Movie Review | Sherni

Saturday 26 June 2021

Director : Amit Masurkar

Writer : Amit Masurkar, Yashasvi Mishra, Aastha Tiku

Cast : Vidya Balan, Vijay Raaz, Sharat Saxena, Brijendra Kala, Mukul Chadda, Neeraj Kabi, Ashwini Ladekar, Gopal Datt, Ila Arun

Production Company : Abundantia Entertainment, Skywalk Films, T-Series

Distributor : Amazon Prime Video

Genre : Drama 

Running Time : 131 minutes

Release Date : 18 June 2021 (India

Trailer :


‘You may see a tiger once if you’ve been come to jungle 100 times, but be assured that the tiger must have seen you 99 times’

Vidya Vincent (Vidya Balan) adalah Division Forest Officer yang baru dihantar ke kampung tersebut bila penduduk kampung mengadu akan kehadiran harimau. Penduduk di kampung tersebut bergantung pendapatan pada hasil ternakan seperti kambing, lembu dan kerbau. Kebanyakan mereka akan bawa ternakan masuk ke dalam hutan untuk diberi makan. 

Awalnya Vidya penat dan give up bila kerja-kerja mereka untuk selamatkan harimau T-13 dan anak-anaknya terganggu oleh penyokong parti pilihanraya. Mereka sengaja buat kacau untuk raih undi penduduk kampung. Sengaja adakan rusuhan untuk menambahkan masalah. Tak kurang juga dengan ketua pegawai hutan, Bansilal Bansal (Brijendra Kala) berpihak kepada parti GK. Dia sengaja membenarkan pemburu haram, Pintu (Sharat Saxena) join operasi menyelamatkan T-12. 

Suami Vidya, Pawan (Mukul Chadda) nasihatkan supaya bertahan sebab  bisnes dia bergolak gara-gara pandemik. Sekurang-kurangnya Vidya tak perlu risau tentang dibuang kerja walaupun recession. Pergi kerja dan bawa balik gaji setiap hujung bulan. Tak sama keadaannya dengan kerja korporat. Struggle macam mana pun belum tentu dapat gaji apatah lagi naik pangkat. 

Jarang nak nampak movie Bollywood buat movie berlatarkan kehidupan binatang. Rasnaya ni pertama kali juga profession forest officer diketengahkan di layar perak. Macam mana diorang nak pastikan binatang apa yang mengganggu, sebarkan awareness kepada penduduk kampung, kenal pasti setiap binatang dengan pengalaman dan ilmu yang ada dan proses memindahkan binatang-binatang yang ada ke kawasan hutan simpan. 

Sakit hati setiap kali tengok scene penyokong parti yang melampau batas dan sengaja buat rusuhan untuk menang undi. Dalam keadaan genting macam tu pun nak juga bermain politik. Lagi geram bila keadaan dalam movie ni sama dengan situasi real life sekarang. Ugghhh! 

Movie Sherni yang ditulis dan diarahkan oleh Amit Masurkar ni tak berat sebelah dan berpijak di bumi nyata. Dia tunjuk betapa pentinya manusia, haiwan dan pembangunan hidup bersama. Manusia memang akan perlukan pemodenan dalam hidup tapi dalam masa yang sama perlu juga melindungi alam flora dan fauna. Sama macam movie Newton (2017) yang membicarakan isu serealistik yang mungkin. Amit antara pengarah yang buat kajian sebelum terjemahkan ke dalam filem. 

Visual movie di bawah terbitan Abundantia Entertainment, Skywalk Films dan T-Series memaparkan panorama kehidupan di luar bandar dan kawasan hutan dengan cantik. Walaupun VFX tak kemas sangat tapi penggunaan tak banyak sampai mencacatkan jalan cerita. 

Jalan cerita movie ni terlampau perlahan sebelum sampai ke second half tanpa music score yang menarik ataupun babak yang meninggalkan impak. Scene yang melibatkan media pun boleh dibuang sebab tak membantu pun. Bertahan sebab lakonan Vidya dengan Vijay Raaz bagus sebagai orang yang berpengalaman dan intelektual. Lagi menarik kalau tambah scene antara Vidya dengan Jyoti yang buatkan dia ubah pendirian dan berpihak pada forest officers. 

Selain mesej mengenai hidupan liar dan manusia, Amit juga ketengahkan prejudis dan diskriminasi terhadap kaum wanita. Banyak juga scene di mana Vidya terpaksa hadap mansplaining, diasak dengan tanggungjawab isteri dari sudut pandangan masyarakat sosial dan banyak lagi. Watak sampingan pun hadap perkara yang sama dalam scene Pintu bergaduh dengan staff tentang ketulan najis yang dianggap najis harimau walhal bekas tinggalan harimau bintang. 

Mungkin movie ni bukan selera kebanyakan orang tapi naskhah yang bagus untuk tengok pegawai hutan bekerja dan selesaikan konflik. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8/10

2 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.