Movie Review | Streamer (2023)

Sunday 3 September 2023

Director: Hyung-Mo Jang

Writer: Hyung-Mo Jang

Cast: Kim Jun-hyung, Kim Mo-beom, Kwon Min-hyuk, Lee Pu-reum, Sim So-young

Production Company: Five Day, Highconcept Pictures, LWC Entertainment

Distributor: N/A

Genre: Horror / Mystery

Running Time: 89 minutes

Release Date: 10 May 2023

Trailer : N/A

Streamer mengisahkan 5 orang streamer – Joon (Kwon Min-hyuk), Jaemin (Kim Jun-hyung), Momo (Lee Pu-reum), Taku (Kim Mo-beom) dan Da-seol (Sim So-young) pergi ke salah sebuah bangunan berhantu selepas kawan mereka, Meo-teol menghilangkan diri gara-gara ternampak perempuan berbaju hitam di situ. Joon syak Mo-Tae guna trick supaya dapat tarik ramai audience untuk live streaming dia. 

‘Everyone will sell their soul for thousand views.’ – Joon

Disebabkan misi dia untuk kantoikan Meo-teol, Joon bawa streamers yang lain masuk ke dalam bangunan tersebut dan berjaya buktikan audience tertipu dengan helah kawannya. Da-seol dan Momo juga berjaya naikkan audience live streaming dan menang bet dari audience. 

Ada juga yang minta Jaemin buka kotak yang ditampal dengan kertas jampi tapi Jaemin abaikan saja. Antara semua yang pergi ke situ, Jaemin lah yang paling berhati-hati sekali. Dia bawa beberapa peranti yang boleh kesan pergerakan entiti lain macam heat sensor, moving cactus dan kertas jampi. Tapi berhati-hati macam mana pun kalau dah masuk ke kawasan berbahaya dan ganggu tempat makhluk lain, mesti lah terima balasannya juga. 

Masa masuk tak ada masalah langsung tapi bila nak keluar, semuanya terperangkap dalam bangunan tersebut sebab shutter terkunci rapat. Joon dengan Taku cuba cari jalan keluar tapi makin banyak kawasan diorang pergi, makin seriau dengan keadaan bangunan tu. Bila Google baru tahu kenapa bangunan berhantu tu penuh dengan roh jahat. 

Filem Streamer ni lebih kurang sama dengan filem Gonjiam - Haunted Asyllum (2018) arahan Jeong Beom-sik di mana barisan pelakon buat live stream di bangunan berhantu. Konsep dan mesej yang dibawa pun sama bila hidup terlampau berpaksikan social media sampai sanggup gadaikan nyawa. Dari awal sampai habis semua watak tak sudah menyebut pasal bet, online gift atau ganjaran dari juga kepada audience. Tengok gaya content creators sekarang tak jauh beza pun dengan apa yang digambarkan dalam kedua-dua filem ni. 

Kalau filem Gonjiam menggunakan bangunan sekolah yang usang sebagai replika kepada bangunan berhantu, dalam filem Streamer pula sebuah pusat kebajikan bernama Sori Welfare Centre yang wujud sejak tahun 1988 menjadi latar tempatnya. Sama juga macam Gonjiam, pengarah adalah punca kepada masalah angker bermula. Rasanya Sori Welfare Centre ni adalah nama fiksyen kepada Brothers Home yang terletak di kawasan Selatan Busan. Didirikan untuk menjadi rumah perlindungan kepada gelandangan, anak yatim dan orang miskin supaya Korea Selatan nampak ‘bersih’ pada mata dunia sempena Sukan Olimpik tahun 1988. Ramai yang didera atau dibunuh dengan kejam sehingga serama 516 orang meninggal sepanjang 20 tahun beroperasi. Tak hairan lah kalau jadi bangunan berhantu yang penuh dengan roh kejam. 

Sepanjang 89 minit, semua footage adalah dari kamera kesemua streamers. Kalau tersekat, bergegar, blur ataupun terpadam memang kena layan je. Macam tengok raw footage dari documentary lah konsepnya. Filem Streamer ni bergerak pantas sebab 5 minit pertama pun dah ada hantu yang muncul. Tapi bingit lah dengar diorang menjerit nyaring. 

Nak kata jalan cerita Streamer ni tak seronok tak juga sebab ada momen yang betul-betul unexpected dan seram. Cuma penulisan dia tak kemas lah macam babak pegawai polis datang lepas Joon buat panggilan kecemasan. 

Jadi tak logik sebab pegawai polis datang cuma seorang sedangkan Joon buat laporan terjumpa mayat dalam bangunan tu. Bukan ke patutnya polis datang satu kereta dan bawa team forensik sekali? Melainkan pegawai polis dekat area tu dah penat dapat prank call tapi tak ada pulak dialog dia mentioned pasal tu. Anyway, siapa yang suka naskhah seram boleh lah layan Streamer. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 8/10 

1 comment

  1. Inii genre film fav saya 😍😍. Nak nonton lah nanti. Sukaaa kalau dah lihat film horor, apalagi kalo benar2 seram, tak cuma jerit2 saja 😁.tapi memang kalau footage nya diambil seolah dari kamera pemain, jadi agak pusing melihat. Krn suka goyang, blur dan semacam kan. 😄. Tapi tak apa, asalkan jalan cerita bagus, masih okelah tu.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.