Movie Review | Extraction 2 (2023)

Saturday 8 July 2023


Director: Sam Hargrave
Writers: Ande Parks, Joe Russo, Anthony Russo, Fernando León González
Cast : Chris Hemsworth, Golshifteh Farahani, Adam Bessa, Olga Kurylenko, Daniel Bernhardt, Tinatin Dalakishvili, Idris Elba
Production Companies: Wild State, AGBO, T.G.I.M. Films
Distributor: Netflix
Genre: Action / Thriller
Running Time : 122 minutes
Release Date : 16 June 2023
Trailer :


Sekuel kepada Extraction (2020) beberapa bulan selepas misi di Dhaka, Bangladesh di mana Tyler cedera parah dan dibawa ke Dubai kemudian bersara di pekan terpencil di Austria. Kehadiran lelaki asing di rumahnya bawa khabar berita dari bekas isterinya, Mia (Olga Kurylenko) yang perlukan bantuan Tyler. 

Misi di mana Tyler perlu bawa Ketevan (Tinatin Dalakishvili) dan dua orang anaknya keluar dari penjara di Georgia. Mereka bertiga bukanlah banduan tapi kerana berkahwin dengan penjenayah menyebabkan ketiga-ketiga mereka terpaksa hidup bersama di dalam penjara yang dikawal ketat. Mia percaya Tyler mampu lakukan misi tersebut selepas apa yang terjadi di Dhaka. 

Nik (Golshifteh Farahani) dan Yaz (Adam Bessa) bantu Tyler laksanakan misi di Georgia dengan rancangan rapi bersama ahli pasukan mereka yang lain. Sandro (Andro Japaridze) pula sentiasa mencari peluang untuk tinggal bersama ayahnya dan menjadi ahli Nagazi. 

‘What your mother did was risk everything to protect you and your sister. Save you from that prison that your father put you in.’ – Tyler Rake

Tengok gaya Tyler Rake dah boleh nampak yang dia tak akan bersara awal, selagi dia hidup selagi itu lah dia akan ambil misi berbahaya. Tambah pula kalau misi tersebut datang dari bekas isteri dia yang menguruskan anak lelaki mereka sebelum menghembuskan nafas terakhir di hospital akibat kanser. 

Dalam sekuel Extraction, penulis kembangkan lebih lagi sisi drama peribadi Tyler Rake bila wujudnya misi untuk selamatkan bekas adik ipar dan anak-anak saudaranya di penjara. Perbalahan antara Tyler dengan Sandro tentang pilihan dan perspektif hidup kuatkan lagi elemen drama dalam naskhah aksi ni. Ada masanya geram juga dengan Sandro tapi dia pun mangsa manipulasi ayah dia, jadi bersabar je lah macam mana Tyler sabar. 

Kalau dalam previous instalment, watak Nik dan Yaz cuma bantu sikit dalam misi dan selebihnya berada di safe house, kali ni mereka berdua turun ke padang beraksi bersama Tyler. Chemistry dan dinamik Golshifteh Farahani dan Adam Bessa antara penyeri dalam Extraction 2. Menjadi betul sibling vibes diorang dari awal hingga ke hujung. 

Babak aksi dalam keretapi yang paling menarik dalam Extraction 2 disusuli dengan fighting scene di awning kaca di bangunan hotel. Bila tengok teknik yang pengarah dan cinematographer Greg Baldi guna untuk menghidupkan spektrum visual untuk babak aksi boleh agak yang team production invest banyak untuk high tech devices supaya boleh dapat shot cantik. Terpaku tengok beberapa babak dengan kehadiran momen saspen. 

Sama juga macam Extraction, plot cerita boleh ditebak perjalanannya jadi bila filem kedua lebih panjang durasinya dari yang pertama, rasa penat nak tengok fillers dan draggy parts. Tak pasti lah kenapa penulis suka padam spotlight watak sampingan sedangkan diorang boleh cipta dinamik yang kuat atau sinergi yang mantap dengan watak utama. Nak kata sebab takut Netflix tak nak sambung franchise macam kelakar lah sebab filem ni under Netflix, rating pun tinggi. 

Rasa menyampah sebab yang pertama dah buat macam tu, masuk yang kedua pun sama juga. Bila dah terlanjur baru lah nak buat spin-off tapi tak seronok lah sebab plan yang lain tapi penulis nak yang lain pula. 

Of course, Extraction 3 akan muncul sebab pengarah dah bagi hint dekat hujung cerita cuma tak pasti lah macam mana sistem Tyler dengan Nik akan bekerja sebab bos baru untuk organisasi yang lebih besar. Mungkin Tyler dengan Nik akan kerap turun padang atau mungkin Tyler gerak solo sebab tak suka dengan peraturan boss baru. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 9.3/10

1 comment

  1. Stress dengan tindakan Sandro tapi cerita kan..
    Layan betul filem ini..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.