Drama Review | Celebrity (2023)

Wednesday 19 July 2023


Director: Kim Cheol-Kyu
Writer: Kim Yi-Young
Cast : Park Gyu-young, Kang Min-hyuk, Lee Chung-ah, Lee Dong-gun, Jun Hyo-seong, Moon Tae-yoo, Han Jae-in, Han Eu-ddeum, Kim Si-hyun, Jung Yoo-min, Jin So-yeon, Han Da-gam, Nam Gi-ae, Park Ye-ni, Lee Jung-jun, Eom Hyo-seop, Seo-Hyunwoo
Production Companies: Studio Dragon, Kim Jong-hak Production, How Pictures 
Distributor : Netflix
Genre : Thriller
Running Episodes : 12 episodes (37-53 minutes per episode)
Release Date : 30 June 2023
Trailer :


Kehidupan Seo A-ri (Park Gyu-young) berubah dari seorang penjual barangan kosmetik dari rumah ke rumah berubah menjadi instafamous selepas berjumpa dengan rakan sekelasnya, Oh Min-hye (Jun Hyo-seong). Seo A-ri bukanlah dari kecil hidup miskin melarat tapi sebenarnya anak orang berada tapi hidup dibelenggu hutang setelah perniagaan ayahnya jatuh muflis. 

Kerana Oh Min-hye, Seo A-ri diambil sebagai bakat baru di bawah agensi A.Picks Communication kerana Ju Seung-hyeok (Moon Tae-yoo) nampak potential A-ri sebagai insta famous. Min-hye dan A-ri perlu portray imej BFF yang setia bersama susah dan senang bila imej Gabin Society dah tercalar kerana skandal Biniimom (Jin So-yeon) dan Wang Ro-la (Han Da-Gam). 


Tuah datang bergolek kepada A-ri sejak menjadi public figure kerana chaebol Han Jun-kyung (Kang Min-hyuk) tertarik dengannya. Makin mencanak popularity Seo A-ri bila banyak artikel dan berita tentang hubungan percintaan mereka berdua. Sama cantik, sama padan. 

Tapi kehidupan yang bergantung dengan dunia populariti ni tak bertahan lama. Banyak perkara yang akan buatkan jiwa jadi lemah dan antaranya adalah cemburu, pengkhianatan dan hasad dengki baik dari netizen mahupun insta famous yang lain. Masing-masing mencari peluang untuk hidup dipuja ramai dan kemewahan. 


Drama terbaru terbitan Studio Dragon dengan genre thriller arahan Kim Cheol-Kyu menjadi tumpuan ramai kerana tema yang diangkat dan juga mesej sosial tentang bahaya penggunaan media sosial yang berlebihan. Hari ni netizen boleh suka tanpa sebab, esok juga netizen yang sama boleh membenci tanpa usul periksa. Influencers pula sentiasa bersaing untuk dapatkan perhatian netizen yang rapuh. Of course, tema yang dibawa bukan sesuatu yang baru tapi olahan pengarah dan skrip yang padu buatkan perjalanan naskhah Celebrity sesuatu yang layak ditonton. 

Walaupun drama Celebrity ada kisah cinta antara watak Seo A-ri dengan Han Jun-kyung tapi disebabkan genre drama ni thriller jadi tak banyak pun awwdorable moments antara mereka berdua. Watak A-ri ni terlampau cold sampai tak boleh nak baca perasaan dia bila Jun-kyung expressed his love. Kot ye pun genre thriller jangan lah tegang sampai untuk semua elemen. 


Drama ni ada banyak watak dan sub-plot jadi 12 episod tu rasa macam pendek untuk cram semua benda yang jadi. Macam watak Yoon Si-hyeon (Lee Chung-ah) tu sampai ke sudah tak tahu kenapa dia ada dalam Gabin Society padahal dia tak ada social media pun. Lemau juga tengok babak Si-hyeon sebab ekspresi muka dia yang lemah tak bermaya. Watak Tae-jeon (Lee Dong-gun) pula terlampau lemah sebagai peguam, kelakar juga lah tengok dia sibuk jaga adik dia. Conversation Tae-jeon dengan Si-hyeon setiap hari mesti berkisar tentang aktiviti Chae-hee (Han Jae-in). 


2 episod terakhir mungkin ada twist dan banyak perkara yang mengejutkan tapi rasa macam tak realistik langsung. Macam rushed nak habiskan pun ye jugak. Rasa tak puas lah tengok ending sebab nak tahu juga apa jadi dengan syarikat dia? Takkan tutup macam tu je? Kalau pun syarikat based on popularity takkan lah semudah tu nak tutup? Dah berkembang ke negara luar kot, takkan sebab ancaman bbbfamous dan netizen terus hancur? Takkan lah sepanjang meniaga tu tak bina good rapport dengan customer? Lagipun dia kan ada network dengan chaebol, takkan tak function langsung? Susah nak hadam bab ni sebab semua watak iman senipis kulit bawang dalam drama ni. 


Panjang meroyan tak bermakna drama Celebrity ni teruk, I just tak boleh brain bab ending je. Yang lain seronok je nak layan sebab I tengok sehari je dah habis. Bila tengok perjalanan hidup A-ri dari kaya berubah jadi miskin kemudian kaya balik, boleh nampak lah sikap dan mentaliti manusia antara faktor kuat yang menentukan nasib hidup. Perbezaan yang jelas menerusi watak A-ri dan Oh Min-hye. Recommended!

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 8/10

3 comments

  1. I loved this drama so gripping... Although you felt like a classic drama in the first few episodes, the later episodes were very impressive.

    ReplyDelete
  2. dah tgk dah.. best and betul, ending tu je mcm x puas hati sbb kelam kabut sgt

    ReplyDelete
  3. Okay.. Farhana recommend, ada peluang Sha tengok..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.