Drama Review | XO, Kitty (2023)

Sunday 3 September 2023


Director: Jenny Han
Writer: Jenny Han
Cast: Anna Cathcart, Choi Min-young, Anthony Keyvan, Gia Kim, Sang Heon Lee, Peter Thurnwald, Regan Aliya
Production Companies: Awesomeness, ACE Entertainment
Distributor: Netflix 
Genre: Teen / Romantic / Comedy
Running Episodes: 10 episodes (25–34 minutes per episode)
Release Date: 18 May 2023 
Trailer:


Spin-off dari trilogi To All the Boys I've Loved Before (2018) membawa fokus kepada watak Katherine Song Covey a.k.a Kitty, adik kepada Lara Jean Covey. Dalam trilogy sebelumnya Jenny Han dah perkenalkan watak Kitty yang nakal dan lincah. Kitty selalu anggap dia adalah cupid atau matchmaker kepada orang sekeliling dia. 

Menginjak ke usia 12 tahun, Kitty diterima masuk ke Korean Independent School of Seoul (KISS), sekolah yang satu masa dahulu adalah alma mater kepada mendiang ibunya. Di sana juga Impian dia untuk mendapat first kiss dari Dae (Choi Min-young) akan tercapai kerana Dae adalah best student di sekolah tersebut. Kitty plan untuk rahsiakan kedatangan dia ke KISS sebagai kejutan istimewa untuk Dae. 


Malangnya di sana Kitty dapat tahu Dae merupakan teman lelaki kepada Yuri Han (Gia Kim), pewaris tunggal chaebol Han. Kitty patah hati dengan hakikat tersebut tapi dia teruskan saja belajar di KISS kerana banyak kenangan mendiang ibu dia di situ. Sayang lah dia dah datang dari jauh tapi pulang sebab kecewa dengan lelaki. 

Terpaksa lah Kitty bertahan dengan kerenah Min-ho (Sang Heon Lee) yang menyampah dengan kehadiran dia dan juga drama Dae juga Yuri. Tapi tak ada lah teruk sangat hidup dia sebab Q (Anthony Keyvan) dan Proffesor Alex Finnerty (Peter Thurnwald) selalu bagi kata semangat dekat sana. Tak sangka juga Kitty jumpa rahsia mendiang ibu dia di KISS. Nak tahu apa rahsia tu, kena tengok lah dekat Netflix.

 
‘You need to go home. Dae has made his position clear. The longer you stay, the more pathetic you look.’ – Min-ho

Drama XO, Kitty ni just as much entertaining macam trilogi To All the Boys I've Loved Before tapi lagi seronok sebab jalan cerita yang kemas dan santai. Pelakon utama lebih ramai sebab series dan segak belaka. Jenny Han ni sama macam pengarah K-drama genre romantic comedy sebab wujudkan second-lead syndrome bila watak Min-ho lebih menyerlah dari Dae. Walaupun sepanjang series ni asyik dok belek muka Lee Sang-heon ni macam Nadhir Nasar ke, Nabila Razali, Hael Husaini ataupun Raline Shah. 


Bila I cakap jalan cerita XO, Kitty lagi seronok sebab kisah Kitty ni tak berkisar pada kisah cinta semata. Seronok tengok friendship dia dengan Q ataupun Minho dengan Dae. Comel jugak tengok brotherhood Min-ho, Dae dan Q. Nampak natural je sepanjang 8 episod tu, macam dah kenal lama. 

Sinematografi drama XO, Kitty memukau dengan pamerkan keindahan kota Seoul yang entah dah berapa kali tengok dalam K-drama lain, tapi tetap teruja tengok beberapa tempat popular. Masa tengok Yuri mengomel bila panjat bukit dalam episod 4 tu teringat Junkyu mengeluh kena denda dalam Treasure Map Season 1. Seronok juga tengok bandar Seoul dari lensa produksi Hollywood sebab kalau produksi Korea kan dah biasa dengan template dreamy cerah benderang tu. 


Kalau sembang bab wardrobe ni memang cuci mata lah tengok fashion game Gen Z dalam series XO, Kitty especially wardrobe Yuri dengan Kitty. Fashion Yuri quite stylish and flashy, sesuai lah dengan karakter dan persona dia sebagai anak chaebol sementara Kitty pula minimalis dan moden. Paling segak bergaya sekali haruslah Min-ho, anak pelakon terkenal. 


Sebelum ni dalam trilogi  To All the Boys I've Loved Before, Jenny Han masukkan music album dengan beberapa lagu kpop macam Pretty Savage – Blackpink tapi dalam series XO, Kitty sarat dengan lagu-lagu Kpop yang hit macam Maniac – Stray Kids, Dumb Dumb – Somi, What Are You Waiting For – Somi, HOT – Seventeen, Dar+ling – Seventeen, You Never Know – Blackpink, Can’t Stop Me -  TWICE dan banyak lagi. Lagu pop yang lain pun fun juga tapi biasa lah kalau kita dengar lagu yang kita biasa dengar jadi music album series, teruja dia lain macam.


Dalam series ni walaupun berlatarkan Seoul dan beberapa pelakon Korea tapi perbualan banyak dalam English even antara Korean students sendiri. Ada juga la beberapa kali diorang converse in Korean tapi tak banyak. Nak kata tak real macam tak jugak lah sebab kalau dah terbiasa speaking mesti lah speaking jugak dengan orang sekeliling. Mungkin sebab tu jugak lah rating dekat Korea Selatan rendah sebab Korean tak suka Englishiii hshs

Tak kisah lah Korean suka ke tak, yang penting series XO, Kitty ni seronok dan dah confirm ada musim kedua. Tak sabar nak tengok Min-ho kejar cinta Kitty, dalam masa yang sama fight dengan Dae. Harapnya skrip still fun macam musim pertama. 


p/s: Minus few points since I dislike LGBT angle in this series. It’s a lot to watch so no no

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 9.4/10

1 comment

  1. setuju...cerita yg sgt best, ringan & ceria and yes..part LGBT tu ..alahai... walaupun a few scene je.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.