Movie Review | Pyaar Ka Punchnama 2 (2015)

Sunday 24 April 2022



Director : Luv Ranjan
Writer : Rahul Mody, Tarun Jain, Luv Ranjan
Cast : Kartik Aaryan, Nushrat Bharucha, Sonnalli Seygall, Ishita Raj Sharma, Omkar Kapoor, Sunny Singh
Production Company : Panorama Studios, Viacom 18 Motion Pictures
Distributor : Viacom 18 Motion Pictures, Sri Adhikari Brothers, Netflix
Genre : Romantic / Comedy
Running Time : 136 minutes
Release Date : 16 October 2015
Trailer :


Sekuel kepada Pyaar Ka Punchnama 2 lebih kurang sama saja dengan previous installment Pyaar Ka Punchnama (2011) bila mengetengahkan kisah percintaan gagalis dalam hidup 3 sahabat karib, Anshul "Gogo" Sharma (Kartik Aaryan), Siddharth "Sid" Gandotra (Sunny Singh) aka Chauka dan Tarun Thakur (Omkar Kapoor). 

Berbeza dengan previous installment, lifestyle 3 teruna bujang ni lebih moden dengan interior rumah yang rapi dan kemas. Masing-masing punya kerjaya yang bagus tapi kekurangan teman hidup. Hanya Kartik Aaryan yang kekal sama sebagai watak utama sebaliknya lagi dua digantikan dengan pelakon yang lebih kacak dan tegap. Happy tengok Omkar Kapoor debut dalam movie ni sebab watak Tarun sesuai sangat dengan karakter dia yang kacak dan cool. Sunny singh on the other hand agak struggle untuk match watak Liquid yang dilakonkan oleh Divyendu Sharma. Expression muka dia agak flat so bila lagu Ban Gaya Kutta, feels tu tak sampai sangat.


Manakala pelakon wanita masih lagi sama seperti sebelumnya. Nushrat masih lagi memegang watak teman wanita yang posesif dalam persona Ruchika "Chiku" Khanna. Walaupun kedua-dua installment tak ada pertalian langsung tapi masa Gogo dengan Chiku bergaduh, Gogo bagitahu Neha cuma ex-girlfriend dia. Nama partner yang sama dalam Pyaar Ka Punchnama. 

Mungkin pengarah Luv Ranjan nak create drama dalam hidup Gogo yang malang dapat life partner posesif dua kali berturut. Scene ni agak questionable lah sebab dalam scene awal Chiku dah ubah status dari single ke in relationship dengan Anshu. Sepatutnya automatically tagged lah dan status Anshu bertukar sekali. Tapi bila masuk dekat next scene, Chiku mengamuk pula status Gogo masih single. 


Sama juga dengan watak Supriya Agarwal (Sonnalli Seygall) yang menggunakan Chauka untuk bantu dia dalam semua kerja tapi dalam masa yang sama mencari lelaki lain sebagai calon suami. Kusum Singh (Ishita Raj Sharma) pula kikis duit Tarun dengan topeng ‘pakar kewangan’. Ishita pun dapat makeover untuk watak Kusum dan highlight scene dengan belly dance part. Jangan kata Tarun, yang tengok pun macam terpukau dengan tarian dia. 


Penceritaan yang tak jauh berbeza dengan movie sebelumnya tapi masih lagi menarik untuk ditonton sebab situasi dan karakter perempuan yang berbeza. Kartik Aaryan sekali lagi diberi peluang untuk meroyan selama 6 minit tentang masalah dalam kisah cinta dia sampai rabak mental. 

“Girls only need two thing from men. “I love you” and “sorry”. If you say I love you, they ask you, “Why do you love me?” They want to know every two months why you love them? “I love you, but give me five reasons why you love me.” Are you crazy? Who the hell thinks so much? Didn’t you ever hear that love is a feeling?” – Gogo


Memandangkan Pyaar Ka Punchnama 1 dapat hit dekat box office, set untuk sekuel ni lebih cantik dari sebelumnya. Suka tengok set rumah Chiku dengan Kusum sebab wallpaper cantik gabungan warna yang terang dan juga props menarik. Rumah Kusum penuh dengan lukisan sebab dia pelukis. Kalau PKP1 bercuti di Goa, cast PKP 2 dapat pergi ke luar negara untuk release tension bila diorang decide untuk bercuti di Krabi, Thailand. 

Music album gubahan komposer Hitesh Sonik jauh lebih baik dari yang sebelumnya. Boleh nampak lah Luv Ranjan spend duit lebih dekat lagu untuk tarik lebih ramai audience memandangkan dia hidang jalan cerita dengan tema yang sama. Suka dengan lagu Sharabi dan Paro. Nice jugak lah Luv guna lagu Heeriye masa diorang pergi bercuti dekat Krabi sebab nampak masing-masing destress dekat sana. 



Overall I have fun watching Pyaar Ka Punchnama 2 walaupun teringat dekat Liquid. Luv Ranjan kata dia nak buat Pyaar Ka Punchnama 3 tapi versi perempuan pula sebab ramai perempuan reply video Gogo venting selama 6 minit lebih tu. Harapnya Luv Ranjan tak lupa lah dekat franchise ni. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.9, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.4/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.