First Treasure's Concert, TRACE!

Wednesday 11 May 2022


Excited sangat bila dapat tahu 09 April 2022 ada konsert pertama Treasure di Olympic Hall, Seoul. Treasure pun tak putus remind pasal konsert pertama diorang. Memandangkan tengah musim pandemik jadi YG Entertainment buat offline dan juga online concert. Offline memang tak dapat lah nak pergi sampai ke Korea sana walaupun ada Teumes Malaysia dengan Indonesia bercuti seminggu sebab nak attend concert. Best lah pergi sana sebab boleh tengok depan mata. Yang attend TRACE boleh dapat temporary tattoo dekat tangan. Bila scan, terus keluar music video Jikjin. Pretty cool. 


Untuk online dari awal lagi dah cari partner untuk tengok online streaming sebab harga tiket dalam RM160 macam tu. Kalau split dapat la RM80 seorang sebab satu online ticket boleh guna dekat dua device. Function teruk lah #pasarTREASURE masa ni sebab siang malam ada yang post WTS atau WTB. 

Sebelum ni Treasure pernah perform dekat private stage TeuDay tapi terhad untuk 300 orang je. Lagu pun sikit je so diorang banyak menyembang untuk cukupkan 2 jam. Boleh tengok recording je lah masa tu sebab YG Entertainment release CD. Kali ni tengok live memang feel dia lain lah. Tak tahu pula ada Teumes yang book dewan atau bilik untuk layan konsert sama-sama. Lagi seronok la macam tu sebab boleh have fun sama-sama. Nyanyi ramai-ramai, jerit ramai-ramai. 


Masa keluar VT dekat skrin konsert dah excited sebab konsert dah nak start. Lagu pertama Treasure perform dekat TRACE haruslah lagu Jikjin sebab lagu hit diorang tahun ni. Treasure handsome sangat perform dalam blazer hitam sarat dengan manik dan hiasan berkilau. Bila tengok live concert ni boleh dengar lah aksesori diorang berlaga dekat mic tu. Rasa macam real walaupun tengok secara online je. 

Yang bestnya tengok konsert artis YG Entertainment ni, bab nyanyi live tak ada masalah walaupun rancak menari sebab masa trainee dulu pun diorang dah practice kawal energy dengan suara. Lepas lagu Jikjin, Treasure terus sambung lagu debut diorang, Boy kemudiannya anthem song YG Treasure Box, Going Crazy. 


Lepas settle perform 3 lagu terus buat salam perkenalan dekat Treasure. Aaaa happy betul dengar Treasure menjerit 'TEUME aanyeongggg~!!!' Walaupun tengok online tapi tak ada masalah nak faham apa Treasure cakap dalam Hangeul sebab ada english subtitle yang disediakan di bawah video. Berbaloi lah beli tiket sebab tak perlu tunggu lama untuk YG release video konsert dengan subtitle. 

Lagu keempat antara B-side favorite dari Treasure, Come To Me. Kemudian bersambung dengan lagu U dengan koreografi comel. Comel tengok rap line have fun walaupun part diorang tak banyak dalam lagu tu. Lagu keenam pula Bling Like This, lagu berkonsepkan healing tapi Jeongwoo macam nervous atas stage sampai suara lari pitch. Siapa tak nervous kalau Yang Hyunsuk datang konsert kan? Comel tengok Treasure buat dance TikTok atas stage. 


Sementara tunggu Treasure salin baju, YG Entertainment tayang vt kedua dari zaman trainee. YG tunjuk member mana yang pertama join sebagai trainee sampai lah beberapa hari sebelum YG Treasure Box (2018). Bangga tengok Treasure work hard sampai berjaya debut dan buat konsert pertama. They journey is indeed painful to all of them. Hyunsuk sepatutnya debut dalam MixNine tapi batal secara mengejut. Nak bentuk Treasure pun Magnum dengan Treasure bergabung sebab tu lah ramai dan ada dua leader. Tengok vt pendek pun banyak betul perasaan bercampur-aduk. I'm glad I can join and celebrate their first win for Jikjin! 


TRACE diteruskan dengan persembahan solo Yedam dengan lagu Wayo. Baik studio version ataupun live version, kedua-duanya sedap dan menusuk hati. Puas hati dengar live performance Yedam. Pertama kali pulak tu Yedam perform Wayo secara live. Lepastu Yedam perform lagu baru yang belum siap liriknya lagi sebagai hadiah kepada Teume. 

Persembahan seterusnya adalah persembahan unit bila Treasure berpecah untuk cover songs. Junkyu, Jeongwoo, Haruto, Yoshi perform lagu Really Really - WINNER sementara Mashiho, Asahi, Doyoung, Yedam, Jaehyuk, Junghwan cover lagu Love Scenario - iKON. Tak boleh move on dengan cover song Good Boy - Taeyang ft GD sebab Hyunsuk dengan Jihoon seksi teruk. Nasib baik ada fancam untuk persembahan diorang. Kalau rindu boleh layan banyak kali. 


