Pertama Kali Merasa Buah Kumquat

Wednesday 30 March 2022

 

Minggu lepas masa tunggu lunch siap ditapau, I dengan Ms Fisah pergi mencari buah dekat Fruit Lab. Kalau dekat Citta Mall, dekat sini je lah pilihan yang ada untuk beli buah potong. Masa tu ingatkan nak beli buah strawberry tapi bila potong nampak macam tak syok untuk dimakan je so I ambik lah Mixed Fruit ni. Satu cup RM5.00 dengan potongan buah epal fuji, epal hijau, buah lai, kiwi, oren, buah naga dengan dua biji buah kumquat. 

Ms Fisah : Yang warna oren tu buah apa?
Seller : Buah Kumquat dari China.
Ms Fisah : Hah? Kumat?


Awal tu kitorang ingat buah kundang tapi bentuk tak macam kundang sebab buah tu tak lah bulat dan berkulit keras macam ni. Bila Google rupanya kumquat. Seller tu insist supaya kitorang beli sebab dia kata buah kumquat ni bagus. Ramai orang China suka makan sebab khasiat dia banyak. Buah dia boleh makan sekali kulit. Dia macam buah limau tapi dekat dalam tak ada limau. 

Kitorang macam eh? jugak lah masa tu sebab tak faham. Sebab kitorang blur kemain lah dia suruh beli jugak untuk rasa. I makan satu, Ms Fisah makan satu. Bau dia macam buah limau tapi boleh makan dengan kulit lepastu dekat dalam tak ada pulp limau pun. Kalau ada pun sikit dan tersangat kecil. Rasa dia okay lah tapi kalau makan banyak mungkin macam kelat sikit kot. 

Khasiat buah kumquat ni lebih kurang macam buah oren lah sebab dia pun tergolong dalam buah citrus jugak. Tapi kalau makan sebiji je kekdahnya nak dapat benefit sama level macam orang lain ye dak? Lepas ni kalau jumpa boleh beli lagi. 

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.