Movie Review | A Simple Favor (2018)

Thursday 14 April 2022


Director : Paul Feig
Writer : Jessica Sharzer
Cast : Anna Kendrick, Blake Lively, Henry Golding, Andrew Rannells
Production Company : Feigco Entertainment, Hercules Bron Creative Partnership
Distributor : Lionsgate, Netflix, amazon Prime Video
Genre : Black Comedy / Thriller
Running Time : 117 minutes
Release Date : 14 September 2018
Trailer:


Diadaptasikan dari novel A Simple Favor hasil penulisan Darcey Bell yang menceritakan tentang suri rumah berjaya keluar dari hidup biasa dia setelah berjumpa dengan alpha female. Novel A Simple Favor yang diterbitkan pada tahun 2017 yang mengangkat vlogger masakan, Stephanie (Anna Kendrick) sebagai watak utama mempunyai konsep yang lebih kurang sama dengan Gone Girl yang pernah popular pada tahun 2014. Bezanya masalah rumah tangga ini dibikin melalui perspektif orang ketiga. 

Sementara Emily (Blake Lively) sibuk dengan kerjaya dan impian dia, Stephanie ambil alih tanggungjawab dan isi kekosongan yang dirasakan oleh Sean Townsend (Henry Golding). Stephanie syak Emily hilang diculik lepas dia cuba siasat keberadaan Emily. Walaupun Stephanie adalah kawan baik Emily tapi kawan dia tak suka ambil gambar atau gambarnya diambil langsung. 

Watak Emily agak misteri tapi mudah sangat bond a relationship dengan Stephanie walaupun perwatakan diorang berdua berbeza. Perbezaan tu juga yang wujudkan elemen komedi ringan dan juga saspen atau thriller. First half dipaparkan dengan cantik, diolah dengan bernas dan slowly build up emotion dan connection antara watak utama. 


Bila masuk second half pun makin bertambah tertarik dengan misteri yang wujud tentang di mana Emily dan siapakah Emily yang sebenarnya. Walaupun I menyampah dengan karakter manipulative Emily namun watak Stephanie pun tak lah baik mana. Dengan mudah dia lupa diri dan cuba buang kewujudan Emily dalam rumah Sean-Emily. 

Anna Kendrick lakonkan watak Stephanie dengan bagus bila watak dia menggambarkan individu yang tetap tak akan ada aura dan tarikan tersendiri walaupun dari atas hingga bawah pakai pakaian berjenama. 

Sinematografi dari John Schwartzman menghidupkan lagi karakter dua watak utama. John tahu dekat angle mana yang boleh menambahkan impak pada babak tersebut. Penggunaan lighting, props dan latar membantu penceritaan A Simple Favor. Entry scene Emily antara favorite part dalam movie ni sebab terpesona dengan gaya dia. 

I absolutely love Emily’s wardrobe in A Simple Favor. Renée Ehrlich Kalfus lebih banyak menggunakan konsep uber-stylish thriller dengan pilihan fesyen yang daring. Dia nak Emily pakai lebih banyak suit supaya dapat tonjolkan persona femme-fatale. Heels yang Blake Lively pakai dari Christian Louboutin dan Ralph Lauren. 

Everything went smooth sampai lah bila dapat tahu motif Emily dan latar belakang dia yang sebenar. Kalau nak kata sebab duit tu macam far-fetched dari reality sebab Emily masih lagi bekerja dengan jawatan yang bagus. Sean pun masih bekerja sebagai profesor universiti. 


Sembang pasal Sean, watak dia pun agak questionable lah sebab dia sejenis yang submissive tapi ada masanya boleh jadi dungu jugak. Especially bila dekat plot twist scene sebab watak dia nampak tersia sangat. Sebab watak dia lemah, terus hilang aura alpha Emily tu padahal director dah endorse dari awal movie. 

Maybe I prefer hidup Stephanie tunggang-langgang lepas dia berangan tinggi sangat. Baru nampak buku bertemu ruas, baru lah rasa puas. Boleh kata hidup Stephanie macam dalam gear easy mode je. Dia nak apa semua dapat sementara Emily kena berusaha walaupun ada masa dia jadi licik tapi justifiable lah benda tu. 

Overall, A Simple Favor seronok ditonton secara santai sebab chemistry dan dinamik antara Blake Lively dan Anna Kendrick. Kedua-dua pelakon tak lari jauh pun dengan karakter sebenar sebab tu tak susah pun untuk diorang hidupkan watak masing-masing. Walaupun messy but still enjoyable. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.5 = 6.5/10

2 comments

  1. Macam dulu penah masuk wishlist pahtu lupa. Haha Anna Kendirck tak pernah mengecewakan.

    ReplyDelete
  2. Ada jugak tonton filem ni masa PKP dulu. Lawa giler Blake dalam ni and somehow rasa kesian pulak dengan watak dia.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.