Blog Performance April 2022

Sunday 1 May 2022


Terkejut dengar pengumuman raya tadi bila Hari Raya Aidilfitri tahun ni jatuh sehari awal dari tarikh yang ditetapkan dalam kalendar. Rezeki lah untuk para perantau yang balik ke kampung lepas 2 tahun tak dapat beraya gara-gara pandemik. 

Memandangkan raya mengejut, terpaksa lah update blog secara ekspres sebab Hari Raya pertama dengan kedua haruslah sibuk beraya. Performance untuk bulan April 2022 tak lah bagus sangat tapi tak lah teruk sangat. Tak bagus sangat sebab tak sempat sangat nak update blog dan tak sempat langsung nak blogwalking. 

1. PV

Berbeza dengan bulan Mac 2022 bila PV bulanan jatuh 100k sebab tak sempat nak update banyak benda. Lagipun masa bulan puasa ni ramai yang mencari resipi atau menu hidangan juadah berbuka jadi kita bagi laluan kepada blog niche tu lah. Perasan jugak bulan April ada entry makanan yang naik mendadak view dia. 

I happy tengok all time pageviews dah mencecah 2.5 juta jadi ada harapan lah nak dapat 3 juta sebelum hujung tahun kalau tak ada aral melintang. Takut jadi macam tahun lepas bila dah nak mencecah 2 juta tup tup Google buat hal sampai 3 bulan pv merudum. 

2. Posts


Entry yang masuk dalam Popular Post untuk bulan April 2022 agak berbeza dengan bulan sebelumnya dan kebanyakannya entry yang memang freshly update. Memandangkan view jatuh maka view untuk entry yang masuk dalam Popular Post pun tak lah tinggi mana, main ratus je. Ramai juga ek yang dah start cari rujukan untuk drama Kuasa sebab dah mula tayang April lepas. 

3. Keywords


Drama Rahsia Hati Perempuan ditayangkan balik ke dekat Astro? Tapi Astro kot, memang sejenis ulang tayang. Bila ada entry berkaitan dengan drama atau movie muncul dekat keyword tu dah tahu dah puncanya apa. Tak faham kenapa ada yang cari iced toffee nut latte padahal Krismas dah lama habis. Ada Starbucks franchise yang lupa update menu ke? Hshshshs jk >.<


4. Bilangan Entri

Walaupun tak sempat nak update blog tapi pulun jugak lah update semua press release dari beberapa klien tetap. Intisari Rancangan Astro tu membantu sangat bila malas nak fikir nak update entry apa. Ada je review yang perlu update tapi tak sempat nak mengarang, nak cari bahan yang berkaitan lagi. Sudahnya copy paste press release and publish. 

Tak suka sangat entry bulanan penuh dengan press release tapi apakan daya, sibuk dengan kerja hakiki. Terkejar sana-sini kang mula lah stress. Untuk bulan 5 ni I try shoot sampai 100 entry walaupun nampak macam merepek tapi kita cubaaaaa!!! 

Kepada yang menyambut Hari Raya Aidilfitri, selamat beraya dan berhati-hati dalam perjalanan pergi dan balik. Untuk yang bercuti sakan, have fun! 

4 comments

  1. selamat hari raya. moga tercapai target nak publish 100 entry di bulan Mei

    ReplyDelete
  2. kagum gila dengan kerajinan fana update blog..mai pinjam sikit kerajinan kt akak ya

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.