Sinopsis | ‘Tanah Kubur’ Musim 16 (2023)

Wednesday 26 July 2023

‘Tanah Kubur’ musim ke-16 ini akan ditayangkan pada setiap hari Jumaat, bermula 11 Ogos 2023, jam 7.30 malam secara eksklusif di saluran Astro Oasis (106).

Pengarah : Rashid Sibir
Produksi: Opera Klasik Sdn Bhd Untuk Astro
Siaran: Astro Oasis
Episod: 15 episod
Tarikh Tayangan: 11 Ogos 2023
Waktu Tayangan: Jumaat, 7.30 malam


Sinopsis 

Tanah Kubur Siri 16 akan mengupas mengenai hal kematian yang akan menunjukkan balasan kepada mayat yang setimpal dengan amalan mereka ketika masih hidup. Jika seseorang itu baik, maka baiklah balasannya dan jika seseorang itu berbuat jahat maka balasannya juga jahat. 

Dalam Tanah Kubur Siri 16, para penonton dapat melihat pelbagai kes di mana Tok Adi, penggali kubur yang dimainkan oleh pelakon veteran, Nasir Bilal Khan mudah menguruskan mayat, wajah mereka bersih dan tersenyum, dan kubur mereka berbau wangi manakala ada juga kes di mana pengurusan mayat menjadi susah, wajah mayat bertukar menjadi gelap dan pembalasan azab di kubur sudah bermula. 

Tok Adi yang juga dianggap sebagai tunggak masyarakat di kalangan orang kampungnya akan menyelesaikan semua masalah berkenaan dengan kematian. Walaupun Tok Adi akan berhadapan dengan pelbagai cemuhan dan kutukan daripada orang yang tidak menyukainya, tetapi beliau tetap tabah menghadapi segala dugaan dan amanah dalam melaksanakan kerjanya.

Pecahan Watak :

Nasir Bilal Khan sbg Tok Adi
Aaron Aziz sbg Syamil
Nad Zainal sbg Yati
Fikry Ibrahim sbg Kamal
Naim Daniel sbg Kamil
Rosnah Mat Aris sbg Nenek kepada Kamil

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.