Resipi | Sotong Ala Thai

Tuesday 22 March 2022

I dah lama tak update pasal resipi sebab dah lama tak masak pun sebenarnya. Minggu lepas tengok bahan dekat dapur ada yang boleh follow resipi simple dan mudah ni jadi simpan kat sini lah. Menu Sotong Ala Thai ni yang terpaling senang lah kalau sejenis yang pemalas. 


Bahan-bahan : 

Bahan A 
- Sotong (dikelar)

Bahan B : 
- 10 biji bawang putih
- 3 biji cili hijau
- 3 biji cili merah

Bahan C :
- 1 sudu sos tiram
- 2 sudu sos ikan
- 1 sudu gula
- 1 sudu kecil garam
- 4 biji limau kasturi / 1 biji limau nipis
- Daun ketumbar (ikut suka)

Cara-cara penyediaan :

1. Sangai Bahan A. Ada orang suka rebus, ada yang suka bakar, ada yang masak atas kuali then 5 minit kemudian letak minyak. So untuk sotong, ikutlah cara masing-masing. I suka sangai sebab tak payah letak minyak, acah-acah healthy lepastu air sotong yang keluar tu boleh masuk dalam bancuhan sos nanti.

2. Tumbuk bahan B dalam lesung batu. Actually bahan B tu I adjust ikut tekak sendiri since sakit tekak lepas kena Covid-19 tak hilang lagi jadi tak boleh makan pedas sangat. Kalau jenis suka pedas gila, guna je lah cili padi merah menyala tu. Lagi cantik guna cili padi je. Kalau guna cili merah besar tu tak cantik lah kejadiannya, tu je. 

3. Prepare Bahan C dan masukkan sotong dalam bekas untuk dihidang. 

Tu je lah cara dia. Mudah je kan? 

1 comment

  1. simple betul resepi ni tapi kena pandai adjust la ikut selera masing-masing.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.