Drama Review | Reset (2022) 🔥

Tuesday 19 April 2022


Director : Sun Molong, Liu Hongyuan, Suan
Writer : Qidaojun, Qiu Yujie, Suan, Huang Kaiwen, Yuan Jixi, Wei Shining
Cast :  Bai Jingting, Zhao Jinmai, Liu Yijun, Liu Tao, Li Gan, Fan Shuaiqi, Yu Peishan, Huang Jue, Liu Dan, Song Jiateng, Ma Lan, Zeng Kelang, Zhang Xiqian
Production Company : Daylight Entertainment
Distributor : Netflix, YOYO official Youtube account
Genre : Mystery / Thriller
Running Episodes :  15 episodes (45 minutes per episode)
Release Date : 11 January 2022
Trailer : 


Lepas baca review Aienieka dengan Tiara, rasa tak sabar pulak nak tengok drama baru dari negara China yang bertemakan time-loop dan jenayah ni. Tertarik sebab tema time loop satu hal, tertarik dengan misteri whodunnit satu hal jugak. I suka kalau kena teka siapa pembunuh dan motif dia. 

Bermula dengan watak pelajar kolej Li Shiqing (Zhao Jinmai) yang terperangkap dalam time loop beberapa minit sebelum tragedi bas yang meletup di jalanraya akibat berlanggar dengan lori tangka minyak. Setelah kali kelima dia stuck dalam time-loop tersebut, Shiqing cuba selamatkan Xiao Heyun (Bai Jingting). Tanpa sedar, mereka berdua stuck dalam loop yang sama dan bergabung tenaga dan minda untuk mencari pembunuh dan motif tragedi bas No. 45 meletup tepat pada jam 01.42 tengahari.

  
Jarang nak layan drama China sebab kebanyakannya terlampau panjang sampai 40 episod tapi drama Reset ni cuma ada 15 episod dengan durasi 45 minit setiap episod. Penceritaan dia pun straightforward baik dipaparkan dari segi visual mahupun dialog perbualan antara watak macam scene Shiqing bagi keterangan pada Kapten Zhang (Liu Yijun) dekat hospital. 

Plot yang dikarang kemas tanpa filler atau sub-plot yang menyimpang antara kekuatan drama Reset. Walaupun ada beberapa scenes flashback tapi semuanya membantu penonton kenal dengan semua watak yang terlibat dalam tragedi tersebut. Boleh kata pengarah guna durasi yang ada dengan sebaiknya tanpa dedahkan misteri atau klu langsung sehingga tiba masanya. Macam mana Shiqing dengan He Yun clueless, macam tu jugak lah yang tengok ni. 


Chemistry dua pelakon utama pun sesuai sangat. Ada momen bila mereka tak sependapat tapi momen tu yang buat both of them makin rapat dan percaya satu sama lain. Happy bila setiap kali stuck dalam time loop both of them akan saling bantu each other dan jatuh cinta. 

I habiskan drama Reset terbitan Daylight Entertainment ni dalam masa setengah hari sebab geram nak tahu motif letupan tu. Kalau stop, mesti teringat pasal drama ni so baik habiskan terus je. Alang-alang nak anxiety kan, baik anxiety sekali jalan je. Bukan takat anxiety je, saspen dengan terkejut pun sama naik jugak sebab tengah layan tahu-tahu dah meletup dah. 


Kudos to cinematographer sebab VFX yang digunakan nampak real sebab tu jugak rasa invested setiap kali bas No. 45 tu meletup. Makeup team pun buat yang terbaik pada scene bas meletup dan Heyun dibawa ke wad kecemasan. Peritnya tengok satu badan dia melecur teruk walhal teksi yang dia naik tu jauh di belakang bas. Suka tengok montaj dia sebab relate dengan penceritaan bila bas dikurung dalam gelas kaca seolah tak boleh lari dari takdir. 


Drama Reset ni tak guna banyak kawasan untuk shoot pun sebab berlegar di kawasan bandar dan balai polis je tapi terpesona betul dengan kecantikan bandar tu sebab mesra pengguna dengan laluan pejalan kaki yang selamat dan jejantas cantik. Dekat bandar tu ada taman, dekat je dengan laut. Dah macam Han River dekat Korea. 

Bila dapat tahu motif letupan tu rasa nak marah sangat dengan tindakan pembunuh tu sebab tindakan diorang tak patut langsung. Memang lah dunia tak adil tapi kenapa nak korbankan orang lain yang tak berdosa? Benda dah nak jadi, redha je lah dengan ketentuan Tuhan. I might sound snobbish here but you guys have to watch this drama to know what I mean with this para. 


Selain dari mesej tersebut, penulis selitkan juga mesej sosial supaya pengguna siber tak keterlaluan dalam menilai perkara yang belum tahu dari kedua belah pihak. Cepat sangat menghukum itu ini sampai mangsa pula rasa terbeban sedangkan si pelaku hidup bebas. 

For me I would easily put this drama as the best drama from China. I dah recommend dah dekat colleague supaya tengok drama Reset ni so you guys yang suka time-loop dan misteri pun kena tengok jugak! 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

3 comments

  1. happy betul bila drama ni keluar kat netflix, memang terbaik jalan cerita dia :)

    ReplyDelete
  2. wah time loope dgn crime. mama suka genre mcm ni

    ReplyDelete
  3. Episod pertama asik reset je...tengok tak habis pun....oohhh.. cerita crime rupanya... ingatkan reset sampai sudah. Nanti lah sambung.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.