Resipi | Longan Limau 3ibu Molasses Herbs Cube

Tuesday 8 June 2021

Lately ni cuaca panas sungguh kan? Sampaikan waktu malam pun tak boleh nak tidur sebab terlampau bahang. Dah bukak tingkap bilik, speed kipas sampai nombor 5 pun tetap panas. Weekend haritu rasa nak minum Longan Limau ni. 


Resipi dia sama je dengan resipi yang Khairul Aming tapi tukar gula melaka dengan 3ibu molasses herbs cube. Bila dah jadual tidur terganggu dengan stress kerja lagi, 3ibu cube la antara remedy berkesan. Yang tak tahu 3ibu molasses herbs cube ni apa ataupun nak tahu lagi kelebihan dia, boleh baca dekat sini

Untuk buat resipi minuman viral ni, I guna 3ibu Molasses Herbs Cube yang warna hijau sebab dalam tu ada perisa longan. Alang-alang dah sembang pasal 3ibu ni, actually diorang dah tukar packaging baru tapi I tak sempat nak beli la yang baru tu. Asyik habis stok je sejak PKP ni. Okay so ni bahan-bahan yang you guys perlukan untuk buat drinks ni. 

Bahan-bahan : 

- 1 tin longan syrup
- 1 bekas ais batu (ikut kuantiti yang disukai)
- 2 biji limau nipis (ikut kuantiti yang disukai)
- 2 cube perisa longan 3ibu


Cara-cara penyediaan : 

1. Bancuh 3ibu cube dalam mug. 
2. Sementara tunggu teh molasses tu sejuk, keluarkan buah longan daripada tin. Asingkan buah dengan air longan dekat dalam tu. 
3. Perahkan 1 biji setengah limau dalam cawan asing. Potong setengah biji nipis-nipis untuk hiasan. 
4. Masukkan semua bahan dalam satu bekas. 

Air longan yang dalam tin tu I guna sikit je sebab takut nanti manis sangat. Kalau suka manis, adjust la ikut suka. Minum limau longan ni sambil layan movie memang dap dap! Next time boleh buat lagi kalau rajin hahaha

5 comments

  1. Musti sedap ni, lagila sekarang siang panas betul...

    ReplyDelete
  2. sedapnya aduh..cuaca panas ni elok sangat minum

    ReplyDelete
  3. Terus akak share resepi.. hehehe.. Nak kena cari longan je.. limau tu memang selalu ada kat rumah nie.. Tak pernah keputusan..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.