpilih akan ada dekat sidebar blogger friends blog ni nanti. ✌

Kuala Lumpur, 2 September 2026 – Industri filem tanah air bakal diserikan dengan karya animasi sains fiksyen yang sarat emosi, Pelangi Di Mars, yang dijadualkan menemui penonton di pawagam seluruh negara bermula 3 September 2026. Menggabungkan elemen pengembaraan, kekeluargaan, dan drama futuristik, naskhah ini menjanjikan sebuah perjalanan luar biasa yang menyentuh hati serta sesuai didedikasikan buat seisi keluarga.

Dibawakan oleh Primeworks Studios selaku Rakan Pengedar dan Pemasaran dengan kerjasama syarikat penerbitan Mahakarya Pictures dan MBK Productions, karya arahan Upie Guava ini tampil dalam versi alih suara Bahasa Malaysia, sekali gus memberikan pengalaman tontonan yang lebih dekat dengan penonton tempatan. Di sebalik visual futuristik dan pengembaraan merentasi planet, naskhah ini turut mengetengahkan nilai persahabatan, keberanian, pengorbanan dan harapan dalam menghadapi cabaran yang lebih besar daripada diri sendiri.

Berlatarbelakangkan dekad 2100-an ketika krisis air global mengancam kelangsungan hidup di Bumi, Pelangi merupakan kanak-kanak pertama yang dilahirkan di planet Marikh. Bersama sekumpulan robot rosak yang menjadi sahabat baiknya, Pelangi memulakan pengembaraan untuk mencari Zeolite Omega, sejenis mineral nadir yang dipercayai mampu menjadi kunci kepada usaha menyelamatkan Bumi. Namun, misi tersebut bertukar semakin mencabar apabila Nerotek, sebuah korporat gergasi yang menguasai baki bekalan air dunia, turut memburu penemuan berharga berkenaan demi kepentingan mereka sendiri.

Melengkapkan pengalaman tontonan, penyanyi popular Nabila Razali turut meminjamkan suara merdu beliau menerusi lagu tema rasmi (OST) versi Bahasa Malaysia berjudul ‘Warnai Pelangi’. Pemilihan lagu ini bukan sahaja menyuntik sentuhan tempatan, malah memperkasakan emosi dan jiwa pengembaraan Pelangi dalam menempuh cabaran.

Keunikan Pelangi Di Mars turut diserlahkan menerusi barisan pelakon suara yang memberikan karakter dan emosi tersendiri kepada setiap watak. Versi asal menampilkan Keinaya Messi Gusti (Pelangi), Lutesha (Pratiwi), Rio Dewanto (Banyu), Livy Renata (Mirna) dan Myesha Lin (Little Pelangi), selain penyumbang suara Kristo Immanuel (Yoman), Gilang Dirga (Petya), Bimo Kusumo Yudo (Batik), Vanya Rivani (Kimichi) dan Dimitri Arditya (Sulil).

Bagi versi alih suara Bahasa Malaysia pula, watak-watak utama diberikan nafas baharu menerusi barisan bakat tempatan yang terdiri daripada Dania Aleesya (Pelangi), Khayra Anzalna Binti Khaireel Azlee (Pelangi Kecil), Firdaus Sufiyan (Banyu), Mia Sara Shauki (Pratiwi), Radhi Ibrahim (Mirna), Azman Zulkiply (Batik), Ahmad Azizi (Petya), Ezza Afiqa (Kimci), Muhammad Mustaqim (Sulil) dan Dyle Frettman (Yoman)*.

Tunggu apa lagi? Jangan lepaskan peluang untuk menyaksikan keajaiban filem animasi Pelangi Di Mars di pawagam berdekatan anda bermula 3 September 2026. Untuk perkembangan terkini, ikuti Primeworks Studios di Facebook, @Primeworks Studios, Instagram, @primeworksstudios.film and TikTok, @Primeworks Studios.

