Lunch Dengan UFO Chicken Goobne Gara-Gara Drama Business Proposal!

Monday 16 May 2022


Masa jalan dekat bahagian bawah MyTown Shopping Centre ternampak logo Goobne dekat board senarai restoran yang ada dekat sini. Sha ajak makan dekat sini sebab belum pernah cuba lagi restoran baru yang dipromosikan dalam drama Korea Business Proposal (2022). Nampak macam sedap tengok diorang makan dalam drama tu. 

Goobne terletak dekat Tingkat 3 di MyTown Shopping Centre ni, bersebelahan dengan GSC. Nasib baik lah kitorang awal sikit je sampai dekat sini walaupun kena tunggu selama 40 minit untuk makanan siap sebab terlampau ramai orang Sabtu lepas. Masa tengah tunggu tu barisan jadi makin panjang walaupun kena tunggu lama. 


Nasib baik lah staff Goobne sediakan kerusi untuk pelanggan duduk sebab ada juga ibu mengandung yang datang beratur walaupun ramai. 

Goobne mula beroperasi sejak tahun 2005 dan tampil dengan cara penyiapan yang berbeza dari restoran franchise ayam goreng yang lain. Kalau KFry dengan Kyochon hidangkan ayam goreng, restoran Goobne bakar ayam dalam oven selama 13 minit dengan suhu 195 darjah. Tapi tu lah, kalau bakar selama 13 minit, kenapa kena tunggu lama sampai 40 minit? Mungkin kitorang batch ketiga untuk staff hidangkan ayam tu. 


Memandangkan Goobne hidangkan ayam yang dibakar dalam oven, jadi minyak yang digunakan tak sebanyak franchise restaurant yang lain lah. Dalam drama Business Proposal tu Shin Ha Ri tunjuk perapan ayam menggunakan beras perang supaya ayam dia lebih rangup. Betul ke tak tu tak pasti lah pulak sbab tak ada rasa serdak beras pun masa makan tu. 



Goobne wujud dengan soalan macam mana nak provide makanan yang sihat untuk anak-anak owner. Jadi menu yang dihidangkan lebih berkonsepkan makanan yang sihat lah. I tak pasti kenapa Goobne ketengahkan makanan sihat sedangkan menu dia lebih kurang sama je dengan restoran lain. Sayur pun tak banyak dekat dalam menu dia. 

Kitorang setuju untuk order UFO Chicken - Spicy Galbi dan Cheese, Spicy jjampong ramen dengan nasi goreng. Drinks pula Cola, Sprite dan Ice Lemon Tea sebab drinks dia tak banyak pilihan. Cocktails pun not available masa tu. Tak lama lepas tu, order pun sampai. 


Terliur tengok spicy seafood jjampong ramen dia sebab warna tu menggoda sangat. Nampak pekat dan bau sedap. Seafood yang dia guna pun banyak juga walaupun banyak seafood bercengkerang. Untuk UFO Chicken, kena tunggu staff balutkan ayam macam dekat KFry tu tapi sebab ramai orang jadi balutan dia asal boleh je. 



Ayam dia sedap lah untuk ayam bakar dibalut dengan cheese. Personally I lagi suka Spicy Galbi dari cheese sebab serbuk ditabur je dekat atas ayam tu. Kalau makan dekat sini elakkan order nasi goreng sebab tak berbaloi dengan harga. Spicy Seafood Jjampong dia sedap walaupun tekak I tak suka makan kimchi. Menu ni sama dengan Seafood ramen Kfry dan dua-dua pun sedap. 


Vibe dekat Goobne ni macam restoran biasa je sebab tak ada lagu Korea ataupun interior menarik. Tempat dia agak sempit kalau datang 4 orang ke atas. 


Special service dekat Goobne ni bila pelanggan boleh charge handphone dekat charging station. Agak bateri nak habis boleh charge sementara habis makan. Payment method pula macam biasa lah lebih terarah pada cashless dengan kad debit atau kredit, QRpay ataupun GrabPay. 

Overall not bad lah makan dekat Goobne ni. Bab rasa tu pada tekak masing-masing tapi kalau nak sembang pasal healthy, I rasa tak lah healthy mana pun haha

3 comments

  1. Sedapnya. dah la minat makanan korea huhu

    ReplyDelete
  2. mungkin di Korea je healthy, di Malaysia ikut selera orang kita lah kot. Anyway thanks for sharing

    ReplyDelete
  3. Pertama kali dengar jenama makanan Korea yang ni. Makanannya nampak macam menarik.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.