Movie Review | Pagari Bulan (2023)

Thursday 28 September 2023


Pengarah: Raja Mukhriz Bin R. Ahmad Kamaruddin
Penulis Skrip: Ellyna Ahmad, Siti Jasmina Ibrahim
Pelakon: Nazeera Sardi, Aniq Durar, Trisha Ooi, Michael Ang, Andy Teh, Wan Azli Wan Jusoh, Alvin Wong, Chelsia Ng, Putri Irin
Syarikat Produksi:  Eleven Field Creative Sdn Bhd
Pengedar: Metrowealth
Genre: Sejarah / Drama
Durasi Tayangan: 100 minit
Tarikh Tayangan: 5 Oktober 2023 
Trailer:


Naskhah sejarah drama berjudul Pagari Bulan arahan Raja Mukhriz Bin R. Ahmad Kamaruddin berlatarkan zaman penjajahan askar Jepun bermula tahun 1941 hingga 1945. Penjajahan bermula di negeri Kelantan yang kononnya ingin membawa perubahan kepada negara-negara Asia namun sebaliknya yang berlaku apabila ramai rakyat tempatan dibunuh sekiranya melawan atau dipaksa menjadi buruh manakala para gadis juga wanita didera kemudian dijadikan comfort women untuk para tentera Jepun. 

Nasib yang sama menimpa Bulan (Nazeera Sardi) dan adiknya, Kasih (Putri Irin) apabila ditangkap oleh askar Jepun. Sementara Bulan tegar melawan kemahuan askar Jepun, rakan baiknya Sui Li (Trisha Ooi) memilih untuk memberi layanan terbaik kepada Kuzawa (Alvin Wong). Alasannya mudah, untuk selamatkan ayahnya, Ah Leong (Michael Ang) dari menjadi mangsa kekejaman tentera Jepun. Tak semua ada kekuatan untuk bertahan di situ. Ada yang trauma lantas dibunuh, ada juga yang jatuh sakit kemudian dihumban ke dalam kawah tanpa belas.


Di rumah kepunyaan ibu ayam, Momo (Chelsia Ng) lah Bulan bertemu dengan Leftenan Miura (Aniq Durar) yang berbeza dengan askar Jepun yang lain. Dari persahabatan bertukar menjadi sayang sehinggalah Kuzawa dan Azu (Andy) dapat hidu perbuatan Miura yang banyak membantu penduduk di situ. 

Idea filem Pagari Bulan yang mengetengahkan tentang comfort women pada zaman pemerintahan Jepun yang meragut banyak nyawa wanita Tanah Melayu pada zaman tersebut merupakan idea segar dari penulis Ellyna Ahmad dan pengarah, Ts Raja Mukhriz. Bukan saja idea ini unik malah latar tempat dan penggunaan loghat Kelantan sepenuhnya juga merupakan keunikan filem Pagari Bulan terbitan Eleven Field Creative Sdn Bhd.


Boleh nampak lah kesemua pelakon perlu belajar dialek Kelantan sampai fasih sebab pelakon utama, Nazeera Sardi, merupakan anak kelahiran Negeri Sembilan tapi bila lakonkan watak Bulan nampak tak kekok langsung. Walaupun Michael Ang struggle nak berbual dalam dialek Kelantan tapi pengarah pandai sorok kelemahan tu dengan biarkan dia berbahasa Cina bersama Sui Li atau kurangkan dialog dia dan lebih kepada body gesture. Aniq Durar, Andy, Alvin Wong dan Chelsia pula nampak meyakinkan sebagai orang Jepun melalui lenggok percakapan mereka. 

Sinematografi Pagari Bulan antara kekuatan filem sejarah yang mengangkat semangat patriotism di mana aksi silat yang dipaparkan melalui watak Pak Mail (Wan Azli Wan Jusoh) dan Jali (Azlan Komeng) ketika berlawan dengan tentera Jepun. Aksi pertarungan Bulan dan Sui Li antara favorite scenes dalam Pagari Bulan. Cuma tak berapa gemar bila babak yang guna close-up shot. Pace filem Pagari Bulan ni perlahan sebab genre drama jadi bila close-up shot terlampau banyak, rasa jenuh nak tengok. 


Filem Pagari Bulan ni ada potential untuk jadi filem sejarah yang lebih menarik sebab ada banyak lagi plot yang boleh dikembangkan macam bibit percintaan antara Bulan dan Leftenan Miura. Chemistry antara Nazeera dengan Aniq mencuri tumpuan setiap kali babak mereka muncul walaupun cuma berbual tentang maksud nama Bulan. Menarik juga untuk kita tahu macam mana prinsip yang dipegang oleh Leftenan Miura didukung juga oleh beberapa askar yang lain. Mustahil kalau dia yang lakukan semuanya seorang diri. 

Sama juga dengan Momo yang sentiasa menjaga gadis tawanan yang bekerja dengan dia. Banyak kali juga dia selamatkan Bulan dan Kasih melalui cara dia sendiri supaya tak diganggu oleh Kuzawa, Azu atau askar Jepun yang lain. Rasanya lebih bertambah menarik kalau pengarah masukkan backstory Momo supaya boleh connect dengan lebih dalam lagi dengan watak dia. Nampak dendam dia dekat Azu dekat hujung cerita. 


Penggunaan hujan dalam filem Pagari Bulan agak mengganggu juga sebab kesemua watak basah lencun sampai ada babak di mana mulut Aniq jadi biru. Mungkin hujan tu sebagai simbolik Tanah Melayu bersedih dengan penindasan askar Jepun tapi kenapa tak ada seorang pun yang guna payung ataupun daun pisang untuk elakkan dari basah kuyup? 

Apa pun, filem Pagari Bulan masih lagi naskhah yang seronok untuk ditonton melalui mesej yang dibawakan dan juga perjalanan kisah hidup Bulan yang tak pernah lelah melawan penindasan sehingga ke hujung nyawa dia. Bukan saja penindasan dari askar Jepun malah penindasan yang terhasil dari stigma sosial.

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.7, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 7/10

3 comments

  1. Hujan sebab tahun 1941 zaman penjajahan Jepun tuh adalah musim tengkujuh/ monsoon. Director ada cerita semasa PC pada 27 Sept lepas.

    ReplyDelete
  2. Wah.. Filem yang ohsem.. Pernah baca pasal comfort women ini.. Teruja nak tengok filem ini..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.