Movie Review | X-Men Origins: Wolverine (2009)

Tuesday, 1 September 2026


Pengarah:  Gavin Hood
Penulis Skrip:  David Benioff, Skip Woods 
Pelakon: Hugh Jackman, Liev Schreiber, Danny Huston, Dominic Monaghan, Ryan Reynolds   
Syarikat Produksi: 20th Century Fox, Marvel Entertainment, Dune Entertainment, The Donners' Company, Seed Productions   
Pengedar: 20th Century Fox
Genre:  Superhero
Durasi Tayangan: 107 minit
Tarikh Tayangan: 08 April 2009 (Sydney), 01 Mei 2009 (United States) 
Trailer:

Pada tahun 1845, James Howlett (Troye Sivan), seorang budak lelaki tinggal di Northwest Territories menyaksikan ayahnya dibunuh oleh Thomas Logan. Berang dengan insiden tersebut, James bunuh ayah kandungnya kemudian lari dari situ bersama abang tirinya, Victor Creed (Michael-James Olsen). Mereka berdua sama-sama mempunyai kuasa menyembuhkan diri dan kuku tajam yang diperbuat dari tulang. Walaupun mudah patah, pasti akan tumbuh semula. 

Semasa membesar, Victor (Liev Schreiber) dan James (Hugh Jackman) menyertai American Civil War, Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua juga Perang Vietnam. Di Vietnam, Victor semakin kejam dan agresif lalu ingin memperkosa wanita Vietnam dan membunuh pegawai yang menghalang dia. James dan Victor ditembak sehingga mati tapi terselamat kerana sel mutan. 

Mereka berdua kemudiannya berjumpa dengan Mejar William Stryker (Danny Huston) dan menjadi ahli Team X. Selain Victor dan James, Agent Zero (Daniel Henney), Wade Wilson (Ryan Reynolds) yang handal dengan senjata katana, teleporter John Wraith (will.i.am), Fred Dukes (Kevin Durand) yang memiliki kekuatan luar biasa dan technopath bernama Chris Bradley (Dominic Monaghan). 

Mereka bertugas untuk beberapa misi hingga James tarik diri dan hidup di kawasan yang terpencil sebagai manusia biasa bersama teman wanitanya, Kayla Silverfox (Lynn Collins). 

Filem X-Men Origins: Wolverine ditayangkan lebih awal dari X-Men: First Class (2011) tapi sebab tak nak keliru dengan susur masa, I layan ikut susur masa sebenar. Sebelum layan filem X-Men dengan watak Wolverine di dalamnya, layan dulu filem X-Men Origins: Wolverine arahan Gavin Hood yang menceritakan bagaimana Logan / Wolverine dapat kuku besi adamantium dia. Besi yang sama dengan perisai Captain America: The First Avengers (2011). 

Walaupun ingat babak dia jadi bahan eksperimen Mejar Stryker tapi langsung tak ingat penglibatan Logan dalam Team X bersama ahli yang lain. Siapa Victor Creed pun dah lupa langsung. Sebelum ni ada babak Deadpool beria curi device untuk pergi ke universe lain supaya boleh bunuh Wade Wilson yang creepy dalam filem Deadpool 2 (2018), rupanya hasil eksperimen Mejar Stryker juga. 

Disebabkan Team X ni lah Logan bertemu dengan Wade dan Wade dalam filem ni pun memang annoying. Logan dah cakap Wade boleh jadi ejen yang hebat tapi jangan buka mulut. Ryan Reynolds muncul sekejap sahaja tapi dah buat I terhibur. Sayang lah Deadpool tak ada dalam Avengers: Doomsday nanti. 

Ingatkan pertama kali jumpa Daniel Henney dalam filem Confidential Assignment 2: International (2022) rupanya dekat dalam filem X-Men Origins: Wolverine. Dia nak watak antagonis sebab dah bosan berlakon watak baik. Gerun juga lah tengok kegigihan dia nak bunuh Logan dalam filem ni, tak kasi can langsung. Babak kejar Wolverine dengan helikopter antara babak yang menarik dalam filem X-Men Origins: Wolverine. Sama juga dengan fight scene antara Wolverine dan Gambit (Taylor Kitsch) walaupun I rasa macam tak perlu pun Gambit nak emo beria. Ego je lebih. 

