TV Show Review | Treasure Map Season 1 Episode 29 : Chuseok Special 🌕

Monday 14 March 2022


Director : N/A
Writer : N/A
Cast : Choi Hyunsuk (Leader), Park Jihoon (Leader), Kim Junkyu, Kanemoto Yoshinori, Mashiho, Hamada Asahi, Watanabe Haruto, Park Jeongwoo, Bang Yedam, Yoon Jaehyuk, Kim Doyoung, So Junghwan
Production Company : YG Entertainment
Distributor : Treasure Youtube account, vLive
Genre : Variety Show
Running Episodes : 1 Special episode (28.35 minutes for episode 29)
Release Date : 17 January 2020 – 24 July 2020
Video : 


Lepas 3 bulan Treasure Map Season 1 tamat bersiaran, YG staff buat special episod untuk perayaan Chuseok. Perayaan Chuseok ni macam Thanksgiving Day ataupun Hari Gawai di mana perayaan untuk meraikan musim menuai. Makanan yang dihidangkan masa perayaan ni selalunya songpyeon – rice cake berinti biji bijan, kacang merah, gula merah, kacang berangan ataupun kacang pain. 


Tapi untuk episod Chuseok Special ni Treasure tak dapat makan pun, dekat awal episod lagi dah kena suruh pilih partner masing-masing untuk main game macam dalam Episod 13. Menariknya semua ahli Treasure kena pakai Hanbok untuk episod ni. Semua nampak comel dalam Hanbok tambah pula Hanbok diorang berwarna pastel. Sesuai lah dengan kulit masing-masing yang melepak. 

Pilih pasangan pun boleh buat drama Maghrib TV3 diorang ni. Berdekah tengok Junkyu merajuk bila partner yang dia pilih reject dia. Tapi dia pun tiba-tiba pilih orang yang unexpected dah kenapa? Kesian Haruto kecewa tak kena pilih. Sudahnya Haruto juga yang ubatkan hati dia yang kecewa tu. 


Doyoung pun kecewa kena reject dengan Asahi, sama macam dalam Episod 13 dulu. Tapi sweet tengok Asahi dengan Yedam sebab dulu awkward teruk berubah kepada selesa main game sama-sama. Terkejut jugak Asahi keluar dari comfort zone dia, tak pilih Jaehyuk. No wonder lah MBTI test dia dah berkurang kepada 88% introvert. 


Game pertama ialah Telepathy OX di mana setiap pasangan kena pilih O ataupun X untuk tengok compatibility diorang. Geram Yoshi bila Doyoung tak serasi dengan dia sampai Yoshi tanya Doyoung tak boleh move on lagi ke dengan rejection Asahi? 

Doyoung : You need to eat fish-shaped bun from the tail to get the energy
Jihoon : The fish bun isn’t eel….


Game kedua ialah Jeon Flip di mana dua kumpulan kena flip jeon mengikut warna kumpulan sehingga tempoh masa tamat. Kumpulan yang berjaya flip jeon paling banyak akan menang. Permainan ni simple je tapi kena bijak guna strategi untuk menang macam Jeongwoo. Sebelum diorang start game, Yedam explain macam mana nak main sebab geng Jepun tak pernah main lagi. 


Masa game ni Treasure dah guna lagu dari album debut diorang selain lagu Going Crazy. Happy betul memasing menari koreografi sendiri, tak macam episod-episod sebelum ni kena sorok je depan kamera. 

Disebabkan cuaca panas berubah hujan, game yang lain tak dapat diadakan jadi Treasure terpaksa buat game dalam guest house. Tapi mati kutu lah sebab diorang pun tak sangka akan hujan since Korea memang refer meteorologi sebelum plan aktiviti. Asahi dah rimas nak balik rumah tapi baby cow aktif lagi nak main macam-macam game. 

‘How long do we have to play to win? Why are we playing this game?’ – Asahi


Patutnya staff buat back up activity lah untuk diorang sebab Chuseok Special. Banyak je boleh buat memandangkan Treasure ada geng Jepun. Buat aktiviti hidang makanan perayaan ataupun Treasure Hunt bertemakan Chuseok. Kesian diorang bosan sementara nak tunggu bulan naik untuk buat hajat. 

‘Guys, we can go home if we get succeed in this game? – Asahi


Nasib baik lah staff YG tunaikan hajat Treasure yang terakhir tu. Tempat diorang makan macam tempat yang sama iKON makan dalam Kingdom sebab Jinhwan kata G-Dragon Big Bang pernah belanja diorang makan dekat situ. Tak sia-sia Asahi bertahan hingga habis haha 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.