Movie Review | Badhaai Do (2022)

Sunday 13 March 2022

Director : Harshavardhan Kulkarni

Writer : Suman Adhikary, Akshat Ghildial, Harshavardhan Kulkarni

Cast : Rajkummar Rao, Bhumi Pednekar, Chum Darang, Seema Pahwa, Sheeba Chaddha, Gulshan Devaiah, Loveleen Mishra, Nitesh Pandey, Deepak Arora

Production Company : Junglee Pictures

Distributor : Zee Studios

Genre : Romance / Drama

Running Time : 147 minutes

Release Date : 11 February 2022

Trailer :


Filem Badhaai Do bertemakan ‘lavender marriage’ – terma yang digunakan untuk dua orang homoseksual berbeza jantina yang bersetuju untuk berkahwin dan tinggal bersama mengikut adat atau budaya setempat. Kalau di benua Eropah mungkin tak ada masalah bila pasangan homoseksual berkahwin tapi di Asia perkara ni masih lagi belum diterima sepenuhnya. 

Watak utama, Inspektor Shadul Thakur (Rajkummar Rao) propose idea kepada Suman Singh (Bhumi Pednekar) supaya mereka berkahwin untuk mengelak dari diganggu oleh keluarga yang tak berhenti tanya tentang jodoh. Level ganggu tu sampai datang ke pejabat semata nak tanya pasal calon padahal masing-masing tengah kerja. 

Tak ambil masa yang lama pun untuk suman setuju dengan cadangan tu. Mereka berkahwin dalam upacara yang meriah dengan 500 orang jemputan kemudiannya berbulan madu di Goa. Sementara Shadul dating dengan Kabir (Deepak Arora), Suman pula spend time jalan-jalan dekat Goa. Tak lama kemudian Suman berjumpa dengan Rimjhim (Chum Darang) dan ajak untuk tinggal bersama. 

Selain lavender marriage, ada beberapa subplot lain yang dimasukkan macam women empowerment bila Shadul merendahkan Suman dan menganggap orang perempuan yang perlu buat kerja rumah sedangkan sama-sama bekerja. Persepsi Suman sama dengan orang kebanyakan lah bila kita anggap lelaki gay akan lebih sensitive tentang equality tapi sebenarnya tak. Diorang cuma gay bukannya berubah dan faham penindasan kepada perempuan. Toxic masculinity stills exist dalam kalangan lelaki gay. Top ke bottom sama je. 

Sama macam previous movie, Badhaai Ho (2018), movie Badhaai Do juga paparkan judgement dari masyarakat malah keluarga sendiri. Walaupun sekuel bawa tema yang berbeza dan lebih berat namun konsep masih lagi sama. Penulis kupas tentang isu ni dengan baik dan kembangkan watak utama dengan cemerlang di mana mereka terarah pada rasa sunyi dan tiada tempat untuk bercerita. Macam mana pasangan straight dicurangi, macam tu juga pasangan homoseksual cuma bezanya kita ada tempat untuk meluah walau sebodoh mana pun keputusan tersebut tapi golongan ni tak ada. 

Movie Badhaai Ho lebih kelakar dengan lawak yang natural dan bersahaja berbanding Badhaai Do yang adakalanya try hard ataupun draggy macam watak mak Shadul (Sheeba Chaddha). Pacing Badhaai Do juga perlahan dengan music album yang biasa saja kecuali lagu Badhaai Do yang meriah. Tak payah masuk pun takpe sebab Badhaai Do ada 13 buah lagu dari Tanishk Bagchi.


Memandangkan movie Badhaai Do arahan dan penulisan Harshavardhan Kulkarni ni lebih bersifat realist yang memaparkan kehidupan warga luar bandar jadi sinematografi dari Swapnil Sonawane lebih terikat pada suasana budaya tersebut. 

Chum Darang ada masanya nampak kekok since movie ni debut movie dia sementara lakonan Bhumi mantap sebagai Suman yang berdikari, tegas dan ada visi dia tersendiri. Tak rasa Rimjhim masih trauma sebab dia juga yang tak kisah dengan apa orang kata. Kecanggungan tu kacau chemistry antara dia dengan Bhumi untuk nampak meyakinkan sebagai pasangan yang bercinta. Cantik lagi chemistry suman dengan Komal. 

Berbeza dengan Rajkummar dan Deepak ataupun Raj dengan Gulshan. Kehadiran Gulshan sepatutnya ditambah lagi babak dia sebab perangai flirty dia kelakar. Sayang lah dia muncul sekejap je dekat hujung cerita sebab watak dia boleh ceritakan banyak lagi tentang komuniti homoseksual. Macam mana dengan mudah dia tawan hati Mrs Thakur, mungkin mudah juga dia explain dekat keluarga Thakur. 

All in all, movie Badhaai Do adalah percubaan yang bagus untuk memaparkan dilemma golongan homoseksual. 

Disclaimer : Please take my review as what I view from this film only not as someone who firmly or unconditionally support this community. I don’t hate this community either. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.2, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 6.3/10

2 comments

  1. tgk cita ni sbb mcm lawak je.

    ReplyDelete
  2. again, setuju dengan review ni. akak ada expactation yang tinggi tapi lepas tonton filem ni rasa biasa-biasa sahaja. mesejnya sampai. lawaknya kurang menjadi. lakonan mantap tapi mcm terbatas. pelakon hebat tapi tak mampu nak explore lebih sebab kekangan plot dan skrip. apapun ending bagus.. kemas dan dibiarkan tergantung atas judgement penonton :)

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.