Movie Review | Bawaal (2023)

Saturday 29 July 2023


Director: Nitesh Tiwari
Writers: Nitesh Tiwari, Piyush Gupta, Nikhil Mehrotra, Shreyas Jain
Cast: Varun Dhawan, Janhvi Kapoor, Anjuman Saxena, Manoj Pahwa, Mukesh Tiwari, Prateek Pachori, Vyas Hemang
Production Companies: Nadiadwala Grandson Entertainment, Earthsky Pictures
Distributor: Amazon Prime Video
Genre: Romantic / Drama
Running Time : 137 minutes
Release Date: 21 July 2023 
Trailer :


Bawaal (Kekecohan) mengisahkan tentang perkahwinan antara Ajay Dixit (Varun Dhawan) dan isterinya, Nisha Dixit (Janhvi Kapoor) yang bergolak setelah Nisha diserang sawan. Nisha mempunyai penyakit tersebut sejak lahir tapi sejak menginjak dewasa, Nisha tak pernah terkena serangan sawan kerana dia sentiasa mengambil pil seperti yang disarankan oleh doktor. 

Nisha mempunyai pendidikan tinggi, cantik dan pandai serba-serbi dalam segala hal namun tiada yang sanggup beristerikan penghidap epilepsi. Ajay yang tidak faham erti epilepsi setuju beristerikan Nisha. Sebaik saja dia nampak serangan sawan tersebut, Nisha dikurung di rumah supaya tidak menjatuhkan air mukanya di hadapan penduduk kampung. 


Kerana sikapnya, Ajay digantung tugas lantas mencari jalan untuk mendapatkan kerjanya semula. Disebabkan perkara tersebut, dia mencari alasan untuk bawa Nisha ke Paris, Normandy, Amsterdam, Berlin dan Auschwitz untuk mengajar sejarah Perang Dunia Kedua sambil berbulan madu. Tanpa disangka percutian mereka mengubah dan juga mengajar banyak perkara lantas menyelamatkan perkahwinan mereka berdua.

Naskhah terbaru Nitesh Tiwari merupakan idea asal dan sesuatu yang segar untuk genre romantic drama. Walaupun konsep penceritaan parallel latar masa sekarang dan latar bersejarah pernah dibikin seebelum ni seperti filem Rang De Basanti (2007) namun filem Bawaal masih mempunyai keunikannya yang tersendiri. 


Masa tengok intro filem Bawaal terbitan Nadiadwala Grandson Entertainment dan Earthsky Pictures rasa skeptikal sebab intro tipikal romantic films. Nak pula bila pelakon utamanya Varun Dhawan sebab sebelum ni, dalam filem pun paparkan babak yang sama. Tapi bila filem dah bergerak ceritakan tentang Nisha dah nampak vibe dan momentum tu berubah. 

Makin bertambah menarik bila Nisha dan Ajay explore tempat bersejarah kemudian ambil iktibar dari tempat-tempat tersebut. Seronok sebab bukan saja boleh tengok bibit manis pasangan suami isteri mud ani malah kita pun dapat belajar sekali tentang pengorbanan dan pentingnya bersyukur. Sebelum ni pernah baca novel The Diary of Young Girl – Anne Frank jadi senang lah nak relate kenapa Nisha dengan Ajay rasa sebak sangat tengok bingkisan kehidupan remaja tersebut. 


Kalau sebelum ni Varun Dhawan acap kali dipuji kerana chemistry dia dengan Alia Bhatt tapi kali ni chemistry Varun dengan Janhvi jadi tunggak utama filem Bawaal. Terpukau tengok babak Ajay dengan Nisha menari atau setiap kali Nisha pandang Ajay. Kes Nisha dan Ajay adalah kes ‘she fell first but he fell harder’. Filem ni adalah family film jadi tak ada langsung babak seksual walaupun kissing scene. 

Sembang bab lakonan memang tak ada masalah langsung untuk Varun Dhawan lakonkan watak Ajay sepertimana yang digambarkan oleh Nitesh. But personally for me, it was Janhvi Kapoor took away all the limelight. Mungkin sebab watak dia soft kot tapi I memang ada soft spot untuk Janhvi pun sejak Dhadak (2018) hshshs. Suka sangat tengok wardrobe Nisha dalam filem Bawaal ni especially bila dia pakai baju tidur. Nampak comel sangat sebab nampak macam baju kurung Kedah. 


Mungkin tak semua akan berpuas hati dengan olahan filem Bawaal sebab menyampah dengan karakter Ajay yang hampir keseluruhan filem menyakitkan hati tapi sebagaimana Ajay mula terima Nisha, macam tu lah juga kita akan suka dengan filem ni. 

Sinematografi adalah kelemahan utama filem Bawaal sebab penggunaan VFX yang ketara. Babak di kem pelarian Auschwitz nampak sangat shoot dalam studio. Tak pasti lah kenapa sedangkan team production memang shooting di beberapa tempat di Europe. Flashbacks pun tak berapa menjadi sebab kita boleh nampak perbezaannya cuma pada tona hitam putih. Music album dari Mithoon juga kurang menyengat untuk naskhah romantik drama. 



For a one-time watch, Bawaal looks great as weekend entertainer. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.4, 3. Audio +0.3, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 7.5/10

3 comments

  1. Cantiklah.. Boleh masuk list.. Suka mamat tu.. Baca review Farhana pun cantik.. tq Farhana..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.