Movie Review : Happy Death Day 2U

Sunday 7 July 2019


Director : Christopher Landon
Writer : Christopher Landon
Cast : Jessica Rothe, Israel Broussard, Suraj Sharma, Steve Zissis
Production Company : Blumhouse Productions
Distributor : Universal Pictures
Genre : Sci-fi/Thriller/Mystery
Running Time : 100 minutes
Release Date : February 13, 2019 (United States)
Trailer :


Sequel Happy Death Day (2017) menggunakan tema yang sama which is time travel cuma kali ni dia campur elemen multi-verse. Dalam bahasa mudahnya deja-vu tapi dalam movie ni dia guna konsep time loop dari universe lain. 


Kalau sebelum ni dalam Happy Death Day, Tree seorang je yang experience time travel tapi kali ni Ryan, roommate Carter pun experience kena bunuh pada hari yang sama dengan Tree. Sama macam sebelum ni the reason it happens, is because of someone wants her dead. 


Once dia tahu siapa pembunuh di sebalik topeng baby tu dan bunuh si pembunuh, everything will be back to normal cuma kali ni Ryan tak sanggup nak bunuh pembunuh tu sebab pembunuh tu adalah diri dia sendiri yang datang dari universe lain. 


Thanks to his thesis project, Ryan dah create time loop menggunakan mesin ‘Sissy’ sampai Tree stuck dekat universe lain dan repeat benda yang sama setiap hari. Bezanya kali ni jalan cerita dan watak yang ada. Dalam universe tu Carter ialah boyfriend kepada ‘best friend’ dia, Danielle dan mak Tree masih hidup lagi. 


Untuk Tree balik ke universe asal, dia kena bantu diorang solve equation math untuk hidupkan Sissy. Masalahnya equation ada banyak untuk diorang pastikan equation yang sebenar digunakan untuk hidupkan Sissy. 


Dari seorang bimbo yang suka berparti, Tree jadi bijak sikit sebab mampu hafal equation thesis. Tapi bukan tu perubahan utama Tree dalam movie ni. Dari movie lepas sampai masuk sequel ni, you guys akan nampak Tree yang matang, yang lebih hargai kehidupan dan orang sekeliling dia. 


Genre comedy memang best nak layan sebab cara Tree bunuh diri supaya tak mati dibunuh tu kelakar tambah pula ada watak Danielle yang menyampah dengan dia. Since dah bertambah watak dalam sequel, watak Carter dengan Lori tak menonjol sangat.


Though I love sequel because of their theme, emotional scenes, and comedic timing but I prefer if Tree focus on who are the killers instead of suicide pointlessly sebab rasa suspen dan seram tu tak strong sangat except scene terjun dari pesawat. Epic!


1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.7/10

25 comments

  1. Wah macam menarik..kelakar seram cite ni eh

    ReplyDelete
  2. Macam menarik....mana nak cari ni?

    ReplyDelete
  3. dah tengok.. number 2 lagi best dari 1st =D

    ReplyDelete
  4. Yang first pun tak berjaya tengok lagi.. hehehe..

    ReplyDelete
  5. belum tgk yang 2nd.. 1st baru tgk hari tu kt tv. Hahaha, lawak cara Tree bunuh diri kali ni yg sis reviu tu

    ReplyDelete
  6. looks good.. and a bit scary perhaps? hmm... i didn't watch the first one.. wonder how the second one goes..

    ReplyDelete
  7. Huhuhu......... I am the kinda person yang x suka tengok filem seram. So x dpt lah nak comment sgt post nie. Macam mana pun, thank you for sharing your review. Take care.

    ReplyDelete
  8. Tak tengok lagi movie ni, adeh seorang kak pip dah mcm tiada
    masa utk layan movie sekarang ni, tapi review movie ni mcm scary
    pasal ada part bunuh membunuh ni .. tapi Tree tu cantik.

    ReplyDelete
  9. Nampak menarik jalan ceritanya. Nak download lah nnti. Haha nak kena tengok yg first dulu la kan? Terima kasih atas review yg sangat menarik.

    ReplyDelete
  10. Movie membunuh ni seram nak tengok. Tapi nampak macam menarik je. Ada masa nanti bolehla layan. Kurang masa nak layan movie

    ReplyDelete
  11. Rawlins dok gelak je masa menonton wayang nie hari tu. Takde rasa ngeri sangat macam yang first.
    Silakan tengok IT Chapter Two untuk kengerian melampau hahaha

    ReplyDelete
  12. Dah lama tak layan movie. Cerita dia seram kelakar ke erk? Hehheehrh nampak menarik je bila baca sinopsis ni. Nanti leh layan lah cari sesiap.

    ReplyDelete
  13. pernah tgk cerita ni dulu memang best jugak jln cerita dia. Pelakon2 dia banyak yg x kenal tp mcm biasalah artis Hollywood mmg kalau ke layar perak mmg dah berbkata hehe

    ReplyDelete
  14. rasa mcm pernah tgk la cerita ni tapi yg dulu punya rasanya. tak berapa nak ingat dah jalan cerita dia camne. nampaknya kena tengok balik la kisah Tree ni.. ^_^

    ReplyDelete
  15. Macam best je jalan cerita. kena cari lah. Nak tengok dua-dua..hihi

    ReplyDelete
  16. mek memang tertarik nak tgk cerita ni pada awal awal teaser dulu. tapi sampai sekarang tak tengok pun. ada je sebenarnya dalam apps phone cerita ni tapi tak tengok lagi.

    ReplyDelete
  17. alamakkk yg no.2 ni mmg hari tu sy x smpat nk tgk kat cinema!! so masih pendingg fyi cte ni mmg best i suke gler actress tu lakonann mamtop!!!

    ReplyDelete
  18. yes !! masuk list !! wajib tengok.. hee~ nak tengok dulu nanti baru sambung komen..

    ReplyDelete
  19. haaa. nak tangok cerita ni tapi tak tengok-tengok lagi. tengok trailer ni macam best. dia macam cerita seram tapi ada funny scene jugak so mesti tak ada la seram sangat kot kalau tengok.

    ReplyDelete
  20. alamak.. TB rasa nak tengok jer filem ni.. macam best la pulak.. heheheh.. sejak akhir2 ni dok tengok citer antu je.. berani pulak tu.. walhal sebelum ni penakot terukkk..

    ReplyDelete
  21. Takmo tengok filem macam ni. Ganggu emosi akak. Hahaha. Nanti review IT. Hahaha. Akak baca review je. Tengok takmo.

    ReplyDelete
  22. I want to know who's the killer is instead she go commit suicide juga! I didn't watch the first though, but I love your movie review!

    ReplyDelete
  23. macam best tapi airah tak suka tengok movie saspen macam ni nanti stress sesorang dekat situ hshhaha

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.