Hugh Jackman pula menghidupkan watak Wolverine dengan penuh gaya, maskulin dan berkarisma. Tak hairan lah kalau Marvel Studios tak mampu cari pelapis baru untuk Hugh tapi I boleh imagine Jacob Elardi sebagai Wolverine. Screen presence dan fizikal dia tak lari jauh dengan Hugh Jackman. 

Perjalanan hidup Wolverine agak tragis juga lah dan boleh faham kenapa watak dia agak ganas dan lebih suka bergerak sendiri lepas berjumpa dengan X-Men nanti. Even dalam filem X-Men: First Class (2011) pun ada babak Wolverine tolak tawaran Charles dengan Erik. 

Selain Logan / Wolverine, lakonan Liev Schreiber juga menjadi pesaing yang kuat untuk watak utama bila kuasa mutan dia tak jauh beza. Kalau dia pun ada kuku besi macam Logan, mungkin dia akan join Magneto sebab personaliti dia pun dah ke arah situ. 

Penghujung filem X-Men Origins: Wolverine agak mengelirukan bila Emma Frost (Tahyna Tozzi) yang terkurung dalam tahanan Mejar Stryker berumur belasan tahun sedangkan Professor Charles dah berusia. Lagi pelik bila Charles boleh berdiri tanpa bantuan tongkat pun sedangkan dia lumpuh lepas bergaduh dengan Magneto dalam X-Men: First Class (2011) yang berlatarkan tahun 1962. 

Dari filem X-Men Origins: Wolverine ni lah Professor Charles bertemu dengan Scott Summer / Cycolps, adik kepada Havok. Tapi macam pelik juga lah kenapa Havok tak jaga adik dia lepas dah terlibat dengan X-Men. Franchise X-Men ni bercelaru sikit macam ada konflik dalaman padahal ada rujukan utama iaitu komik Wolverine

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.7, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +0.8, 8. Editing +1, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.6 = 7.9/10

Movie Review | X-Men: First Class (2011)

Pengarah: Matthew Vaughn 
Penulis Skrip: Ashley Edward Miller, Zack Stentz, Jane Goldman    
Pelakon: James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Rose Byrne, January Jones, Oliver Platt, Kevin Bacon   
Syarikat Produksi: 20th Century Fox, Marvel Entertainment, The Donners' Company, Bad Hat Harry Productions, Dune Entertainment, Ingenious Film Partners     
Pengedar: 20th Century Fox
Genre: Superhero  
Durasi Tayangan: 132 minit
Tarikh Tayangan: 25 Mei 2011 (Ziegfeld Theatre), 01 Jun 2011 (United Kingdom), 03 Jun 2011 (United States)   
Trailer:


Sebelum layan Avengers: Doomsday kena layan dunia X-Men juga dan beberapa watak X-Men pun pernah muncul dalam filem Marvel sebelum ni. Terbaru ialah watak Jean Grey dalam Spider-Man: Brand New Day (2026), Beast pernah muncul di The Marvels (2023) dan Wolverine secara eksklusif dalam Deadpool & Wolverine (2024). Lain-lain mungkin I tak ingat atau tak perasan. Semua filem X-Men ni dah pernah tengok tapi masa zaman sekolah so banyak watak dan kuasa mutan dah tak ingat, hence the rewatch. 


Filem bermula dengan babak di kem Nazi, di Auschwitz di mana pegawai Klaus Schmidt menyaksikan pergelutan tentera dengan Erik Lehnsherr (Bill Milner) hingga mampu mengawal pergerakan besi. Schmidt (Kevin Bacon) minta Erik gerakkan wang syiling di atas meja namun dia enggan hingga menyebabkan ibunya dibunuh. Kerana marah, kuasa dia berganda lalu Erik menjadi senjata Schmidt sejak kejadian tersebut. 

Dalam masa yang sama, di Westchester County, New York, telepath bernama Charles Xavier (Laurence Belcher) bertemu dengan Raven (Morgan Lily) yang mempunyai kuasa berubah bentuk. Charles jemput Raven tinggal di situ sebagai adik perempuannya. Mereka membesar bersama sehingga lah pada tahun 1962, Charles Xavier (James McAvoy) dan Raven (Jennifer Lawrence) bertemu dengan Erik (Michael Fassbender) dalam sebuah misi. 


