Lunch di Jollibee CITTA Mall

Saturday 23 September 2023


Sebelum ni tahu kewujudan Jollibee masa first outlet dibuka di Malaysia sebab kecoh ramai sangat yang beratur panjang. Rupanya fast food terkenal di Filipina masuk ke Malaysia. Lepas tu nampak pula TREASURE try makan dekat Jollibee masa buat HELLO Tour di Filipina pertengahan tahun ni. Bila dapat tahu Jollibee buka franchise di CITTA Mall rasa membuak lah nak cuba makan dekat sini. 



Nak order dekat sini kena pakai order machine dekat bahagian kiri restoran. Senang je nak guna mesin ni tapi tu lah, buat apa bayar service fee kalau kita kena order, ambil makanan dan bersihkan makanan sendiri. Ni bukan tuju dekat Jollibee tapi untuk semua restoran yang guna sistem ni. 

Aufa kata burger dekat Jollibee ni sedap so I order set burger Spicy Chicken Sandwich, Tasya order set ayam goreng spicy. Yun pula order set spaghetti. Kitorang lupa untuk tekan print receipt lepas tu memasing macam ingat tak ingat no order. Nasib baik tak ramai masa tu. 

Lama jugak lah tunggu baru dapat order lepastu bila order dah siap, turns out tak semua siap. Set ayam Tasya kena tunggu lagi 20 minit sebab ayam habis. Kalau order dekat kaunter, staff akan bagitahu ayam baru nak masak, so kita boleh pilih sama ada cancel makan dekat situ ataupun pilih untuk tunggu. Bila order guna mesin, menu tu available ataupun tidak je kita boleh tahu. Dah tak memasal kena tunggu lama padahal kalau tahu awal, boleh pergi restoran lain. 


Nasib menu I sampai awal so boleh lah makan dengan lambat tanpa rasa bersalah. Tasya makan fries sementara menunggu. Ayam dalam set Yun pun kena tunggu juga tapi nasib baik lah spaghetti dia dah siap awal. 

Sembang pasal burger ayam Jollibee, I am quite disappointed lah sebab coating ayam dia tebal dan keras. Bila deep fried of course lah kat luar dah tak cantik warnanya, bau pun kureng. Ambil masa yang lama nak habiskan sebab Jollibee tak ada aroma yang kuat macam KFC. Kalau yang tu, bau wangi rempah dia dari lapar jadi kebulur. 


Spaghetti Jollibee not bad tapi gravy dia a bit manis. Kalau makan kosong macam ni, cepat sangat muak. Mungkin sebab tu lah dia letak ayam goreng sekali dalam set tu. Sembang pasal ayam, punya lah lama kitorang tunggu tup tup bila sampai dapat bahagian peha cekeding macam ni je. 3 ketul ayam semua dia bagi bahagian drumstick. Kalau bagi satu drumstick, satu rib ataupun thigh boleh terima lah. Berbaloi lah dengan harga. 


Punya lah upset dengan kualiti makanan dekat sini sampai tak perasan yang fries dia bagi satu je padahal set I ada fries jugak. Fries dia tak kena dengan selera sebab oily. Even mash potato pun manis dan lembik. I know tekstur mash potato lembik sebab dilenyek tapi this one dah tunggu masa nak bercampur dengah gravy. Dia tak rasa berlemak atau wangi butter tau.


Coleslaw pun sama, potong terlampau besar lepastu letak mayo sikit je. Dia lebih kurang macam Marrybrown lah. Dah macam makan salad instead of coleslaw. 

Tak tahu di mana hype dan sedapnya Jollibee ni, mungkin sebab bukan taste I so tak boleh nak buat I happy makan dekat sini. Memang tak repeat lah cerita dia. Kalau TREASURE jadi duta pun I beli set untuk dapatkan photocard dan belanja pismet makan hshshs

p/s: Dah habis makan, masa update entry ni baru perasan yang kitorang boleh redeem aiskrim vanilla. Allahuuuuu tak seronoknya experience dekat sini :'(

2 comments

  1. alamak.. x de rezeki nak mam ice cream yer

    ReplyDelete
  2. Ramai yang hype kata Jollibee ini best, baru cadang nak cuba.. Baca review Farhana, terus tak jadi.. sheramm..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.