Movie Review | Wazir (2016)

Wednesday 23 March 2022


Director : Bejoy Nambiar
Writer : Abhijeet Deshpande, Gazal Dhaliwal
Cast : Farhan Akhtar, Amitabh Bachchan, Aditi Rao Hydari, Manav Kaul, Neil Nitin Mukesh, John Abraham
Production Company : Vinod Chopra Films
Distributor : Reliance Entertainment, Netflix
Genre : Action / Thriller
Running Time : 104 minutes
Release Date : 8 January 2016
Trailer:


‘You'll learn the game when you play the game... when you win and lose, then winning will teach you losing... when you play the game’ – Pandit Omkarnath Dhar

Danish Ali (Farhan Akhtar) yang bekerja di Anti-Terrorism Squad kehilangan anak perempuannya setelah terjerat dalam perangkap Farooq Rameez. Isterinya, Ruhana (Aditi Rao Hydari) bawa diri dan tinggal bersama keluarganya. Walaupun Danish berjaya balas dendam atas kematian anaknya, dia digantung tugas kerana sikap terburu-buru tu menyukarkan mereka raih maklumat tentang aktiviti kumpulan pengganas tersebut

Dari tragedi tersebut Danish banyak luangkan masa bersama Pandit Omkar Nath Dhar (Amitabh Bachchan), guru catur anak perempuan dia. Makin lama Danish semakin rapat dengan Panditji dan tahu tentang kes pembunuhan anak perempuannya, Nina (Vaidehi Parashurami) yang meninggal setelah ditolak dari tangga di rumah menteri Yazaad Qureshi (Manav Kaul). 


Pegawai atasan bagi amaran kepada Danish supaya jangan ganggu Menteri Yazaad kerana kes tersebut adalah kemalangan dan bukan pembunuhan seperti yang didakwa oleh Panditji. Tapi kalau kes tersebut adalah kemalangan, kenapa Wazir (Neil Nitin Mukesh) muncul untuk peras ugut Panditji? 

Skrip movie Wazir ni dah lama siap dan diumumkan pada tahun 2004 tapi banyak perubahan skrip yang dibuat sehingga lah pihak produser yakin untuk terbitkan pada tahun 2016 dengan gandingan pelakon utama yang segar – Farhan Akhtar dan Amitabh Bachchan. Tak susah pun untuk Farhan bekerja dengan Big B sebab pelakon veteran tersebut pernah berlakon dalam movie Lakshya (2004), arahan Farhan Akhtar. 

Jalan cerita Wazir agak unik kerana bertemakan permainan catur sepertimana yang diketengahkan dalam poster, trailer dan juga lagu. Untuk plot pengganas yang dipaparkan dalam movie Wazir, penulis Abhijeet Deshpande menggunakan tragedi 26/11 Mumbai Attacks sebagai inspirasi dan watak Danish diolah dari Inspektor Rakesh Maria yang pernah mengetuai kes tersebut. 


Farhan Akhtar perlu tambah berat sebanyak 8kg dan latihan intensif untuk watak sebagai pegawai Anti-Terrorist Squad. Bukan setakat ubah diet makan saja, malah berjumpa dengan beberapa pegawai Anti-Terrorist Squad untuk hidupkan lakonan sebagai Danish Ali. 

Manakala, untuk watak Panditji pula Sanu Varghese guna VFX untuk hilangkan kedua-dua kaki tapi ambil masa untuk nampak sempurna di mata produser Vidhu Vinod Chopra. Sinematografi Wazir tampak cemerlang dan berubah mengikut situasi dengan elemen yang berbeza. Lagu Tere Bin digubah dengan romantik untuk paparkan kisah percintaan Daanish dengan Ruhana. Lirik lagu ditulis oleh Vidhu Vinod Chopra sendiri.

Music album dari pelbagai composer di bawah label T-Series menampilkan 7 buah lagu untuk memberi impak pada penceritaan Wazir. Amitabh Bachchan nyanyi dua lagu dalam movie Wazir, Khel Khel Mein dan duet dengan Farhan Akhtar untuk lagu Atrangi Yaari. Sweet jugak lah lagu bertemakan friendship ni sebab both actors nampak selesa bekerja dan ada bond yang kuat baik onscreen atau offscreen.

Actually ni kali kedua I layan movie Wazir dan feel dia masih lagi sama. I tetap gerun dengan kehadiran Wazir dan Yazaad Qureshi, tetap sedih bila Danish dapat tahu hal yang sebenar. Walaupun movie Wazir ada loopholes macam scene Danish kejar Wazir di taman ataupun time-limit 30 saat dari Vijay Malik (John Abraham) dan wallet tapi boleh pejam mata je lah semua tu. I always recommend this movie for my friends tambah pula sekarang dah ada dekat Netflix. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.7, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 9.3/10

4 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.