Pegawai CIA, Moira MacTaggert (Rose Byrne) mengekori Kolonel Hendry (Glenn Morshower) di Hellfire Club lalu mendapat tahu kewujudan Emma Frost (January Jones) yang boleh berubah menjadi Kristal dan mempunyai kuasa telepati. Emma bersama Azazel (Jason Flemyng), makhluk teleporter dan Riptide (Álex González) yang mampu menghasilkan putting beliung. Mereka bertiga bekerja dengan Schmidt atau dikenali sebagai Sebastian Shaw. 


Gerun dengan apa yang dilihat, Ejen Moira dan ejen CIA minta Charles Xavier juga Raven untuk bekerja dalam Division X. Di sana, mereka bertemu dengan Hank McCoy (Nicholas Hoult), saintis bijak yang mencipta Cerebro untuk menjejak mutan lain sebelum mencari strategi menghalang Schmidt dan pasukannya yang ingin menghapuskan manusia dan cipta dunia untuk mutan. 


Filem X-Men: The First Class merupakan prekuel kepada X-Men (2000) di mana pengarah Matthew Vaughn menceritakan bagaimana Charles Xavier atau Profesor X pernah menjadi sahabat akrab dengan Erik / Magneto dan bagaimana terbentuknya X-Men. 

Konflik yang dimasukkan dalam filem X-Men: The First Class sebenarnya ringkas bila Division X ingin menghalang keinginan Sebastian namun pendekatan yang dipilih antara Erik dan Charles berbeza. Konflik antara mutan pula bertembung dengan Cuban Missile Crisis yang berlaku pada tahun 1962 di mana Presiden John F. Kennedy ingin menghalang tentera Soviet dari melancarkan perang nuklear. 


Mood filem X-Men: The First Class agak tegang dan serius gara-gara konflik negara yang dimasukkan kerana hampir menyebabkan Perang Dunia Ketiga. Berbeza dengan filem superhero yang lain, yang hanya mengetengahkan konflik peribadi semata. 

Lakonan James McAvoy sebagai Prof Charles Xavier tinggalkan impak yang kuat since the first time I’ve watched this movie. For me, he’s the best Prof Charles. Mungkin juga sebab dapat tengok pelbagai emosi yang dipamerkan sebelum dia menjadi seorang yang tenang dan mendiamkan diri dalam filem X-Men yang mendatang. 


Dinamik James bersama Michael mencipta dinamik yang kuat lantas meyakinkan persahabatan mereka berdua sejak Division X. Dialog yang dimasukkan dari barisan penulis menguatkan lagi watak juga mengukuhkan penceritaan yang dihidangkan untuk dunia yang dikongsi bersama manusia dan mutan. 

Professor Charles Xavier: Erik, you said yourself we're the better men. This is the time to prove it. There are thousands of men on those ships. Good, honest, innocent men! They're just following orders.
Erik Lehnsherr: I've been at the mercy of men just following orders. Never again. 


Jennifer Lawrence sebagai Mystique juga meninggalkan impak dan menguatkan juga emosi sebagai mutan yang tak mempunyai rupa manusia. Tak pasti dia pinjam fizikal siapa tapi Jennifer tonjolkan sisi naif Raven yang keliru dan perlukan kasih sayang lelaki. Dia harapkan lebih dari Charles, cuba menggoda Hank tapi terkesan dengan kata-kata Erik. Walaupun Charles hebat sebagai telepath tapi dia tak pandai pun berbual secara sihat tanpa perlu masuk ke minda orang lain. 

'You want society to accept you, but you can't even accept yourself.' - Erik Lehnsherr


Sinematografi dari John Mathieson buatkan dunia mutan nampak mengagumkan. Seronok tengok Mystique bertukar bentuk walaupun seram tengok bila dia bertukar ke bentuk asal. Penggunaan props, wardrobe dan gaya hidup juga mengikut latar masa 60-an dan latar masyarakat yang baru sahaja ingin pulih pasca perang. Diskriminasi terhadap wanita juga masih lagi menebal dan dipaparkan oleh Ejen Moira. Walaupun Ejen Moira diperlekehkan di hujung cerita tapi I pun mengekek juga bila dia cuma ingat satu part sahaja. It's real yet funny. 


