Movie Review | Senior Year (2022)

Sunday 22 May 2022

Director : Alex Hardcastle

Writer : Andrew Knauer, Arthur Pielli, Brandon Scott Jones

Cast : Rebel Wilson, Sam Richardson, Zoë Chao, Mary Holland, Justin Hartley, Chris Parnell, Angourie Rice, Avantika Vandanapu, Michael Cimino, Jeremy Ray Taylor, Brandon Scott Jones, Alicia Silverstone

Production Company : Paramount Pictures, Paramount Players, Broken Road Productions, Belle Hope Productions

Distributor : Netflix

Genre : Comedy

Running Time : 111 minutes

Release Date : 13 May 2022

Trailer :


Stephanie Conway (Angourie Rice) mempunyai kehidupan remaja yang sempurna. Popular di sekolah, ketua pasukan sorak Harding High dan mempunyai teman lelaki yang kacak. Malangnya dia koma selepas jatuh semasa persembahan dan bangun 20 tahun kemudiannya. Tak mungkin lah Stephanie nak teruskan kehidupan seperti biasa sedangkan kehidupan dia terhenti pada umur 17 tahun. 

Stephanie guna kuasa veto Martha (Mary Holland) sebagai pengetua sekolah untuk benarkan dia masuk ke Harding High semula. Dia perlu dapatkan balik populariti, jadi kapten pasukan sorak dan tiara Prom Queen. Sangkanya mudah untuk kehidupan sempurna dari perspektif dia tapi banyak benda yang dah berubah dalam zaman Gen Z. Pelajar paling popular dipegang oleh Bri (Jade Bender) dan cheerleding team cuma pasukan sorak tanpa stunts atau tarian mengghairahkan. 

Walaupun naskhah komedi arahan Alex Hardcastle mempunyai banyak momen tribute pada zaman 90-an tapi kecederaan Stephanie agak besar untuk tutup mata begitu saja. Tambah pula bila video dari tahun 1990 muncul dan viral di socmed. Jadi persoalan utama kenapa ayah Stephanie (Chris Parnell) tak failkan saman untuk percubaan membunuh. 20 tahun jangka masa yang lama untuk pesakit koma dan bil hospital mesti melambung tinggi. Masa Tiffany Balbo (Zoe Chao) bagitahu admission fee untuk prom dah naik harga pun Jim dah murung. 

Lagi merepek bila Stephanie sendiri tak mengamuk bila dia koma gara-gara konspirasi Tiffany untuk dapatkan title Prom Queen? Takkan lah dia terlampau obses dengan prom sampai macam tu sekali? Watak Tiffany dengan Blaine (Justin Hartley) pun lebih kurang je tak matang walaupun dah ada anak besar. 

Plot Senior Year sepenuhnya ikut formula movie komedi zaman 90an dan predictable sangat dari awal sampai habis. Tapi yang buatkan movie ni seronok ditonton secara santai bila Rebel Wilson perlu lakonkan watak 17 tahun yang cranky. Angourie pun lakonkan watak Stephanie dengan cemerlang bila dia kena hidupkan watak Stephanie ikut karakter Rebel Wilson. Vintage wardrobe dengan hairstyle pelbagai gaya pun membantu dia nampak sebagai pelajar sekolah yang cool dan menyerlah antara semua. 

Happy betul bila Alex Hardcastle masukkan playlist 90-an terutamanya lagu Crazy – Britney Spears dengan lagu Kelly Clarkson. Sambil layan movie sambil karok depan Netflix. Makeup Rebel Wilson masa menari lagu Crazy tu mirip betul dengan Britney Spears. Cuma macam merepek lah cheerleading team dia tak pandai menari langsung walhal Gen Z ada TikTok dan Instagram Reels yang penuh dengan dance challenge setiap minggu. 


Personally for me movie Senior Year ni mungkin lebih menarik kalau Stephanie jumpa boyfriend muda dekat sekolah tu selain dari jatuh cinta dengan Seth (Sam Richardson). Baik Seth ataupun Blaine kedua-duanya hambar untuk jadi watak kekasih Stephanie yang popular dan hyper. Senang sangat Stephanie suka dengan Seth padahal bukannya diorang rapat sangat pun masa sekolah dulu. Nak kata dia terharu sebab Seth selalu ada pun, dia tak kisah pun siapa yang datang jenguk dia dekat hospital. 

Watak Janet Singh (Avantika Vandanapu) dan Yaz (Joshua Colley) tak dikembangkan dengan baik walahal mereka adalah substitute kepada Martha dan Seth di zaman 2022. Nak rasa kesian dengan Martha dan Seth pun agak susah sebab watak diorang tak dikembangkan dan momen Stephanie lepak dengan diorang pun tak banyak sangat. 

Secara santainya boleh tahan lah nak layan comeback movie Rebel Wilson selepas perubahan badan yang drastic tapi kalau sebagai naskhah komedi dan teen flicks, I lagi seronok ulang balik movie Mean Girls. Booooo!

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.4 = 6.3/10

4 comments

  1. belom ada mood nak tngok... dah tgk RRR dah ke pana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. belummm. Semalam baru perasan RRR masuk Netflix haha

      Delete
  2. Teringat macam drama korea yg dia koma umur 17 pastu sedar dah 30tahun...

    ReplyDelete
  3. tak rasa nak tengok walaupun selalu netflix rekemen. formula tahun 90an atau 2000an tak sesuai dah nak pakai tahun 2022 ni

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.