Pengalaman Beli Sendiri Beli Tiket Konsert, See You iKON!!

Sunday 16 July 2023


Lepas iKON keluar dari YG Entertainment kemudian join 143 Entertainment, iKON sibuk dengan album baru berjudul Take Off. Untuk mengubat rindu peminat dan jumpa iKONIC dengan buah tangan baru so iKON come up dengan Take Off Tour. Malaysia tersenarai dalam tour sebab iKON rindu dengan crowd Malaysia. 

Awalnya tak nak pergi sebab sebelum ni organizer buat konsert dekat MIECC, Sri Kembangan. Jauh satu hal, lepastu seating tak cun. Seating tak setanding dengan harga. Untuk iKONIC suam kuku macam I, elok kalau tak pergi lah. 


Bila tiket tak banyak jual kecuali untuk CAT 1, iKONIC propose untuk tukar tempat. Lucky for MY iKONICs, Axiata Arena ada kosong untuk tarikh 22 Julai 2023 sebab ada penyanyi yang tak jadi buat konsert pada tarikh tersebut. 

Ecah contacted me as soon she heard the news but I said nahhh I'm not going. Dah terguna duit yang kata nak simpan untuk beli tiket. Esoknya Ecah pujuk lagi ajak pergi, ambil CAT 5 - RM198, tiket yang paling murah. Ngam lah untuk kitorang yang suam kuku ni. Masa tu pukul 11.05 pagi, I dalam train on the way balik ke office. Ecah kata queue je dulu untuk beli tiket, dapat tak dapat belakang cerita. 


I called my sister asking if she wanna join this concert. Walaupun bias dia B.I tapi dia antara iKONIC tegar sejak zaman WIN. Kitorang gagal untuk pergi konsert 2018 sebab sibuk dengan kerja, masa tu Sabtu Ahad pun kena masuk office. Jadi nak lah jugak merasa pergi konsert iKON walaupun duduk jauh dari stage. Bak kata Ecah, tengok semut iKON hshshs

So adik I pun join the queue. I join the queue jugak sebab in case kalau I gagal beli tiket, Ecah dengan adik I pun ada as backup. Awal tu macam seram jugak nak beli sebab ni kali pertama I join ticket battle. Sebelum ni minta kawan belikan ataupun guna ticketing service. 


Cecah je pukul 12 tengahari I dapat masuk waiting list, 1 minit je tempoh menunggu and I was like OMG I'm skekkkkk! 

Terus dapat book 2 tiket sebelah menyebelah tapi gagal untuk buat payment sebab sistem secure2u I tengah update. Punya lah frust sebab I tinggal nak bayar je. Patutnya I pilih bayar guna kad uggghhhh. Ecah tak nak join masa ni sebab dia kata dia nak cari tiket last minute yang lagi murah. 

Tak sempat nak frust lama-lama sebab perjuangan I belum selesai. Luck was on my side that day sebab Ecah tak berjaya masuk waiting list even my sister kena sidai sampai satu jam. Second time I try tak lama pun dalam 20 minit dah dapat masuk balik tapi malangnya tiket CAT 5 dah sold out. Hmmm patah hati sayaaaaa :(

So I call adik tanya is it okay if we buy CAT 4 and the answer was yes. We've secured the ticket, sebelah-menyebelah. Bangga dengan diri sendiri sebab berjaya beli tiket sendiri. Tak ramai yang nak beli dua tiket boleh dapat sebelah-menyebelah, ramai bagi tips untuk refresh sampai dapat position macam tu. So yupp, I bertuah lah masa tu walaupun ada few small hiccups. Takpe lah dapat CAT 4 pun, I boleh tengok iKON dekat sikit hshshs



For me, tak susah pun kalau ada line internet yang laju dan device yang mantap performance. Masa I beli ni guna smartphone, yang I buka dekat pc sampai Ticket2U hantar email pengesahan pun, tak berjaya lagi masuk waiting list. So I'm guessing lain orang lain luck and that's why wujudnya ticketing service. 

Masa beli tiket konsert TREASURE, my ticketing service buat hal so sebab tu jugak lah I try beli sendiri kali ni. Sebab I tak berharap sangat untuk pergi jadi kalau tak dapat tak lah kecewa sangat compared to TREASURE, I memang nakkkkk jadi kena mintak tolong orang yang pakar. Malangnya jadi macam lain pulak, tak memasal kena ambil sisa saki baki tiket yang memang orang nak let go. I bayar service fee sama mahal macam orang lain tapi dapat treatment berbeza.

Sekarang dah tahu cara, I mungkin dah tak akan ambil ticketing service lah. Beli sendiri je lepas ni. Kalau tak dapat masa tu pun, tunggu je nanti akan ada yang let go dengan harga asal ataupun lebih murah sebab kita beli tiket sebulan atau dua bulan sebelum so we'll never know what will happened on the said date. Risky but worth to try. 

iKON Take Off Tour ads dekat KL Sentral!

Lepas beli tiket, Ecah pun berjaya dapat tiket murah untuk CAT 4 jugak, few of my Teumes circle pun pergi jugak so I'm gonna have fun next week eiikkkkssss can't wait!!!! 

1 comment

  1. Yeah!! Tahniah Farhana.. Memang rezeki tu..
    Have fun tau.. Tak sabar nak tunggu cerita lepas konsert dari Farhana..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.