Dalam filem X-Men: First Class je ada watak Riptide, Azazel, Angel (Zoe Kravitz), Banshee dan Havok (Lucas Till). Watak Havok lah hilang terus dalam dunia X-Men bila adik dia, Cyclops muncul. Sedih sebenarnya tak boleh tengok Lucas dah lepas muncul sebagai crush Hannah dalam Hannah Montana: The Movie (2009). Dari softie jadi alpha dalam filem X-Men: First Class ni. 


Lucas juga yang muncul dalam MV You Belong with Me - Taylor Swift. Dalam filem ni memang kumpul ramai Hollywood stars, sebab tu juga seronok tengok balik. 


Masa nampak watak antagonis Klaus Schmidt pada tahun 40-an, ingatkan orang yang sama dengan Johaan Schmidt dalam filem Captain America: The First Avengers (2011) sebab sama kejam dan tentera Nazi. Keliru awal tu sebab dua-dua pakai Schmidt je rupanya bukan. Dua watak yang berbeza, selain dari nama, seorang lagi manusia dan seorang lagi mutan. 

Hadiah dari KGB Rusia kepada Schmidt dalam filem ni lah yang jadi topi ikonik Magneto dalam semua kemunculan di franchise X-Men. 


Hopefully Marvel Entertainment akan buat web siri untuk dunia X-Men pulak sebab tak puas tengok semua mutan dalam X-Men. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Blog Performance August 2026


Salam semua, tengah bekerja ke tu? I update entri pertama untuk bulan September dalam ketenangan di rumah di kaal semua rakyat Malaysia tengah bekerja. Terima kasih adik-adik atlit SUKMA yang bekerja keras dan hadiahkan cuti untuk warga Selangor. Jasamu dikenang 💖

1. PV


Sengih je tengok pageviews bulan Ogos ni sebab tak lari jauh dengan bulan Julai 2026, setiap hari akan mencecah belas ribu. Kalau jatuh pun 8k ke atas je, belum lagi rendah dari paras tu. Ingatkan bulan Julai mencatatkan rekod tertinggi rupanya bulan Ogos lagi tinggi dengan 392,876 views. Sikit lagi nak masuk 400k views untuk monthly pageviews. Mungkin bulan September atau mungkin tahun depan, entah siapa tahu. 


Paling seronok bila dah cecah 10 juta pageviews untuk blog ni. Ingatkan akan cecah 10 juta tahun depan sebab views akan bertambah sejuta dalam masa setahun selalunya tapi tak sangka bertambah sejuta dalam masa 3 bulan sahaja. Tempoh ni tersangatlah singkat tapi boleh faham kenapa melonjak banyak macam ni dalam masa yang pendek. 

2. Posts


I perasan entry dalam Popular Post dekat Blogger tak sama dengan Google Search Console walaupun views sama. Tak pasti kalau kriteria yang dinilai atau dianalisa tu tak sama tapi dalam Popular Post I ada banyak review dengan lirik lagu, tak lari jauh pun lah dengan dua-dua platform. 

Lagu Nurcinta tu naik balik ye sebab AJL40. Jadi pelajaran baru jugak lah untuk take note dan update lagu mana yang masuk separuh akhir. 

3. Bilangan Entri


Entri untuk bulan Ogos mungkin tak sebanyak bulan Julai tapi melebihi target bulanan lah, lebih 60 entri. I dah curi masa untuk update lebih sikit dekat awal bulan sebab tahu cuti Merdeka nak keluar berjalan-jalan. Balik confirm dah tak sempat nak update sebab penat. 

Sepanjang bulan Ogos ni I konsisten lah juga blogwalking ke 10 blog terpilih setiap hari. Yang mana tak sempat dikunjung tu mohon memahami ye sebab tak sempat nak buat semua. Terima kasih juga yang berkunjung ke sini dan tinggalkan komen yang murni. Semoga bulan September akan jadi bulan yang murni untuk semua terutamanya tuan punya blog ni 😁🐞🌸🍄🌻🌰