Resipi | Kek Batik Ganache Dengan Biskut Munchy's

Saturday 19 June 2021

Bulan puasa haritu dapat job dari Munchy's untuk buat kek batik guna biskut Marie dari jenama diorang. Masa dapat job tu tak tahu pulak I kena buat sendiri kek batik tu. Sebelum ni I pernah buat tapi gagal wei. Keras kejadiannya sampai pisau patah. 


Disebabkan dah setuju nak buat job tu terpaksa lah try buat. Kalau tak dapat then mintak tolong Ain je lah sebab dia dah pakar buat kek batik ni. Setiap kali celebrate birthday mesti dia bawak sebab officemate request. I buat ni ikut resipi yang Munchy's bagi dengan resipi Che Nom jugak. Tak jauh beza pun resipinya dan mudah sangat nak follow. Simpan sini untuk my future reference hehe


Bahan-bahan : 


Bahan-bahan untuk kek batik:
1 pek biskut marie jenama Munchy's
1 ketul / 200g butter (unsalted/salted)
½ cawan / 153g susu pekat
½ cawan / 50g serbuk koko
1 cawan / 120g serbuk milo
½ cawan / 118 ml air panas
½ sudu kecil garam (kalau guna unsalted butter)
1 biji telur

Bahan-bahan untuk topping coklat ganache:
200ml /200g whipping cream
200g dark chocolate
1 sudu besar butter

Kalau ikut resipi Che Nom sebenarnya ada esen vanila tapi disebabkan NSK habis stok esen vanila masa tu, terpaksa lah buang dari list. Fret not, kek batik ni tetap sedap. Kalau you guys nak tambah, silakan tambah. Sukatan 1 sudu untuk kek batik dan juga topping coklat ganache. 

Cara Penyediaan:

Cara-cara untuk kek batik:

1. Patah-patahkan biskut marie dalam bekas besar. Kalau guna jenama Munchy's ni mudah betul nak patahkan sebab dia tak lah keras sangat. 

2. Panaskan butter sehingga cair menggunakan api yang kecil. Kemudian masukkan susu pekat, serbuk koko dan serbuk milo. Kacau sampai tak berketul.

3. Masukkan air panas, garam (kalau guna unsalted butter), esen vanila dan telur. Kacau sampai halus licin.

4. Tuang biskut marie yg dipatahkan tadi sedikit demi sedikit.

5. Tuang acuan ke dalam loyang yang dah dilapik kertas baking. Ratakan dan tekan sampai mampat supaya tak ada ruang atau lubang. Sejukkan dalam peti ais sementara sediakan coklat ganache.


Cara-cara untuk topping coklat ganache:

1. Cincang coklat masakan atau dark chocolate secara kasar dan masukkan ke dalam bekas. 

2. Panaskan whipping cream dalam periuk, boleh guna api atau microwave.

3. Setelah panas tuang whipping cream ke atas chocolate tadi 

4. Masukkan butter dan esen vanila. Kacau sampai sebati, tidak berketul dan licin.

5. Kemudiannya tuang atas permukaan kek batik tadi.

Masa I buat ni tak tekan betul-betul sampai mampat so masa tuang coklat tu dia masuk ke lubang dan ruang yang ada. Best bila makan sebab terasa coklat berganda tapi untuk visual, memang gagal teruk nak wujudkan lapisan ganache yang tebal. Dua kali kerja kena buat bancuhan kedua untuk mewujudkan lapisan tebal tu. 

Lagi satu kesilapan bila guna plastik sebagai alas acuan tu. Che Nom kata takpe tapi hakikatnya dia jadi berkedut sebab degil untuk dibentuk. Nampak tak sampai kena guna pengepit baju supaya dia duduk dekat tempat dia elok-elok? Renyah jugak lah nak buat kek batik ganache ni tapi bila bab makan tu bahagia sebab sedap. 

4 comments

  1. Nampak sedap dan cantik hasilnya.

    ReplyDelete
  2. thank you sharing cara nak buat.. i nak tryyy

    ReplyDelete
  3. ari tu 2 kali jugak akak & anak-anak buat kek batik.
    guna biskut marie jenama ni, fana. cuma akak tak le buat ganache nyer tu.
    kek batik simple. alhamdulillah la. satu adunan tu dpt la di makan dlm 3 hari tau.
    skit skit potong. letak dlm peti ais.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.