Movie Review | The Pirates: The Last Royal Treasure

Thursday 10 March 2022


Director : Kim Jeong-hoon
Writer : Chun Sung-il
Cast : Kang Ha-neul, Han Hyo-joo, Lee Kwang-soo, Kwon Sang-woo, Sehun EXO, Chae Soo-bin, Kim Sung-oh, Kim Ki-doo
Production Company : ANEW, Oscar 10 Studio, Lotte Entertainment
Distributor : Lotte Entertainment, Netflix
Genre : Adventure / Comedy / Action
Running Time : 126 minutes
Release Date : 26 January 2022
Trailer :


Filem yang berlatarkan pasca zaman dinasti Korea terakhir ini mengisahkan tentang sekumpulan lanun diketuai oleh Hae-Rang (Han Hyo-Joo) yang selamatkan Wu Mu-Chi (Kang Ha-Neul) dan anak-anak buahnya. Setelah merompak kapal Jepun, Mak-Yi (Lee Kwang-Soo) terjumpa peta rahsia untuk ke harta karun dinasti Goryeo. 


Nak decode peta tersebut bukan sesuatu yang sukar namun untuk ke Pulau Inazuma a.k.a  Bongaesum dengan keadaan geografinya yang terletak di kawasan berbahaya untuk sebuah kapal besar belayar di situ. Bak kata Mak-yi sesiapa yang berlayar ke sana tak akan kembali dengan selamat. Sesuai lah dengan ganjaran yang bakal mereka semua dapat, cukup untuk bina sebuah kerajaan sendiri. Dalam masa yang sama, Bu Heung-Su (Kwon Sang-Woo) dan konco dia pun mencari harta karun yang sama.

 
‘Storm clouds rain down lightning there 1,000 times a day. Every time it comes down, it’s ten years’ worth lightning in one go, like pop, pop, pop!’ – A-gwi (Park Ji-hwan)

Masa layan movie ni dekat Netflix tak tahu pun movie ni installment kedua. Layan sebab trending dekat Twitter dan Netflix je. Installment kedua dalam franchise The Pirates ni mempunyai gap yang agak besar dan ditangguhkan pula tarikh tayangan gara-gara perubahan skrip dan pandemik. Ada yang kata tak perlu layan The Pirates (2014) sebab jalan cerita berbeza, latar masa yang berbeza even pelakon juga berbeza. 


Walaupun pacing movie The Pirates: The Last Royal Treasure bergerak laju namun lebih menarik kalau durasi lebih pendek.Tambah pula bila movie ni ada banyak watak sampingan dan juga unnecessary subplot macam cerita cinta Hae-gum (Chae Soo-bin) dengan pemanah tangkas, Han-goong (Sehun EXO). Watak Han-goong tu dah menarik dah sebab jarang jumpa kumpulan lanun ada pemanah tapi bila dikembangkan ke arah lain macam draggy jadinya. 

But fret not, this movie still enjoyable to watch sebab ada Lee Kwang-soo. Menjadi betul dia sebagai hamba tawanan Hae-Rang kemudiannya berjaya rampas pangkat Kapten. Macam mana dia dapat rampas tu kena tengok sendiri lah di Netflix. First half pengarah bagi kenal dulu beberapa watak utama sebelum bertukar genre kepada komedi pada second half. 


Makin lama makin impressed dengan industry Korea Selatan sebab guna OTT platform macam Netflix untuk perkasakan lagi mutu dan kualiti filem. Maybe it’s a big claim but personally for me, The Pirates: The Last Royal Treasure look just like Hollywood movie. Syok lah nak tengok kalau you guys memang suka movie bertemakan lanun especially Atiny. 

Haruslah dalam movie ni sepenuhnya menggunakan CGI sebab berlatarkan kawasan laut dalam dan hasil kerjasama antara Shin Tae-ho Kim dengan Young-ho berjaya paparkan keindahan visual tersebut. Sinematografi yang memukau antara kekuatan naskhah ni terutamanya pada babak romantik antara watak utama. Art team, props, wardrobe dan juga make-up antara team yang mainkan peranan besar untuk wujudkan tema dan suasana tersebut. 


Sama juga dengan stunt choreography dipaparkan dengan kemas untuk watak Goryeo’s Greatest Swordsman. Masa dia bertarung pedang dengan watak antagonis dalam gua tu antara babak menarik dalam movie ni. Berbaloi usaha Kang Ha-neul pergi training untuk lakonkan semua stunt dia sebagai Kapten. 

Lepas dah tengok The Pirates 2, rasa nak cari The Pirates 1 sebab besar kemungkinan akan keluar installment ketiga bila ramai yang suka movie ni. Dekat Malaysia je dah nak masuk 2 minggu trending Top 10. Tak mustahil lah kan boleh wujud yang ketiga nak pula makin ramai yang suka dengan lakonan Kang Ha-neul sebagai Kapten lanun. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +1 = 9/10

5 comments

  1. best kan movie ni? i pun tak sangka boleh terhibur habis tgok cite ni :)

    ReplyDelete
  2. dah add to my list, tapi lum layan lagi

    ReplyDelete
  3. ok...terus ammi bukak netflix kat phone ni dah masuk dalam wishlist..
    ammi suka cerita historical gini

    ReplyDelete
  4. Pana, tengok Sinkhole tak lagi, hehe. Kita kalau ada kwangsoo laju skit nak tengok, sebab muka dia je dah kelakar walaupun hensem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dahhhh hahaha laju je tengok masa tu sebab impressed dengan tema dia. Mana pernah tengok lagi cerita pasal rumah tenggelam. Ha'ah muka handsome tapi pandang je buat orang gelak

      Delete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.