Movie Review | The Curse of La Llorona (2019)

Thursday 10 June 2021


Director : Michael Chaves

Writer : Mikki Daughtry, Tobias Iaconis

Cast : Linda Cardellini, Raymond Cruz, Patricia Velásquez, Tony Amendola, Jaynee-Lynne Kinchen, Roman Christou

Production Company : New Line Cinema, Atomic Monster Productions, Emile Gladstone Productions

Distributor : Warner Bros. Pictures

Genre : Horror

Running Time : 93 minutes

Release Date : 15 March 2019 (SXSW), 19 April 2019 (United States)

Trailer :


Lepas debut sebagai pengarah dalam movie Annabelle Comes Home (2019), Gary Dauberman berjinak pula sebagai produser filem untuk The Conjuring Universe bersama James Wan. Kisah La Llorona merupakan spin-off dari The Conjuring dan juga installment kedua yang tidak melibatkan pasangan Warren secara langsung cuma disebut dalam dialog Father Perez (Tony Amendola) yang pernah muncul dalam movie Annabelle (2014)

La Llorona (La Yorona) merupakan kisah seram mitos oleh penduduk negara Spain bilamana seorang perempuan membunuh dua orang anaknya kerana sakit hati dengan kecurangan si suami. Tersedar dari amarah, dia mula menyesal dan bersumpah akan mengambil dua nyawa kanak-kanak sebagai peneman di alam lain. 

Firstly, kisah mitos ni bangang bila dia bunuh anak-anak padahal yang salahnya si suami lepastu dia bunuh diri. Secondly, hantu La Llorona tak cukup kuat untuk dimasukkan dalam The Conjuring Universe bila tema dia dah bercanggah dengan 5 installments sebelumnya. Hantu dalam movie The Conjuring semuanya dipuja oleh pengikut syaitan tapi La Llorona cuma mitos masyarakat. 

Kalau La Llorona dibikin berlatarkan Spain mungkin nampak meyakinkan dan logik lah tapi bila dia buat dekat US macam kelakar sebab jauh jugak hantu ni berjalan semata nak cari pengganti anak-anak dia. Mungkin pengarah sengaja buat dekat US sebab ramai tak tahu mitos ni so nampak believable lah bila watak Anna Tate-Garcia (Linda Cardellini) bawa anak-anak Patricia Alvarez (Patricia Velásquez) ke rumah kebajikan. Tapi kenapa Patricia bagi Anna masuk kalau dah tahu orang luar tak akan faham kisah mitos tu? Nampak tak merepek dia macam mana? 

Ada banyak scene yang cliché dengan kisah seram yang lain dan beberapa scene yang sengaja drag supaya cukup durasi sepanjang 93 minit. Macam scene Samantha Garcia (Jaynee-Lynne Kinchen) gigih nak ambik anak patung dia dekat luar rumah padahal paderi dah pesan jangan rosakkan garisan yang dia buat. Scene Chris Garcia (Roman Christou) keluar dari kereta padahal mak dah pesan jangan pun mengundang makian juga. Mungkin lebih baik kalau La Llorona sendiri yang datang kacau Chris dengan Sam dalam kereta. 

Dalam movie La Llorona ni ada beberapa scene yang dijadikan tribute kepada The Conjuring (2013) bila scene si abang sleepwalking dekat pusat kebajikan. Scene si adik pandang kawasan gelap macam scene Nancy pandang hantu lelaki dalam bilik dia. Patung kepunyaan Samantha sama jenis dengan patung sebenar Annabelle. Scene La Llorona tengok cermin dekat loteng tu sama macam The Conjuring Mirror dalam simpanan The Warren. 

Lakonan watak utama not bad lah dengan beberapa dialog yang hard-hitting walaupun some of them predictable. Sinematografi dengan tona warna dari Michael Burgess pun diadun sesuai dengan genre movie. Dia dah biasa kerja untuk The Conjuring Universe so dia dah faham kehendak produser franchise ni. Music score dari Peter Gvozdas pun creepy especially bila La Llorona menangis sayu di malam hari. 

Di antara semua installment, movie La Llorona yang paling rendah kutipan di box office so tak pasti lah kalau ada sequel atau another installment dalam The Conjuring Universe. Kalau ada pun, James Wan nak olah dari segi apa? For me, it’s a bad move lah masukkan kisah mitos seram dalam franchise ni sedangkan dia boleh kembangkan plot cerita lain atau buat spin-off tentang Black Shuck, the Ferryman, The Samurai armour dan banyak lagi artifak lain dalam simpanan The Warren. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0 = 4.4/10

1 comment

  1. Jauh sangat hantu tu berjalan sampai jadi tak logik jalan cerita dia.. hehehe

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.