TV Show Review | Treasure Map Season 1 Episode 27 👨‍🍳 ⛰

Monday 14 March 2022


Director : N/A
Writer : N/A
Cast : Choi Hyunsuk (Leader), Park Jihoon (Leader), Kim Junkyu, Kanemoto Yoshinori, Mashiho, Hamada Asahi, Watanabe Haruto, Park Jeongwoo, Bang Yedam, Yoon Jaehyuk, Kim Doyoung, So Junghwan
Production Company : YG Entertainment
Distributor : Treasure Youtube account, vLive
Genre : Variety Show
Running Episodes : 28 episodes (19.48 minutes for episode 27)
Release Date : 17 January 2020 – 24 July 2020
Video : 


Bersambung dari Episod 26 di mana staff YG Entertainment buat Penalty compilation untuk Treasure dan penalti kali ni adalah penalty gara-gara gagal dalam Episod 24. Memandangkan ramai yang tak berjaya selesaikan misi rumah hantu tu, Treasure dibahagikan kepada dua kumpulan. Jihoon, Junkyu dan Jaehyuk pergi buat part-time di Handsome Gimbap manakala Hyunsuk, Jeongwoo, Haruto, Junghwan dan Yedam naik bermeditasi di tokong atas bukit. 


Terkejut masa editor bagitahu staff YG guna kamera bernilai $500 ribu untuk shoot Treasure Map. No wonder lah remuk hati director bila Treasure member terjatuhkan kamera. Mahal betul equipment yang diorang pakai untuk rakam aktiviti Treasure. Kalau bukan sebab sayang entah nak cakap apa lagi entah. Thanks to their sunbaenims yang bawa balik keuntungan besar kepada syarikat sampai Treasure boleh bersuka-ria buat content. Thanks to Treasure jugak sebab tak pernah gagal hiburkan fans and non-fans dalam setiap episod. Tibehhh panjang perenggan ni sebab sembang pasal kamera mahal. 


Penalti yang Treasure shoot ni bukan pada hari yang sama sebab Treasure member datang makan gimbap dengan ramen dekat restoran Handsome Gimbap sebagai tanda support. 3 J yang buat part-time bukan setakat buat kerja di dapur, kopek ikan bilis dan sediakan gimbap tapi layan customer dan buat delivery. Jihoon memang bagus betul sebagai leader sebab dia promote lagu Treasure dekat gym sambil hantar makanan. Nasib masa ni Treasure dah ada lagu Going Crazy. No wonder lah Jihoon dapat jadi MC Inkigayo. 


Masa tengok episod 27 ni dah nampak Treasure nak debut dah sebab rambut Junghwan dengan Haruto dah ada style baru. Tapi kesian Haruto sebab tangan dia cedera masa practice untuk lagu debut Boy. Hyunsuk memang jaga betul Haruto masa mendaki sebab tak nak dia terjatuh tapi dalam dia dok jaga Haruto, Jeongwoo pulak terjatuh sebab tanah licin dan tangga pun curam. 


Sebaik saja sampai ke tokong, ketua sami suruh Treasure salin baju lepastu makan tengahari. Beria Treasure makan sampai tambah dua kali sebab sedap. Hyunsuk happy dapat makan makanan dekat tokong tu sebab dia kata lagi sedap dari semua makanan yang ada dalam Treasure Map. Ye lah, dah diorang banyak masak sendiri memang lah kurang sedap. 

Lepas selesai makan tengahari Treasure kena mendaki sikit lagi untuk naik ke puncak gunung. Dekat situ baru diorang bermeditasi. Ketua sami tu kelakar jugak lah orangnya sebab dia bagi teka-teki binatang apa yang exercise paling banyak sekali. Nak mencari inner peace pun tak mampu setiap kali binatang tu berbunyi. 


‘It feels strange…. Now I feel small before nature.’ - Jeongwoo

Lepas habis meditasi ketua sami ajak Treasure minum teh sambil dengar dia bercerita. 

Sami: Is there more water in the sea or the sky?
Jeongwoo : There is more water in the sky. Before there is rainfall, there is water vapor in the air.
Sami : You guys have the smartest member. 

Walaupun faktanya lebih banyak air di lautan tapi jawapan Jeongwoo tu keluar dari kebiasaan lah sebab siapa terfikir pasal wap air yang dikandung awan. Lama juga lah Treasure dengar sami tu menyembang tapi editor edit part tu sebab takut terlebih dari durasi biasa padahal boleh je masukkan sikit lagi footage sebab episod ni pendek je, 19 minit. Extra footage staff letak harapan Treasure untuk future.


"Rather than be the best, I hope we become Treasure who does their best" - Bang Yedam

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.