10 Movie Bollywood Bertemakan Dendam

Saturday 6 July 2019

Movie Bollywood selalu terkenal dengan movie cinta tapi sebenarnya not bad jugak movie thriller yang bertemakan atau berkonsepkan balas dendam bila yang tercinta dibunuh atau diperangkap dalam kes pembunuhan. Here some movies I senaraikan untuk sesiapa yang nak try layan movie Bollywood. 

1. Badlapur (2015) 


Director : Sriram Raghavan
Cast : Varun Dhawan, Nawazuddin Siddiqui, Huma Qureshi, Radhika Apte, Yami Gautam, Divya Dutta
Genre : Thriller 

Raghu hilang semangat untuk hidup lepas 2 orang perompak bunuh isteri dan anak lelakinya. Dari seorang yang ceria dan penyayang bertukar menjadi manusia penuh dendam. Peluang datang untuk Raghu balas dendam terhadap perompak dan orang sekelilingnya. Though this movie macam typical revenge movie tapi performance Varun dengan Nawazuddin yang buat movie ni menarik untuk ditonton.

2. Kahaani (2012)


Director : Sujoy Ghosh
Cast : Vidya Balan, Parambrata Chatterjee, Nawazuddin Siddiqui, Indraneil Sengupta, Saswata Chatterjee
Genre : Thriller / Drama

Vidya yang tengah sarat mengandung cuba mencari suami dia yang hilang di Kolkata lepas kes keracunan gas beracun dalam metro dengan bantuan seorang inspektor polis. Tak ada seorang pun yang kenal suami dia di situ. Makin bertambah misteri bila sekumpulan lelaki datang ugut Vidya supaya berhenti mencari.

3. TE3N (2016)


Director : Ribhu Dasgupta
Cast : Amitabh Bachchan, Nawazuddin Siddique
Genre : Mystery / Thriller

Sejak 8 tahun John Biswas cuba tanpa gagal menjejak pembunuh cucu perempuan dia dan setiap hari juga lah dia gagal sampai isteri dia naik risau. Dalam masa yang sama, polis dan paderi cuba menyelesaikan misteri penculikan dan pembunuhan yang lebih hampir sama dengan kes cucu John Biswas.

4. Ghajini (2008)


Director : A. R. Murugadoss
Cast : Aamir Khan, Asin, Jiah Khan, Pradeep Rawat
Genre : Thriller / Action

Diinspirasikan dari filem Momento, lakonan Aamir Khan sebagai Sanjay yang mengalami anterograde amnesia, cuba mencari identiti diri dia dan juga selesaikan dendam pembunuhan kekasih dia, Kalpana yang terlibat secara tak sengaja dalam kes human trafficking.




Director : Abbas-Mustan
Cast : Saif Ali Khan, Akshaye Khanna, Bipasha Basu, Katrina Kaif, Anil Kapoor, Sameera Reddy
Genre : Action / Thriller

Ranvir Singh, seorang businessman berjaya terlibat dalam kemalangan ngeri dengan sebuah treler. Kematian dia dipalsukan supaya dia dapat cari siapa pembunuh yang berniat merampas harta dia dengan bantuan kawan baik sejak kecil, Inspector RD.



Director : Mohit Suri
Cast : Sidharth Malhotra, Shraddha Kapoor, Riteish Deshmukh, Aamna Sharif
Genre : Romance / Thriller

Bermula dengan pembunuhan Aisha Verma, isteri kepada Guru gara-gara menegur Rakesh tentang lubang di jalan hadapan rumah mereka berdua. Siapa sangka teguran biasa menjadi punca kematian tragis sebab Rakesh adalah pembunuh psiko yang stress dengan kata-kata cacian terhadap dia. 

7. Wazir (2016)


Based on a true story tentang pegawai Anti-Terrorism Squad yang digantung tugas dan berkawan dengan pemain chess. Punca dia digantung tugas bila dia kejar pengganas tapi anak perempuan dia dibunuh. Isteri dia mula menjauhkan diri bila tak mampu terima kematian anak mereka.

Lepas kejadian tu dia berjaya jumpa kembali pengganas kemudian balas dendam sampai langgar arahan ketua yang nak pengganas tu ditangkap hidup-hidup.

8. Hate Story 2 (2014)


Sonika merupakan pelajar kolej dan juga perempuan simpanan kepada ketua parti politik tapi diajatuh cinta dengan photographer, Akshay yang belajar sekelas dengan dia. Akshay dibunuh dengan kejam bila hubungan cinta diorang berdua makin serious. 

Sonika lari dari hospital lepas cedera parah dibelasah dan balas dendam atas kematian Akshay. Movie ni ada sexual scene so make sure cukup umur untuk skip. 



Director : Sujoy Ghosh
Writer : Sujoy Ghosh
Cast : Amitabh Bachchan, Taapsee Pannu, Amrita Singh, Tanveer Ghani
Genre : Mystery / Thriller

Dalam perjalanan pulang ke rumah, Naina tak sengaja terlanggar kereta Sunny bila mengelak rusa yang tiba-tiba keluar dari hutan. Takut  rahsia kecurangan dia akan terbongkar, Naina simpan mayat Sunny dalam tasik sehingga business deal dia berjaya. Akibatnya kekasih dia dibunuh dan dia menjadi suspek utama.

Dengan khidmat bantuan peguam terhebat, Naina cari jalan untuk keluar dari kes jenayah lepas business deal ditarik balik dan suaminya menjauhkan diri bersama anak mereka berdua. 



