Movie Review | Extraction (2020)

Saturday 8 July 2023


Director: Sam Hargrave
Writers: Ande Parks, Joe Russo, Anthony Russo
Cast : Chris Hemsworth, Rudhraksh Jaiswal, Randeep Hooda, Priyanshu Painyuli, Golshifteh Farahani, Pankaj Tripathi, David Harbour
Production Companies: AGBO, Thematic Entertainment, India Take One Productions, T.G.I.M. Films
Distributor: Netflix
Genre: Action / Thriller
Running Time : 117 minutes
Release Date : 24 April 2020
Trailer :


Diadaptasikan dari novel grafik berjudul Ciudad karya Ande Parks, Joe Russo, Anthony Russo, naskhah aksi thriller Extraction mendapat sentuhan pengarah Sam Hargrave. Kisah bermula dengan penculikan Ovi Mahajan Jr. (Rudhraksh Jaiswal), anak tunggal kepada ketua pengedar dadah India dan Tyler Rake (Chris Hemsworth) diupah untuk menyelamatkan Ovi di Dhaka, Bangladesh. 

Tak ambil masa yang lama pun untuk Tyler setuju walau berbahaya macam mana sekalipun misi tersebut kerana dia berharap dapat mati untuk tebus rasa bersalah semasa berkhidmat dalam Australian Army SASR. Nik Khan (Golshifteh Farahani) dan Yaz Khan (Adam Bessa) membantu Tyler dalam misi tersebut. 

Untuk masuk ke Dhaka adalah mudah tapi untuk keluar dengan selamat bersama Ovi tersangatlah sukar kerana laluan darat dan air telah dikawal ketat oleh polis. Kesemua mereka juga menurut arahan ketua dadah, Amir Asif (Priyanshu Painyuli). Farhad (Suraj Rikame) juga mempunyai geng untuk mengesan keberadaan Tyler dan Ovi. Dalam masa yang sama, Saju Rav (Randeep Hooda) cuba bawa Ovi keluar dari Dhaka kerana dia tak mampu bayar team Tyler untuk misi tersebut. 

‘The best thing you can do is go put a bullet in his brain. Make it painless. Because the animals out there are not going to be as kind to him.’ – Gaspar

Masa Netflix tayang filem Extraction ramai yang puji sebab action stunt yang mantap dengan pergerakan kamera yang meninggalkan impak kuat pada penceritaan. Memang layak sangat The Russo Brothers bagi stunt actor beralih angin jadi pengarah sebab dia tahu cara macam mana untuk olah babak aksi dengan menarik. Walaupun banyak babak aksi tapi kamera dia tak bergegar dan fokusnya jelas. Kudos to Newton Thomas Sigel as cinematographer. 

Berlatarkan negara India dan Bangladesh yang mendedahkan sisi gelap negara yang dikawal oleh geng pengedar dadah. Bukan saja berkuasa dengan duit malah dengan kuasa sampai mampu tundukkan pihak polis. Jadi tak hairan lah kalau Ovi Sr (Pankaj Tripathi) boleh dapatkan pegawai tentera untuk bekerja dengan dia. 

Selain dari kekuatan lakonan Chris Hemsworth yang terbeban dengan drama kehidupan peribadi namun dipandang hebat oleh klien, Randeep Hooda juga fit sebagai Saju yang terdesak menurut arahan ketua dadah. Tak boleh nak agak antara Tyler dengan Saju, siapa yang akan berjaya bawa balik Ovi dengan selamat. Boleh kata buang masa juga lah diorang berdua bergaduh sampai patah riuk sedangkan dua-dua di pihak yang sama dengan tujuan yang sama. Dekat part tu I rasa macam meleret sangat sebab lagi seronok kalau dua watak ni bergabung untuk keluar dari Dhaka atau fight Amir Asif. 

Babak dekat jambatan tu pun draggy juga sebab tak ada fighting scene cuma tembak-menembak sampai lenguh mata. Ada juga plot yang boleh dijangka perjalanannya tapi layan je lah sebab at least dapat tengok atau kenal sedikit sebanyak kehidupan watak utama. 

Kalau sembang pasal plot cerita memang banyak tak logik daripada fakta sebab Bangladesh sepatutnya berbeza dengan India walaupun lebih kurang je budaya dengan fizikal masyarakatnya. Macam Malaysia dengan Indonesia lah, sama tapi banyak bezanya. Belum masuk part polis tunduk sepenuhnya dengan drug lord sampai boleh langar protokol terang-terangan macam yang digambarkan dalam filem Extraction. Penggunaan tona warna kuning yang berlebihan pun mengganggu juga. 

It's a great action movie if you guys ignore the plot and minor things. Pendek kata, layan santai je. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.7, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 8.3/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.