Movie Review | Lust Stories 2 (2023)

Saturday 1 July 2023


Directors: R Balki, Amit Sharma, Konkona Sen Sharma, Sujoy Ghosh
Writers: R Balki, Amit Sharma, Konkona Sen Sharma, Sujoy Ghosh
Cast: Mrunal Thakur, Angad Bedi, Neena Gupta, Tillotama Shome, Amruta Subhash, Anushka Kaushik, Tamannaah Bhatia, Vijay Verma, Kajol, Kumud Mishra
Production Companies: Flying Unicorn Entertainment, RSVP
Distributor: Netflix
Genre: Romance, Drama, Comedy
Running Time : 132 minutes
Release Date : 29 June 2023
Trailer :


Anthology kedua selepas yang pertama mendapat sambutan baik dari kalangan penonton Netflix muncul bersama barisan pengarah yang baru - R Balki, Amit Sharma, Konkona Sen Sharma, Sujoy Ghosh. Barisan kali ni pun ada nama yang famous kecuali Amit Sharma yang popular dengan karya Badhaai Ho (2018). Tertunggu-tunggu nak tengok segmen R Balki sebab karya dia kebanyakannya moden dan progresif. Memandangkan Lust Stories 2 adalah antologi jadi I buat review based on every director lah. 

Made For Each Other - R. Balki

Mengisahkan tentang Veda (Mrunal Thakur) dan Arjun (Angad Bedi) yang bakal berkahwin dan meminta persetujuan dari kedua belah keluarga. Semasa perjumpaan tersebut, Dadi (Neena Gupta) sarankan supaya mereka berdua sihat dari segi batin sebab dia tak nak cucu dia dapat nasib yang sama seperti anak-menantunya. 

Kedua-dua keluarga terkesima dengan permintaan tersebut namun Dadi masih pertahankan keputusan tersebut dan sentiasa cuba untuk pujuk Veda untuk test drive. Katanya penting untuk Gunung Fuji meletus kerana perkahwinan bukan bergantung semata pada cinta. 

Karya Made For Each Other dari R Balki terlihat santai dalam template komedi keluarga. Tak ada scene yang seksual antara Mrunal dan Angad tapi chemistry mereka berdua buatkan filem pendek ni nampak menarik dalam caranya tersendiri. Tak ada konflik sangat pun sebab durasi masa yang terhad. Nampak macam iklan kondom pun ye jugak sebab pengarah beria sangat fokus pada kotak kondom tu. 

Mesej sosial dia jadi tanda tanya sebab both parents tak ada lah tak bahagia dengan hidup masing-masing walaupun seks hambar. Apa yang R. Balki cuba sampaikan pun tak diolah dengan baik.  

The Mirror - Konkona Sen Sharma

Isheeta (Tillotama Shome) seorang wanita bekerjaya yang tidak mempunyai teman hidup. Melalui rutin sama setiap hari membuatkan dia jauh dari mencari teman hidup. Satu hari ketika pulang dari kerja kerana migraine, dia terkejut tengok adegan orang gajinya, Seema Didi (Amruta Subhash) di dalam bilik di atas katil miliknya. 

Awalnya Ishita jelik dengan salah laku Seema tapi alih-alih dia pula yang turn on. Setiap hari dia akan mencari alasan untuk pulang awal supaya dapat mengintai Seema berasmara bersama suaminya melalui cermin yang digantung di ruang tamu. Walaupun masing-masing tahu akan kehadiran masing-masing, mereka teruskan aktiviti masing-masing seperti tiada apa yang berlaku. 

Filem pendek dari Konkona Sen Sharma lebih kurang sama dengan naskhah pendek arahan Zoya Akhtar dalam Lust Stories (2018) di mana nafsu tak mengenal kasta. Konkona juga tekankan kehidupan yang berbeza, seorang ada harta tapi tak berkemampuan manakala yang seorang lagi hidup serba kekurangan tapi bahagia. 