Director : Sanjay Gupta
Cast : Hrithik Roshan, Yami Gautam, Ronit Roy, Suresh Menon, Rohit Roy
Genre : Action / Thriller

Rohan Bhatnagar dan Supriya Sharma dua-duanya buta kekal. Berkenalan melalui kenalan dan jatuh cinta kemudiannya berkahwin. Malang menimpa pasangan romantik ni bila anak menteri dan rakan-rakannya selalu mengganggu Supriya kerana kecantikan dia. Akibat tertekan dirogol beramai-ramai dan tak nak memalukan Rohan sekeluarga, Supriya akhirnya bunuh diri. Bermulalah episod balas dendam menggunakan skills dan tricks Rohan. 

Done for now, kalau ada lagi kita akan buat part 2 pulak sebab banyak lagi movie genre thriller yang tak tengok lagi. Tak best la nak recommend movie yang belum tengok lagi. Enjoy your movie! 

26 comments

  1. Semua saya dah tengok.. dan semuanya best2

    ReplyDelete
  2. semua dah tengok kecuali hate story 2 ngan Badla :)

    ReplyDelete
  3. No 2, 4 & 10 sy sdh tngk. Sedih citer Ghajini tu. Sy tngk Kahaani tu pun sbb lalu lalang di fb. Ramai yg share. Kaabil tu pulak tertengok tanpa sengaja di TV2 😂

    ReplyDelete
  4. All the more comprehensively, Bollywood ought not be mistaken for the Indian film industry taken in general, as there are different areas and dialects in India in which movies are made.

    ReplyDelete
  5. wow.. top 10 collection of bollywood movie? rarely c bollywood movie but this is a great collections... nice one..

    ReplyDelete
  6. Lama dah tak layan movie Bollywood. Time belajar dulu pantang ada movie baru berebut nak beli tiket. La ni dah jadi mak orang kita layan kartun pulak la...hehehhe

    ReplyDelete
  7. Eh. Banyak plak movie Bwood macam best nie. Nampak gaya Rawlins kena tengok gak nie.
    Thanks sharing your movie list kat sini. Nanti2 kita layan.

    ReplyDelete
  8. Menarik juga semua movie ni. Kalau cerita Bollywood selalu dalam kepala yaya yang sweet2 romantic je haha. Boleh buat rujukan kalau nak tengok salah satu nanti :)

    ReplyDelete
  9. Kak pip dah lama x layan Bollywood,
    Tapi baca juga sinopsis tu ,
    Kak Pip suka Wazir,mcm best...
    Maybe kena layan juga tengok Bollywood sesekali ...

    ReplyDelete
  10. dulu-dulu suka sangat tengok cerita movie bollywood. sekarang ni kena tapis asalkan tak menjolok mata pakaiannya memang sesuai untuk ditonton :)

    ReplyDelete
  11. DALAM SEMUA SENARAI NI KITA YANG PERNAH TONTON ADA GANJINI TU SAHAJA SEBAB ADA AMIR KHAN DALAM TU WAKAKAKA YANG LAIN TAK PERNAH TONTON LAGI HEHEHE BAGUS LAH SUKA CITE HINDUSTAN NI SEBAB LAGU MEREKA JER...

    ReplyDelete
  12. Nak tahu..sis dah bookmark dh site ni tau. Dah berapa kali kalau nk tgol movie sis akan refer kat sini sb tak tahu nama2 movie yg sedap2. Tq tau..:)

    ReplyDelete
  13. Pergh! Banyak juga ya. Cx baru tgk satu je daripada 10 ini. Ghajini tu jela. Itupon sebab keluar v hahahhaa! Ok lepas ni blh suruh suami carikan semua cerita² best ni. Nak marathon hehe

    ReplyDelete
  14. kaahani dua pernah tengok. yang satu tak pernah tengok. badlaa tu ada dalam itunes tp tak tengok jugak lagi. huhu. thanks ya for the suggestion.

    ReplyDelete
  15. Wah wah memang nak take note ni. Kita dahlah peminat filem tamil. Memang akan merathon tgk citer kalau ada masa hehe

    ReplyDelete
  16. Ddy zara zhareef minat la kalau drama jenis macam ni.
    Kita bukan la tak minat. Tapi macam tak dan nak layan tengok
    betul betul.
    Mesti best kalau dapat tgk dari mula sampai akhir jalan Cerita kan..

    ReplyDelete
  17. semua movie ni best, tengok berulang kali pun masih rasa seronok. Layan je plot cerita ni, Heheh

    ReplyDelete
  18. Okay, dh bookmark. Nk tgok semua movie yg ada dlm senarai ni. Dh lama jugak tak layan movie btwon terbaru. Terima kasih share ya.

    ReplyDelete
  19. macam best je yang atok cari pembunuh cucu tu..wah bookmark jap nnti boleh tengok cerita mana yang best..hehee..banyak tak tengok ni

    ReplyDelete
  20. Alamak cuma ada 1 movie je tengok ghajini. Nampaknya kena marathon tengok yang lain ena memang peminat bollywood. Cerita dorang banyak best.

    ReplyDelete
  21. Waaa...best ni. Tinggal pilih mana nak tengok je. Semua cite best-best. Kena ikut giliranlah macam ni.

    ReplyDelete
  22. wahhh best nie filem yang berkisarkan dendam. lagi best kalau filem tu berkisarkan balas dendam. rasa puas nak tgok. nanti nak cari secara online lah.

    ReplyDelete
  23. Siapa tahu apa tajuk cerita hindustan yang "suami dituduh membunuh isteri akibat mabuk , dan last skali tu dia di khianat dngan kawan baik dan isteri dia sendiri di sebabkan harta"? Rasanya pelakon dia salman khan 😭 tatahu la betul ka tidak .

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.