Movie Review | Annabelle Comes Home (2019)

Thursday 10 June 2021

 

Director : Gary Dauberman

Writer : Gary Dauberman

Cast : Mckenna Grace, Madison Iseman, Katie Sarife, Vera Farmiga, Patrick Wilson, Michael Cimino

Production Company : New Line Cinema, Atomic Monster Productions, The Safran Company

Distributor : Warner Bros. Pictures

Genre : Horror

Running Time : 106 minutes

Release Date : 26 June 2019

Trailer :


Dekat awal movie The Conjuring (2013), ada scene pasangan demonologists Ed (Patrick Wilson) dengan Lorraine Warren (Vera Farmiga) ambil patung Annabelle daripada jururawat Debbie(Kenzie Caplan) dan Camilla (Sade Katarina) gara-gara patung ni selalu kacau diorang. Dalam perjalanan bawa pulang Annabelle ke rumah, Lorraine boleh nampak kekuatan dark spirits ni untuk influence roh lain. 

Tahun 1972, pasangan Lorraine terpaksa tinggalkan anak perempuan mereka, Judy (Mckenna Grace) di bawah jagaan pengasuh muda, Mary Ellen (Madison Iseman). Dalam movie ni pengarah dan penulis Gary Dauberman ceritakan yang Judy membesar cantik seperti ibu dia tapi yang lebih penting lagi bila dia juga ada kuasa psikik yang sama. Dia selalu rasa seram dekat sekolah sebab diekori oleh hantu paderi. 

Bila Mary Ellen cuba cari tahu kenapa Judy jadi pendiam di sekolah, sebolehnya dia mengelak sebab tak nak dianggap pelik seperti kawan sekolah dia yang lain. Bila Daniela Rios (Katie Sarife) dapat tahu kawan baik dia jadi pengasuh anak pasangan Warren, dia cuba untuk menyelinap masuk ke rumah tersebut untuk cari Mourner's Bracelet supaya dapat berkomunikasi dengan roh ayah dia yang meninggal dalam kemalangan kereta. 

Disebabkan tindakan Daniela yang biarkan pintu bekas kaca Annabelle tak berkunci, mereka semua menjadi mangsa diganggu oleh hantu ganas yang lain - the Ferryman, the Bride, Feeley Meeley board game dan Black Shuck. 

Sebelum ni Gary Dauberman cuma jadi penulis untuk beberapa installments dalam The Conjuring Universe – Annabelle (2014), Annabelle : Creation (2017) dan The Nun (2018) tapi kali ni dia debut sebagai pengarah untuk movie Annabelle Comes Home. Not bad lah berbanding dengan pengarah sebelum ni sebab olahan dia sama citarasa dengan James Wan. Dengan teknik sinematografi dan grading tone yang bagus dari Michael Burgess serta music score dari Joseph Bishara menghidupkan elemen misteri, seram dan saspen dari awal sehingga habis. 

Sakit hati dengan watak Daniela sebab dia sanggup bahayakan nyawa orang lain semata untuk berjumpa dengan roh ayah dia. Kan senang kalau dia minta tolong pasangan Warren je. Dari awal sampai habis menyampah dengan dia. Kalau Judy, Mary Ellen atau Bob (Michael Cimino) mati malam tu macam mana? Siapa nak bertanggungjawab? Sama macam movie Annabelle : Creation, Gary Dauberman ada obsesi pada watak yang ketegaq dan tak pandai membaca amaran. 

Kalau movie Annabelle dibikin hanya untuk menceritakan perjalanan patung Annabelle berubah empunya sebelum berjumpa dengan pasangan Warren, jalan cerita Annabelle Comes Home pula lebih kepada ‘memperkenalkan’ beberapa dark spirits yang ada dalam simpanan pasangan Warren. Dark spirit macam Feely Meely dengan Mourner's Bracelet tu cuma rekaan pengarah. Kalau Mourner's Bracelet cuma rekaan, boleh kata installment ni cuma fiksyen semata. The Bride dalam movie ni pun tak seganas yang dipaparkan. 

‘There is a lot of evil in this room. But you know what I actually like about it? All the evil in here reminds me of all the good that's out there.’ – Lorraine Warren

Watak Anthony Rios (Luca Luhan) pun sengaja ditambah sebagai entertainment value dalam universe ni. Gary Dauberman macam dah bagi hint akan ada installment lain yang berkisarkan kehidupan Judy dan pasangan hidup dia. So dah boleh agak yang James Wan akan jadikan The Conjuring Universe sebagai koleksi utama dalam production dia. 

Dalam movie ni watak Judy dah berubah pelakon sebab Sterling Jerins dah membesar so tak sesuai untuk bawa watak anak Warren yang baru berumur 10 tahun. Nevertheless lakonan Mckenna Grace dipersembahkan dengan bagus since dia famous dengan Captain Marvel, series Sabrina di Netflix dan Theodora Crain in The Haunting of Hill House. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0 = 5.6/10

2 comments

  1. cerita ni dulu tinggal dengan member reramai bolehlah layan, sekarang ni tak boleh dah, kalau nak layan juga awal pagi camtu hah baru boleh layan hehe

    ReplyDelete
  2. Kali ini ada hantu lain juga ye.. Geram tengok watak yang degil..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.