Drama Review | One Piece (2023)

Sunday 10 September 2023



Director: Matt Owens, Emma Sullivan, Tim Southam, Josef Wladyka
Writer: Eiichiro Oda, Matt Owens, Steven Maeda, Ian Stokes, Damani Johnson, Tiffany Greshler, Tom Hyndman, Laura Jacqmin, Diego Gutierrez, Allison Weintraub & Lindsay Gelfand
Cast: Iñaki Godoy, Emily Rudd, Mackenyu, Vincent Regan, Jeff Ward, Morgan Davies, Jacob Romero Gibson, Taz Skylar
Production Companies: Kaji Productions, Tomorrow Studios, Shueisha
Distributor: Netflix
Genre: Action / Adventure / Comedy / Drama / Fantasy
Running Episodes: 8 episodes (49–63 minutes per episode)
Release Date: 31 August 2023
Trailer:


Live action series terbaru Netflix yang diadaptasikan dari siri manga popular, One Piece membawa perjalanan Straw Hat Pirates yang diketuai oleh Monkey D. Luffy (Iñaki Godoy). Sejak kecil Luffy (Colton Osorio) bercita-cita untuk menjadi ketua lanun seperti Gold Roger (Michael Dorman) dan Shanks (Peter Gadiot) yang menjejak harta karun bernama One Piece di Grand Line. 


Bermula dengan pertemuan dia dengan Koby (Morgan Davies) di kapal kepunyaan Lanun Alvida kemudian bertemu dengan Roronoa Zoro (Mackenyu), pemburu lanun yang handal berlawan dengan pedang di kem pertahanan Marine. Di sana juga, Luffy berjumpa dengan navigator bagus bernama Nami (Emily Rudd) yang kebetulan ingin mencuri peta Grand Line. 

Dari dua orang anak kapal, berkembang menjadi 4 bila Luffy berjumpa dengan Usopp (Jacob Romero Gibson) dan tukang masak kacak bernama Sanji (Taz Skylar). Kekuatan Luffy terhasil dari Devil Fruit yang dimakan secara tak sengaja. Badan Luffy elastik seperti getah dan kekuatan yang terhasil kerana latihan intensif tentera laut. Tapi bukan Luffy seorang saja yang makan Devil Fruit lantas menghasilkan keunikan dan kuasa berbeza-beza. 


Pengembaraan mereka di East Blue tak mudah kerana Luffy dan rakan-rakannya perlu bertarung dengan Ax Hand Morgan (Langley Kirkwood), Buggy the Clown (Jeff Ward), Kuro (Alexander Maniatis) dan manusia ikan seperti Arlong (McKinley Belcher III).


Masa tengok poster One Piece live action haruslah tertanya-tanya mampu tak Netflix series ni capai sama tahap dengan anime? Dalam One Piece pula banyaak watak yang unik even Luffy sendiri ada keunikan yang susah untuk dibikin secara natural. Lepas tengok trailer macam a bit convinced yang series ni best sebab CGI dengan camera works dia nampak kemas dan cantik. Karakter Luffy betul-betul terserlah hasil lakonan Iñaki Godoy. Kalau dalam trailer dah tertarik, mungkin full series dia bagus. Tambahan pula pelukis asal, Eiichiro Oda yang jadi konsultan untuk live action series. 

Of course, bila sembang pasal adaptation akan ada beberapa perubahan untuk sesuaikan dengan bajet pembikinan even Eiichiro Oda minta writer adjust supaya tone series ni jadi dramatic compared to anime yang goofy and fun. Mungkin sebab pelukis asal pun dah berusia so point of view pun dah berubah. Mungkin juga sebab tak nak terpalit dengan kontroversi bila ada anime culture yang tak boleh diterima oleh golongan lain macam watak Sanji yang pervert. 


