Bayar Kompaun Di SSM KL Sentral

Thursday 6 July 2023

Tahun lepas SSM hantar banyak sangat notis kompaun untuk setiap penyata tahunan yang tak diserahsimpan atau lambat dari tarikh 30 hari serah simpan. Bila kena kompaun, nama pun disenaraihitam untuk apa-apa perubahan. Macam klien ni nak dilantik sebagai pengarah di syarikat baru tapi tak dapat sebab ada 20 kompaun atas nama dia. 


Sebelum ni SSM impose pengurangan sebanyak 70% atau 85% lepas serah simpan dibuat oleh setiausaha syarikat. Tahun ni SSM bermurah hati jugak lah sebab dapat pengurangan sebanyak 90%. Kompaun kesalahan untuk Penyata Tahunan ialah RM5,000 jadi bila dapat 90%, syarikat perlu bayar RM500 sahaja. 

Banyak je syarikat yang tak mampu nak buat serah simpan sebab pandemik, kebanyakan kompaun ni pun terhasil dari tahun 2020 hingga 2022 sebab pandemik jadi syarikat tak generate income malah liabiliti tinggi. Sebab tu la kot SSM bermurah hati bagi diskaun 90%. 

Memandangkan banyak kompaun untuk klien ni jadi I cuba lah pergi dengan staf syarikat tu untuk cari alternatif lain supaya pengarah boleh dilantik dalam syarikat baru. I pergi sebagai wakil setiausaha syarikat (co-sec) dan staff syarikat tu untuk explain tentang audit since dia akauntan. Tengah peak season submit audit jadi agak mustahil lah nak dapatkan auditor supaya akaun syarikat boleh diaudit. 


Sampai dekat SSM naik terus ke Tingkat 26 (Bahagian Pematuhan) untuk rujuk dengan pegawai SSM. Lepas dah bincang dan check syarikat baru tu ada kompaun atau tak, dapat lah pelepasan sementara selama 7 hari sahaja untuk perlantikan tersebut tapi lepas bayar semua kompaun yang dah diberi pengurangan. Ada 12 kompaun perlu dibayar untuk pelepasan sementara tu jadi kitorang pergi ke Tingkat 17 pula untuk buat bayaran. Dapat 3 nombor giliran sebab satu nombor giliran boleh buat 5 transaksi sahaja. 


Masa tu bahagi 2 cara pembayaran sebab takut kena card limit. Seram pegang duit wang tunai banyak macam tu dekat kaunter yang ramai orang. Nasib baik lah tak lama sangat tunggu jadi boleh selesai cepat. Dah selesai di Tingkat 17, tunjuk resit pembayaran di Tingkat 26 pula untuk dapat pengesahan sementara. Pelepasan sementara tu tak ada salinan notis atau email, pegawai SSM cuma cakap mulut saja jadi pelantikan tu kena selesaikan cepat sebelum tempoh yang diberikan tu habis. 

Lega selesai satu masalah tapi tak lega beria sangat lah sebab nak buat serah simpan Penyata Tahunan dengan Penyata Kewangan untuk semua syarikat yang dikompaun ni. 

2 comments

  1. Selamat berkerja, Farhana! Moga dipermudahkan urusan 🤲

    ReplyDelete
  2. adventure jugak tu kan. apa pun alhamdulillah, dah selesai dah urusannya..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.