Movie Review | Kongsi Raya (2022)

Friday 6 May 2022


Pengarah : Teddy Chin
Penulis Skrip : Teddy Chin
Pelakon :  Wilson Lee, Qasrina Karim, Harith Iskander, Erra Fazira, Chew Kin Wah, Ong Ai Leng, Teddy Chin, Amerul Affendi
Syarikat Produksi : 555 Film  
Pengedar :  GSC Movies, Netflix
Genre : Drama / Komedi
Durasi Tayangan : 102 minit
Tarikh Tayangan : 3 Februari 2022
Trailer :


Masa nampak poster movie Kongsi Raya dekat panggung wayang macam tertarik nak tengok sebab tak pernah lagi ada movie yang bawa tema Hari Raya dan Tahun Baru Cina. Jalan cerita Kongsi Raya diceritakan menerusi kisah cinta Jack (Wilson Lee) dan Sharifah (Qasrina Karim) yang menempuh beberapa ujian bila bercinta lain agama dan kaum. 

Abang Long (Chew Kin Wah), ayah kepada Jack menentang sekerasnya selepas dapat tahu kisah cinta anak bongsunya. Siapa yang akan meneruskan legasi restoran 3 generasi kalau bukan Jack? Tangan dia tak mampu lagi pegang kuali besar di dapur restoran. Kalau Jack tukar agama, siapa yang akan masak menu di restoran makanan cina tersebut? Macam mana pendapatan keluarga dia dan staff yang lain? Nak harapkan anak sulung dia, dah besar panjang pun masih disara keluarga lagi. 


Concern dia ada betulnya namun malangnya dia dianggap sebagai watak yang jahat dalam movie Kongsi Raya arahan Teddy Chin ni. Teddy tak jelaskan dengan baik apa pro and cons hubungan Jack dan Sharifah selepas berkahwin dan kenapa Abang Long berubah fikiran untuk benarkan mereka berkahwin. Sayang kepada anak mungkin sebab utama tapi siapa yang akan jaga perniagaan mereka? 

Kebanyakan elemen komedi datang dari keluarga Chef Rahim (Harith Iskander) yang kononnya bersifat terbuka menerima perkahwinan berbeza agama. Jack menyamar sebagai Siti dan tinggal di rumah Sharifah. Kalau layan secara santai macam boleh tutup mata lah plot ni sebab Siti adalah lelaki, aurat dia dengan ibu Sharifah, Puan Sarah (Erra Fazira) yang pakai tudung masa tidur tu macam mana?

 
Elemen drama juga macam tak sampai macam babak Sharifah dengan Jack pergi berjumpa dengan keluarga untuk jelaskan kenapa mereka jatuh cinta dan tekad untuk berkahwin. Boleh kata movie Kongsi Raya ni menarik dan kuat hanya kerana chemistry antara Wilson dan Qasrina. Dari awal sampai habis both of them nampak comel je bersama. 

Of course selain chemistry, lakonan barisan pelakon baik yang utama mahupun sampingan deliver watak mereka dengan baik. Bonding Erra dengan Qasrina pun nampak meyakinkan sebagai ibu dan anak. Boleh kata Qasrina did her best lah untuk debut film dia. Bonus point dekat dia bila fluent berbahasa Cina masa menyembang dengan Jack ataupun Abang Long. Kelakar tengok Zhen Jie (Ong Ai Leng) dengan Xiao Long (Teddy Chin) bila diorang berborak sebab tak macam mak dengan anak. 


Sinematografi dalam movie Kongsi Raya mantap dengan close up shots untuk beberapa babak terutamanya yang melibatkan makanan. Props, busana yang digunakan dan shooting location pun cantik walaupun banyak terarah pada restoran Abang Long dengan rumah Sharifah saja. 

Tak gemar sangat dengan konsep futuristik yang dibawa oleh pihak media yang temuramah Jack dan Sharifah. Kenapa tak guna filter dua perayaan sebab lebih sesuai dengan tema movie. Kemeriahan dua perayaan pun tak terasa langsung sedangkan dua perayaan besar di Malaysia.


Personally for me, movie Kongsi Raya ni perlu dikembangkan lagi plot terutamanya kisah cinta Jack dan Sharifah sebab masa mereka berdua bagitahu dalam interview tu pun dah cecah 1st anniversary. Macam tak menjawab soalan pun ye jugak sebab interviewer tanya lain, diorang jawab lain. Kalau ikutkan tagline movie Kongsi Raya – ‘Some call it chaos, we call it Family’ tapi macam tak nampak sangat kekecohan dua keluarga ni. Movie terbitan 555 Film ni sesuai lah tayang dekat streaming platform instead of cinema. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.3 = 6/10

2 comments

  1. i tak puas hati juga sebab plot cinta Sharifah dan Jack tu tak dikembangkan dengan baik, tiba-tiba cakap nak kahwin padahal baru confess tang mana yang cinta sampai mati tu sampai sanggup lari rumah..haha

    ReplyDelete
  2. ada dalam list tapi tak tengok lagi. thanks for the review

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.