Masuk bab Netflix, ada beberapa persoalan akan pop-up once the series is out macam mutu kualiti persembahan dan kesinambungan. Kalau bab persembahan dah terjawab, sekarang kita tertanya-tanya sama ada Netflix akan setuju untuk musim kedua ataupun tak sebab dah banyak siri yang gagal dapat sekuel walaupun ceritanya bagus. Bila tengok cara penulis masukkan semua episod di East Blue dalam satu musim, cuak juga jadinya. Lega bila tahu Netflix akan sambung tayang musim 2 gara-gara sambutan luar biasa. 

Berbalik kepada jalan cerita One Piece live series, art team did their best untuk menghidupkan lagi suasana kehidupan lanun sepertimana yang digambarkan dalam anime. Wardrobe setiap watak sama seperti dalam anime ataupun hairstyle yang mencuri tumpuan seperti rambut hijau Zoro ataupun suit kemas Sanji. Kapal Going Merry dibina sama seperti yang dilukis dalam anime, restoran Baratie dengan makanan lazatnya, rumah agam Kaya (Celeste Loots), Arlong Park dan lain-lain. 


Happy tengok stretchy Luffy dalam live series ni sebab CGI dia mantap, nampak real sangat even for close-up shot. No wonder lah setiap episod makan berjuta dollar. Walaupun Luffy tak banyak beraksi berbanding Zoro tapi semua Gum Gum action Luffy nampak cantik onscreen. Gum Gum Balloon dengan Gum Gum Pistol sama macam dalam anime. 

Stunt choreography Zoro dan Sanji paling menyerlah jadi tak hairan lah kalau watak berdua ni ada fan base yang ramai berbanding Luffy. Terpukau tengok sword skills Zoro especially masa dia berlawan dengan Mihawk (Steven Ward). Dalam anime I suka Sanji sebab dia handsome tapi untuk live series terpesona dengan aura dan kaliber Zoro. Screaming alpa from the start. 


Cuma ada part tak logik dan kelakar untuk props beberapa watak. Macam Koby pakai cermin mata kanta tebal padahal tentera laut perlu ada eyesight bagus. Fizikal Koby pun tak ikut standard requirement. Mungkin juga sebab marine dalam One Piece tak pandang fizikal tapi lebih kepada kemahiran? Tapi tetap kelakar bila Koby dengan Helmeppo (Aidan Scott) keluar memburu lanun yang berganda besar dari mereka berdua. Sama juga kelakar bila tengok misai bertocang Chef Zeff (Craig Fairbrass) menari setiap kali dia bercakap. Intense moment jadi kelakar sebab small details macam ni. 


Walaupun I happy layan drama One Piece di Netflix, I tetap rasa drama ni patut ada lebih dari 8 episod. Mungkin disebabkan sambutan luar biasa ni, Netflix akan buat beberapa episod khas untuk cover babak yang tak dimasukkan dalam musim pertama. Macam series Stranger Things yang makin berkembang setiap musim. There are so many potentials for this live series, it just need Netflix’s approval for it. 


Lepas tengok live series One Piece ni mula lah rasa nak tengok balik anime series dia sementara tunggu musim kedua keluar. Skrip dah siap tapi pengarah kata ambil masa dalam 16 hingga ke 18 bulan untuk siapkan so mungkin hujung tahun depan atau tahun 2025 sebab ada banyak CGI dan VFX. 

Cukup masa untuk habiskan beratus episod sambil berteka-teki pelakon mana yang akan lakonkan sekian sekian watak. Seronok tengok barisan pelakon yang pelbagai walaupun datang dari studio production US. Boleh jadi ada pelakon Bollywood, Korea, China or even Nusantara yang akan diambil berlakon. Who knows kan? Part of marketing untuk tarik lebih ramai penonton. Yang belum layan lagi Netflix series One Piece ni, pergi tengok cepat!  

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.8, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 9.5/10

1 comment

  1. Sha layan gila drama ini tapi tak mampu nak layan anime dia.. beratus episod tu.. Kalau tengok pun, maybe yang versi movie je kot sebab adadekat iqiyi.. Alang-alang da langgan tu, kita usha sama lah..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.