Kemas Office Kali Ketiga? Keempat? Kelima?

Saturday 22 July 2023

Semalam Ain ajak kemas office untuk yang kesekian kalinya sebab kerja-kerja renovation dah selesai, tinggal minor works yang ambil masa tak sampai seminggu pun. Ikutkan hati nak pakai baju lengan panjang dengan seluar track je tapi Ain kata nampak sangat vibe gotong-royong tu jadi kitorang pakai pakaian kasual vibe funky. 

Sebelum ke cerita hari ni, semalam mintak Husna letak label file lepas dah confirm selesai dengan operasi spring cleaning

 

Pukul 8.20 pagi I dah sampai office sebab semangat nak bersihkan office adik nak masuk kerja awal. Lepas hantar dia, jalan pun tak jammed sebab polis trafik jaga awal dan tak hujan. Sebab tu lah sampai awal padahal semalam balik pukul 9 malam, tunggu contractor habis buat kerja. 

Dah settle dengan breakfast nasi lemak dan roti sosej, terus start buat operasi. Pagi ni I, Husna, Ain dengan Syaz je yang buat sebab yang lain sibuk dengan kerja. Sheera pulak tak sihat. Kitorang start dengan kemas baki kotak fail di bahagian belakang. Ada lagi 10 kotak lepas 20 kotak dah dibawa ke stor baru. 

Masa mengemas tu I ubah rak depan printer ke belakang Sheera sebab ruang rak tu lagi banyak dari rak lama. Rak lama dekat situ I letak dalam bilik boss kecik sebab barang dia banyak. Rak dekat ruang solat I bawa keluar letak depan printer. 


Sebelum sesi pindahkan 3 rak yang berbeza, Ain vakum dulu bahagian tu sebab hanya Tuhan yang tahu bila kali terakhir kawasan tu dibersihkan. Mungkin tahun 2017 sebab office pernah terbakar jadi kena tukar karpet bunga mawar kuncup ni.

Rak alat tulis tu nampak bersepah kan? I tengah berusaha untuk kemaskan supaya nampak tersusun. alat tulis ni dah lah banyak jadi susah sangat nak bagi nampak kemas. I dah order storage box dekat Shopee tadi jadi kita tengok nanti apa kejadiannya. 

Masa mengemas tu terjumpa khazanah lama macam cop nama Ms Junny ni. Dah buka firm baru dah pun, dah jadi boss adik I dah pun. 


Kecil je dunia ni kan? Pusing-pusing situ jugak tapi ye lah kalau kau pusing area Lembah Klang memang lah rasa kecil. Cuba pusing satu Ukraine, alih-alih meletup kena bom dengan Russia. Eh??



Getah berwarna yang tak ada gunanya. Simpan sampai rapuh, serapuh hati ex boyfriend I yang kahwin dengan perempuan lain. Terpaksa bagitahu I pernah ada ex-boyfriend because apparently people thought I don't have any love history like whattttt???? Tak semestinya I tak bercerita I tak pernah ada, I just rasa buang masa cerita pasal dia but now you guys know hshshs yupp got dumped tskkkk

I tak tahu apa beza diari islamiah dengan diari biasa sebab isi dekat dalam ni semua duniawi. 



'Gambar Ain vacuum tadi tu betul-betul ke?'

Terkejut jugak dapat soalan ni tadi lepas I post gambar masuk dalam group sebab tak sangka apa yang I amalkan tu tepat. Kalau kita tak cerita, orang tak tahu kita buat apa. Jadi lepas ni jangan pelik kenapa blog ni penuh dengan entry kitorang kemas office sebab hairan dengan perspektif 'corporate department ni bertuah tak perlu buat kerja banyak sangat'. Macam mana duit tak datang bergolek, macam tu jugak lah pejabat takkan kemas tersusun tanpa orang yang mengemasnya. 

Apparently we are not Sabrina the Witch, we need to use our body, energy, sweat and definitely tears to do something in order to get it done. Life, huh? Keras....

 

Bak kata Husna, kalau dia tak vacuum kipas dekat surau tu, entah sampai bila kipas tu nak laju. 

Office ada je cleaner tapi seram kalau reuqest suruh bersihkan itu ini. Pernah dapat ayat 'saya tahu lah kerja saya' tapi bila tak request, dia tak buat pun. Kenapa cleaner selalu cakap dia tahu tapi dia tak buat pun? Di titik mana punca permasalahan tu bermula? Di titik mana pula dia tak mampu nak bertembung? Dunia ni ada banyak masalah kan? Adakah dengan sabar akan selesai masalah tu? Mestilah tidak. 

Husna: Kak Ana, kita nak makan mana kejap lagi? 
Me: Kapitan lah. Hujung bulan macam ni elok makan yang murah je, kau pergi DD memang nangis poket. 

*5 minit kemudian*

Ain: I dah order Grab sebab teringin nak makan Dodo tapi dia close untuk delivery haihhh
Me: So....... kita makan DD lah ek? 
Ain: Ha'ah


*for reference, Ain tak makan mamak.

**for another reference, duit Husna ada RM100 lagi untuk meneruskan beberapa hari sebelum gaji. 


Lepas lunch, kitorang sambung balik mengemas sambil bekerja sebab klien dan auditor tak berhenti call minta document co-sec. Baru harini I tahu TNB masih belum adapt dengan perubahan Akta Syarikat 2016. Masih lagi guna Form49 sedangkan satu Malaysia dah bertukar kepada Section 58. Sedangkan Instagram pun dah berciap dan mempunyai bebenang, jadi kenapa TNB masih berciap di Twitter?

Memandangkan lampu dekat signboard Ram Reza & Muhammad dah lama mati lampunya, Ain dengan Husna keluar sekejap beli lampu dekat Mr. DIY. Lama jugak kitorang mencari dekat mana suis lampu ni tapi lepas dah redho dengan kegagalan dan belajar dari kesilapan, baru kitorang tahu yang lampu ni tak ada suis. Baru je tadi persoalkan kenapa tak adapt walhal diri sendiri pun masih dengan pemikiran lapuk, lampu perlu ada suis T.T

Karma is my boyfriend tskkkk

I have brain... I got this - Husna

Macam sebelum ni jugak, operasi mengemas office masih lagi memerlukan masa untuk disiapkan. Tapi yang pastinya, ruang solat dah boleh diguna untuk kedua-dua pejabat. Kalau panas, boleh guna aircond, kipas yang Husna bersihkan pagi tadi dan juga kipas dinding yang baru saja contractor pasang. 

Kalau masih panas juga, itu lah yang orang kata ahli neraka. Jk, kena covid la kot tu. 


Bila dah mengemas office ni baru kitorang perasan yang office ni tak ada indoor plant, fake tree mahupun bunga hiasan. Mungkin lepas ni boleh buat operasi menghias pula? 

1 comment

  1. cleaner ammi pun sama..datang seminggu sekali and even boss pun perasan dia mengemas tu sekadar menyapu, vacum, mop basuh toilet. habuk tak lap, meja tak lap, bila kita cakap apa yang perlu di buat mulalah tarik muka. Ehhhhh aku terminate ko karang. mmglah bayar tak mahal mana..dah itu yg ko mintak tp buatlah keje elok2.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.