Colonial Big Breakfast Malaya Garden, Petaling Street

Thursday 14 September 2023

Masa cuti Hari Merdeka, kitorang lepak Pasar Seni sebab tak nak bersesak di Dataran Putrajaya. Ikutkan plan asal nak ke sana sebab nak tengok jet dan abang bomba tapi kalau pukul 2 pagi pun dah ramai book seat, memang idak le nak ke sana. Beratur kemain lama untuk something yang nampak tak nampak je. 

Since tak pernah lagi makan dekat Malaya Garden, Husna ajak breakfast dekat sini. Husna dah sampai Pasar Seni lebih awal dari I, adik I dan Sheera. Kitorang dah sampai awal dah tapi Sheera tersalah masuk jalan lepastu kena block dengan bas MRT. 4 kali tren sampai jugak lah baru dapat naik sama-sama dengan Sheera. 

Sampai dekat Pasar Seni around 9 pagi lepastu terus menapak ke Malaya Garden sebab dah lapar. Nasib baik lah tak ramai pagi tu walaupun public holiday sebab dah ramai menapak ke Putrajaya. Even public holiday pun ada geng promoter bekerja keras mencari pelanggan depan café. Memang tak layan lah cerita dia sebab kitorang nak jalan-jalan bukannya nak dengar lecture on products. 

Kalau yang berjalan kaki macam kitorang, cafe Malaya Garden ni terletak dekat je dengan stesen LRT/MRT. Dari stesen pun dah boleh nampak sebab berdekatan dengan Luckin Kopi

Malaya Garden ni dari luar lagi dah cantik sebab warna tema café dia ialah hijau pekat, menyerlah antara semua bangunan yang ada sederet dengan dia. Board nama café pula berwarna emas. Interior dan deko Malaya Garden antara strong point sebagai tarikan pelanggan. Slogan dia local is the new luxury tapi menu yang dihidangkan tu gabungan makanan local dan makanan Barat. 

Dari pintu utama dah nampak display counter untuk pastries dan desserts. Kebanyakannya cantik tapi for me it's a bit pricy sebab satu slice jedah RM9.90 padahal tak besar mana pun. Kalau setakat kek pandan kelapa, rasanya boleh dapat dekat tempat lain yang lagi murah lah. Pandan kelapa kot, dua bahan tradisi yang terpaling mudah nak dapat di Semenanjung. Kalau Lotus Biscoff dengan Pistachio nak letak harga tu boleh sembang lah sebab bahan premium. 

Mostly pelanggan yang datang masa tu naik ke tingkat satu. Nak naik spiral stairs dia mencabar jugak sebab anak tangga dia kecil. Kalau naik atau turn sambil menyembang, silap haribulan terpeleot. Fariha dah stress sebab gayat, nasib baik lah tak tinggi. Tak pasti rooftop dah dibuka atau belum masa tu sebab waiter memang kumpulkan dekat tingkat pertama. 



Seronok tengok menu Malaya Garden ni sebab besar, template akhbar klasik dengan warna yang vintage. Dari kulit depan sampai ke belakang dok belek tak henti. Ikut nafsu mata dan perut, banyak menu nak order sebab cantik. 

Stuck juga lah nak pilih menu dia sebab banyak makanan yang heavy untuk breakfast. Seram pulak nak makan Nasi Lemak Raksasa tapi tergoda dengan menu Nasi Lemak Sotong. Tapi takut juga kalau sambal nasi lemak dia tak kena dengan tekak jadi I pilih jalan selamat dengan order Colonial Big Breakfast, share dengan adik. Sheera ambil Sir Benedict sementara Husna ambil Good Morning Breakfast Set.

Tak tunggu lama pun untuk order sampai which is good lah sebab kitorang lapar. Makanan dah sampai kena ambil gambar estetik pulak. Makanan ada 3 je pun tapi memasing ambil gambar kalah food reviewer.





Breakfast set I dengan Husna tak jauh beza pun cuma Husna punya tak meriah sangat lah. Ada cube butter, omelette, bread, baked beans dengan salad. Mine ada kerang bakar, beef bacon, smoked sliced duck, tatter tots, roasted cherry tomatoes, baked beans, omelette, sosej, sauteed mushroom dan coral salad. Bila senaraikan jadi banyak pulak haha. 


For drinks tak pilih banyak sangat pun sebab dah share dengan Husna air Tealive yang wujud gara-gara bosan tunggungu kitorang sampai ke Pasar Seni. Sheera pula ambil Iced Honey Lemon. Walaupun makanan dekat Malaya Garden ni murah tapi harga minuman dia bikin nangis. Jadi baik tak payah bazir duit dekat minuman. 



Lama jugak kitorang lepak makan dekat Malaya Garden sebab ambience dia seronok. Sejuk dan tenang je walaupun tak ada music. It's really a good place with good food to spend time with your lovely circle. Habis makan, settle bayar terus ambil gambar dekat luar cafe sebab lighting cantik hiksss. 

For sure akan datang lagi sebab nak cuba Nasi Lemak Sotong dia. Dah confident dah nak try sebab semua menu yang kitroang makan haritu sedap. Recommended to try :)

2 comments

  1. Menarik la tempatnya FJ, boleh bayang betapa cantiknya kalau ber ootd depan tu. Nanti jangan lupa makan nasi lemak sotong dia 😆.

    ReplyDelete
  2. Okay.. kita masuk list to go.. tq share Farhana.. Tempat dia memang nampak cantik.. cuma tangga tu ngeri.. kikiki..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.