Movie Review | Tomb Raider

Sunday 24 January 2021

Director : Roar Uthaug

Writer : Evan Daugherty, Geneva Robertson-Dworet

Cast : Alicia Vikander, Dominic West, Walton Goggins, Daniel Wu, Kristin Scott Thomas

Production Company : Metro-Goldwyn-Mayer, Warner Bros. Pictures, GK Films, Square Enix

Distributor : Warner Bros. Pictures

Genre : Adventure / Action

Running Time : 118 minutes

Release Date : 2mMarch 2018 (Berlin), 14 March 2018 (United Kingdom), 16 March 2018 (United States)

Trailer :

Dah lama simpan movie ni tapi baru hari ni datang mood nak tengok. Lara Croft reboot I must say since jalan cerita pun dah bermula dari awal balik dengan pelakon heroin yang baru. Kisah bermula dengan mengenal watak Lara Croft (Alicia Vikander) yang bekerja sebagai courier dan buat job tambahan untuk dapatkan duit. 

Bila watak Ana Miller (Kristin Scott Thomas) muncul, baru tahu yang Lara ni bukan lah miskin sampai tak mampu beli epal sendiri tapi anak kepada Lord Richard Croft (Dominic West). Malangnya ayah dia telah diumumkan meninggal selepas 7 tahun hilang di pulau terpencil di Jepun. Misi ayah dia adalah untuk mencari Himiko, Ratu Yamatai. 

‘All myths are foundations of reality.’ – Lord Richard Croft

Lepas Ana pujuk untuk tandatangan dan terima sahaja wasiat ayah dia, Lara dapat tahu ada petunjuk yang ditinggalkan oleh ayah dia. Dalam video yang dijumpai Lara, Richard berpesan supaya bakar semua bukti dan kajian yang dia jumpa supaya tak jatuh ke tangan orang jahat. 

Lara buat keputusan untuk pergi ke Yamatai dengan bantuan Lu Ren (Daniel Wu) di Hong Kong. Mereka berlayar dan terkandas tepat di pulau tersebut. Kedatangan mereka disambut oleh Mathias Vogel (Walton Goggins), arkeologi yang bekerja di bawah company Patna dan persatuan Trinity. Vogel bagitahu Lara yang dia dah bunuh Richard dan juga bapa Lu Ren sebab mereka berdua tak nak bagitahu kod untuk masuk ke dalam kubu Himiko. 

I dah tak ingat macam mana movie Lara Croft lakonan Angelina Jolie dan tak rasa nak cari balik. So I tak nak compare sebab lakonan Alicia pun dah bagus walaupun most of the part reaction dia agak kaku. Tapi untuk action part she did an amazing job. Semua stunt nampak kemas, sharp dan real sebab dia yang buat semua stunt sendiri. Sinematografi dan VFX top notch!

Sayangnya dalam movie ni tak dijelaskan kenapa Richard susah nak pergi dari Yamatai dan kenapa ribut teruk masa Lu Ren dengan Lara sampai. Dalam video games ada diberitahu yang Ratu Himiko ni boleh kawal cuaca. Kalau dijelaskan dalam movie mungkin lagi menarik lah. Pelik jugak lah movie ni tak banyak dialog untuk Lara. 

Jalan cerita Tomb Raider ni boleh kata predictable sangat except dekat awal movie penulis buat watak Lara kalah dalam ring. Entah apa perlunya tanam persepsi Lara lemah kepada audience sedangkan nak buat franchise. Action dia tak lah banyak sangat dan adventure dia pun nothing much lah sebab mana-mana adventure ancient mission sama je. Some of the traps pun sama dengan Escape Room ataupun Dora The Explorer Movie. Yang bestnya bila tengok teknologi diorang guna untuk masuk dalam kubu tu. From what I read, semua teknologi ni sama macam dalam video games. Kudos for that. 

Sayang betul watak Lu Ren tak dikembangkan sangat. Dia cuma bertugas untuk jadi kelasi kapal supaya Lara mampu sampai ke pulau misteri tu je. Ingatkan dia nak berlawan dengan anak buah Vogel. Plan Lara dengan Lu Ren untuk selamatkan yang lain pun macam terburu tanpa proper plan. I tak suka ending yang cliché but still I look forward for the sequel. 

Sepatutnya tahun ni tapi disebabkan covid-19, mungkin anjak ataupun mungkin release dekat OTT platform. Who knows what’s their plan. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.2 = 6.3/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.