Elemen komedinya halus dan menaikkan mood penceritaan ditambah dengan visual dengan transisi menarik tapi ada part yang draggy. Lakonan kedua-dua pelakon utama menguatkan penyampaian Konkona. 

Sex with Ex - Sujoy Ghosh

David Chauhan (Vijay Varma) terjumpa bekas isterinya, Shanti (Tamannaah Bhatia) di sebuah kampung setelah 10 tahun lamanya mereka terpisah. David cuba untuk pujuk Shanti puaskan nafsunya tapi sebaliknya pula yang berlaku. 

Tak tahu apa beef India dengan Malaysia sebab lepas pandemik ni hampir semua movie ada mention pasal Malaysia. Dalam filem pendek ni pun manager marah David sebab ambil tender dari Malaysia sampai ED datang raid syarikat diorang. Tsskkk

Filem pendek Sex with Ex yang paling banyak promote Lust Stories 2 mungkin sebab Vijay dengan Tamannaah bercinta in real life dan baru je umum secara rasmi. Dalam filem ni pun ada adegan panas mereka berdua. Tak pasti lah bercinta sebab filem ni ataupun berjumpa sebelum tu lagi sebab both of them satu agensi. 

But enough with them, sebab one thing for sure, yang banyak promote tu lah yang paling tak best. Vijay dengan Tamannaah jadi distraction untuk negative review dengan pakai konsep sex sells. Jalan cerita menarik je sebenarnya sebab ada elemen thriller dan misteri tapi ending tu buatkan jadi bertambah tanda tanya. VFX yang digunakan pun melampau sampai dah jadi spoiler kepada misteri yang disimpan tu. 

Tilchatta (Lipas) - Amit Ravindernath Sharma

Apa jadi bila individu tersebut ada harta, kuasa dan pangkat? Mungkin jadi baik tapi kebanyakannya jadi manusia teruk seperti raja (Kumud Mishra) di kampung kecil. Setiap malam Chanda (Kajol) menjadi mangsa seks ganas suaminya, sebelah siang pula raja akan merogol atau mencabul gadis muda di kampung tersebut. 

Chanda pujuk anak tunggalnya supaya sambung belajar di London agar mereka berdua boleh lari dari raja tersebut. Dia juga bawa masuk orang gaji muda yang seksi bernama Rekha (Anushka Kaushik) supaya raja berhenti menyiksa dalam keadaan mabuk atau sedar. 

Filem terakhir ni bukan saja mempunyai gandingan yang segar dan bagus dari segi lakonan malah mempunyai cerita yang kemas. Kesian juga lah dengan watak Chanda tu sebab keluar mulut harimau masuk mulut buaya. Dari bekerja sebagai pekerja seks diambil pula menjadi permaisuri tapi tak pernah pun bahagia dalam istana yang sarat dengan hutang. 

Rasa kesian dengan keadaan dia sebab dunia dia tak pernah dapat kasih sayang yang sepatutnya. Mungkin dia jadi pekerja seks sebab dijual oleh keluarga tapi bila berkahwin terpaksa berkurung saja di istana. Kalau keluar siapa yang akan hormat dia sebab semua pun tahu dia dari mana. 

Kekurangan filem ni pada lakonan watak sampingan macam anak lelaki dia sebab nampak canggung sangat sedangkan watak dia pun penting juga. Kenapa pengarah namakan naskhah ni lipas pun tak pasti, mungkin nak tunjuk yang Chanda tu berani juga dalam diam tapi takdir ada kisahnya tersendiri. 

Overall, I lagi suka Lust Stories yang pertama sebab lebih banyak komedi dan cerita yang seronok terutamanya segmen KJo, sampai sekarang pun melekat scene K3G tu. Lust Stories 2 mungkin kuat pada mesej sosialnya tapi lemah pada execution dan dialog. Ada part yang cringe and preachy, ada part pula macam merepek. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.6, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 7.2/10

1 comment

  1. Owh.. ada beberapa cerita ye dalam filem ini.. menarik..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.