Untuk cover song performance, Treasure perform lagu Bang Bang Bang - Big Bang. Performance diorang sama hebat dengan sunbaenim. Part rap Haruto yang sebijik macam TOP tu sampai ke hari ni muncul dekat fyp TikTok. Kelakar masa intro lagu ni Treasure salah step sebab Mashiho tersilap padahal dia main dancer. Menggelabah Haruto dengan Junghwan nak follow. 

Lepas cover performance ada break sekejap untuk menyembang dengan Teume sambil buat Teulight wave. Happy betul Doyoung layan Teume buat wave. Konsert bersambung dengan vt dance performance Darari dengan koreografi dari TikTok user Indonesia. Kemudian Treasure perform lagu Darari dalam persalinan baju yang baru dan sambung dengan lagu Be With Me. Disebabkan lagu B-side ni comel, Treasure pun playful dengan koreografi santai. 

'How do you guys like our performance, Teume? We collected all songs made for you, our muse, TEUME! We choreograph both songs as gift for TEUMEs!' - Kim Junkyu


Untuk persembahan lagu ke-15 berjudul Orange, vocal unit take break kejap untuk tukar microphone sementara rap line - Hyunsuk, Yoshi dan Haruto menyembang dengan audience. Masa konsert hari pertama tu, ramai Teume yang menjerit wowww bila kamera close up muka Yoshi dan pamer di skrin besar. Siapa je tak kagum tengok muka kacak Yoshi. Hari kedua konsert Hyunsuk suruh Yoshi ucap terima kasih sebab bagi pujian mengejut. 

Hyunsuk bagitahu Treasure memang nak perform lagu Orange sebab ramai Teume sedih kenapa diorang tak nyanyi masa TeuDay dulu sedangkan lagu balada tu hasil ciptaan Asahi. Haruto bagitahu Asahi menangis lepas perform masa hari pertama TRACE. Masa perform lagu Orange, stage bertukar warna oren. Treasure pun pegang bunga warna oren sambil menyanyi. A special stage to appreciate Asahi as producer. 

Suasana melankolik dari lagu Orange bersambung dengan lagu balada berjudul It's Okay. Pertama kali juga lagu ni dinyanyikan secara live. Dan pertama kali juga Yedam menangis lepas habis perform. Jarang lah Yedam nak menangis sebab selalunya Hyunsuk yang emosi sangat. Masa Teuday pun dia menangis terharu dengan Teume. 


Lepas pujuk Yedam, datang pula kek TRACE hadiah dari managers dan staff. Sebelum konsert berakhir, Treasure ambil gambar dengan penonton dan slogan 'We will wait for you My Treasure'. Jihoon minta Haruto yang bercakap dengan Teume sebab dia tak sampai hati nak cakap konsert dah nak habis. 

'It's so heartwarming. I love this and we may have been born differently but it feels like we are one now. I'm so happy.' - Hamada Asahi

Lagu ke-17 untuk TRACE ialah I Love You. Hilang terus mood sedih yang terbawa sebab Orange dan It's Okay tadi. Treasure terus tukar mode kepada hyper dengan adlibs dan koreografi rancak. Bersambung pula dengan MMM Rock version. 


Disebabkan peraturan konsert dekat Korea tak boleh menjerit, terpaksa lah Teume tepuk tangan je untuk encore stage. Hebat lah siapa yang tepuk tangan lama sampai lah monitor paparkan mesej Treasure untuk Teume. Persembahan encore stage dimulakaan dengan lagu My Treasure, another healing song under Treasure discography. Lagu Going Crazy EDM version pun specially choreographed untuk TRACE. 

Nak tak nak, penutup TRACE tiba juga dan Treasurekena ucapkan selamat tinggal kepada Teume yang datang baik offline ataupun online. Habis ucapan penutup, Jeongwoo, Yedam, Hyunsuk dengan Jihoon menangis. Banyak kali tengok TRACE pun tetap join menangis sekali. 

'To everyone who come to our first concert, you all gave us tremendous energy today. Love you.' - Kim Doyoung


Sebagai penutup, Treasure perform lagu Orange EDM version sebagai penghargaan kepada yang datang. Lepas menangis sampai bengkak mata pun vocal stabil macam tak ada apa berlaku. Hyunsuk je lah terbabas masa rap sampai Haruto tergelak besar. Kemudian berakhir dengan Darari rock version. 

Dah sebulan pun tak boleh move on dengan TRACE sebab TREASURE adalah idol group pertama yang I join konsert pertama walaupun sekadar online. It does give me a bit of sentimental feeling and precious. Walaupun persembahan tak sempurna sebab nervous atas stage, nervous depan sunbaenim dan founder YG Entertainment tapi I tetap enjoy sepanjang 2 jam TRACE berlangsung. My only complaint kenapa TREASURE tak perform lagu BFF dengan Gonna Be Fine dekat TRACE!


Anyway, terharu bila Treasure cakap 'please stay with us', of course I will stay to the end. Thank you TREASURE, nomu saranghae~! Thanks to YG Entertainment jugak sebab bagi kualiti versi HD untuk TRACE. Repeat sampai lebammmmm!

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.