Akaun ShopeePay Kena Ban

Saturday 22 July 2023

Minggu lepas I order barang office guna akaun Shopee tapi disebabkan tersilap letak alamat, seller minta batalkan pembelian kemudian beli lagi sekali. I pun menurut je lah saranan tersebut kemudian Shopee refund balik duit tu dan masukkan ke dalam akaun ShopeePay. 

Bila nak beli lagi sekali, nak bayar melalui ShopeePay lah sebab duit tadi masuk dekat situ tapi tak dapat sebab akaun kena ban. I call customer service minta bantuan staff Shopee untuk waive the ban lah. Kau dah kenapa tiba-tiba ban akaun orang tanpa sebab. 


Mungkin ada sebab yang Shopee tak nak dedahkan sebab nak jaga aib I tapi dia pun tak bagitahu apa aib I jadi I pun tak tahu kenapa kena ban. Macam mana nak selesaikan, dia minta sahkan nombor telefon, nombor kad pengenalan dengan username. Lepastu dia minta tukar nombor pin Shopee tapi sama jugak masih lagi kena ban. Disebabkan tak berjaya, kitorang rate service dia sebagai kurang memuaskan sebab tak membantu. 


Akaun shopeePay masih lagi keluar status macam ni jadi call Customer Service buat kali kedua. Lepas buat pengesahan yang sama, staff Shopee minta email screenshot dua gambar yang I letak dekat sini. Lepas email tu menunggu lah macam orang-orang dekat sawah tu. No feedback, no calls.. nothing..

Dari Ahad sampai Jumaat, baru dapat panggilan dari ShopeePay. 

S: Hello selamat pagi, boleh saya bercakap dengan cik Farhana?
F: Ye, saya. 
S: Saya perlukan masa seminit lebih dari cik berkenaan dengan SPay Later
F: Oh? you call pasal SPay Later? Bukan sebab ShopeePay? 
S: Sama lah tu cik.
F: Oh ye ke? So you nak update pasal kenapa kena ban ke? Macam mana nak resolve masalah tu ye? 
S: Oh tak, saya nak buat reminder saja supaya cik bayar untuk pembelian sekian sekian
F: Aikkk? Kenapa call saya? Apa kaitan? 
S: Berkait lah sebab cik beli banyak barang tapi tak bayar
F: Aikk? Nak bayar macam mana kalau kena ban? 
S: Tak kisah lah tapi cik kena bayar. 

So I call adik I lepas tamatkan panggilan dengan Shopee (dibaca: gaduh dengan Shopee. It was an ugly fight but I survived because......... customer always right.), I tanya kenapa Shopee cari sebab SPayLater? Rupanya adik I buat SPayLater tapi handphone dia kong lepastu kena pergi bank dulu untuk tukar number. 

Sekali lagi Shopee call untuk SPayLater. Sebenarnya dia dah call 3 kali dah sebelum tu tapi I tengah ada urusan lain. 

S: Hi puan saya nak buat peringatan untuk buat pembayaran SPayLater
F: Macam mana eh nak buat? Sebab akaun ShopeePay I kena ban. U nak duit, u reactvate balik akaun I. Dah seminggu tunggu tapi tak ada feedback apa pun dari Shopee. 
S: Ye ke? Tapi tu di luar bidang saya, saya cuma call untuk buat reminder saja tapi takpe saya ajukan hal ni kepada pihak IT sebab saya check dekat dalam sistem kami, akaun puan tak ada masalah pun. 
F: Saya ada call Ahad lepas, saya dah hantar email tapi tak ada apa-apa tindakan dari Shopee pun. Jadi macam mana saya nak bayar duit awak? 
S: Betul jugak, kalau SPay kena ban tak boleh nak bayar sebab kita tak boleh auto-deduct dari akaun SPay puan. 
F: Awak selesaikan dulu masalah saya, dah settle baru saya bayar. 

Malam tu I check akaun ShopeePay, dah boleh guna macam biasa. Kenapa kena ban? I pun tak tahu. Shopee pun tak tahu. Jadi siapa yang tahu? Tuhan yang satu. 

3 comments

  1. saya dh jarang beli kat shopee, selalu layan tiktok shope skrg ni, suka sb kdg2 no postage, if shopee, mahal tuk antar barang ke sarawak.

    ReplyDelete
  2. dh lama tak guna shopee. guna tiktok je untuk shopping sebab shopee susah nak bagi free shipping huhu

    ReplyDelete
  3. tak sangka acc shopee pon boleh kena ban....
    Cuya sekrg beli kat Tiktok je...shopee jarng sudah

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.