Movie Review | Ek Thi Dayaan (2013)

Saturday 23 January 2021

Director : Kannan Iyer

Writer : Mukul Sharma, Vishal Bhardwaj

Cast : Emraan Hashmi, Huma Qureshi, Konkona Sen Sharma, Kalki Koechlin, Pawan Malhotra, Sara Arjun

Production Company : ALT Entertainment, VB Pictures

Distributor : Balaji Motion Pictures

Genre : Supernatural / Thriller

Running Time : 130 minutes

Release Date : 19 April 2013

Trailer :

Bermula dari sebuah short film, Mobius Trips oleh Mukul Sharma lalu dikembangkan oleh Vishal Bhardwaj dan diolah mengikut mitos kepercayaan masyarakat setempat. Movie Ek Thi Dayaan di bawah arahan pengarah debut, Kannan Iyer menceritakan tentang kehidupan seorang magician Bejoy Charan Mathur ataupun nama pentasnya, Bobo the Baffler. 

Bobo mempunyai trauma pada masa kecil bila dia kehilangan adiknya, Misha (Sara Arjun) dan juga ayah dia (Pawan Malhotra) kerana seorang Dayaan (ahli sihir) bernama Diana (Konkona Sen Sharma). Dalam kepercayaan masyarakat India, ahli sihir akan muncul setiap kali tahun lompat dan menculik kanak-kanak untuk dijadikan korban kepada syaitan. Kuasa ahli sihir terletak pada rambut dia. Makin panjang, makin kuat lah kuasa dia. Dan sesiapa yang tidur dengan ahli sihir takkan terpesona dengan perempuan lain. 

Selepas 20 tahun tragedi hitam tu berlaku, Bobo diganggu sekali lagi kerana semua ahli sihir akan dilahirkan semula selepas 20 tahun. Bobo mula dihantui bayangan Misha dan cicak. Satu hari Lisa Dutt (Kalki Koechlin) muncul sebagai peminat tapi dia paranoid sebab nama tu pernah terlibat dengan penculikan di Arthur Jail Road. Aksesori yang dipakai juga sama seperti kepunyaan Diana tapi isteri dia, Tamara (Huma Qureshi) cuba tenangkan Bobo dan pujuk supaya move on. 

Malangnya selepas Tamara jatuh dari tingkat 4 dan kematian mengejut Dr. Ranjan Palit (Rajatava Dutta) bila tahu rahsia Diana, Bobo yakin yang dia di dalam bahaya. 

Since movie ni berkonsepkan tentang ahli sihir jadi tak banyak la jumpscare cliché macam movie seram yang lain. Tapi ada beberapa scene macam ikut scene dalam movie seram Insidious macam scene Bobo dengan Misha pergi ke neraka. But nevertheless, penceritaan movie tetap sharp, pace laju dan kemas. 

Lakonan dari Emraan Hashmi, Konkona Sen Sharma dengan Vishesh Tiwari paling menyerlah dan berlakon movie seram ni bukan sesuatu yang mudah untuk buat audience percaya dengan rasa seram yang wujud dari mata mereka. Scene Bobo attack waitress dekat restoran tu goosebump jugak lah sebab dia betul-betul nak attack padahal pegang pisau marjerin je pun. Kalki quite okayish cuma screentime dia tak banyak dan dia tak mampu pun nak hidupkan rasa seram supaya plot twist berjaya disampaikan. Mungkin kalau pengarah suntik lebih banyak lagi elemen fishy dalam watak dia, cerita mungkin lagi menarik. 

Visual dari Saurabh Goswami menaikkan mood dan suasana seram. Scene diorang satu family spend time sama-sama lepas jumpa doktor tu pun cantik shot dia. Cuma suntingan VFX dari Prana Studios Mumbai masih lemah bila cuba wujudkan cicak dan braid yang mempunyai kuasa. Music album Ek Thi Dayaan juga digubah oleh Vishal Bhardwaj dengan lirik yang dikarang oleh Gulzar. My pick is Yaaram. Dari tahun 2013 sampai sekarang suka lagu ni.

 

Walaupun banyak yang best tentang movie supernatural thriller di bawah syarikat produksi ALT Entertainment dan VB Pictures ni, ada juga kekurangan bila ada scene yang tak perlu dimasukkan pun. Tak pasti lah sebenarnya apartment lama Bobo tu sebenarnya masih ada penghuni lain ataupun tak. Dari awal movie nampak macam usang dan terbiar tapi bila Lisa datang elok pula. 

Movie Ek Thi Dayaan ni tak sesuai ditonton oleh kanak-kanak walaupun ada scene yang panjang tentang kanak-kanak sebab ada scene yang ganas dan bermain dengan senjata bahaya. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.7, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 7.6/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.