Movie Review | Antologi Rasa

Sunday 24 January 2021

Director : Rizal Mantovani

Writer : Ika Natassa

Cast : Herjunot Ali, Carissa Perusset, Refal Hady, Atikah Suhaime, Angel Pieters

Production Company : Soraya Intercine Films

Distributor : Netflix

Genre : Romantik / Drama

Running Time :108 minutes

Release Date : 14 Februari 2019

Trailer :

‘Sebuah perjalanan selalu mengajar kita untuk melihat sesuatu. Tapi kalau sebuah perjalanan ajar kita untuk melihat sesuatu, kenapa ke mana-mana aku pergi, aku cuma nampak dia?’ - Keara

Movie Antologi arahan Rasa Rizal Mantovani bermula dengan naratif dari Keara (Carissa Perusset) yang pergi bercuti dengan Harris (Herjunot Ali) di Singapura setelah Ruly (Refal Hady) cancel last minute sebab nak tolong Denise (Atikah Suhaime) siapkan projek. 

Keara jatuh cinta dengan Ruly kerana kacak, sopan, baik dan menjaga agama tapi Keara lebih selesa berkawan dengan Harris. Siang malam seperti belangkas tambah pula dia dan Harris bekerja sama level manakala Ruly dengan Denise di tingkat 19. Malangnya Ruly jatuh cinta dengan Denise yang cantik, baik hati, pandai masak dan bersifat keibuan tapi Denise memilih Kemal sebagai suami.

Harris pula playboy yang jatuh cinta dengan Keara tapi kena friendzone sejak awal lagi. Dia tahu Keara cintakan orang lain tapi dia tak pernah tahu lelaki tersebut ialah Ruly. Masa di Singapura Keara dah penat dianggap seperti halimunan oleh Ruly dan terima Harris dalam keadaan mabuk. Dia salahkan Harris dengan semua yang jadi dan putus kawan. 

Bila pulang ke Jakarta Keara makin rapat dengan Ruly bila mereka berdua satu team untuk projek di Bali. Dari situ Ruly kenal Keara yang suka dengan fotografi. Actually Ruly just nak rebound dan move on dari Denise. Tapi bila dia dapat tahu Denise kemalangan sampai masuk hospital, Ruly buang Keara macam tu je. Keara cari Harris balik sudahnya. 

Tajuk movie yang diadaptasikan dari novel karya Ika Natassa ni nampak macam berat sangat perasaan tu tapi sebenarnya perjalanan perasaan yang tak matang dari perspektif kehidupan Keara. Tak baca pun novel dia tapi ramai yang cakap movie ni ambil inti yang sama dengan novel. Jadi tak perlu lah go through benda yang sama dua kali. 

Movie Antologi Rasa ni jadi best nak layan sebab lakonan Junot sebagai Harris dan karakter watak yang menghiburkan. Watak Keara annoying sangat bila dia bangun tidur dekat Singapura sampai lah dia kena dump dengan Ruly. Geram je tengok dia salahkan Harris rosakkan friendship diorang sedangkan salah tu pada dia sebenarnya. Bila dia kata kalau dia mabuk, Harris tak patut mabuk tu macam ehhhh kau dah kenapa? 

Excited nampak Atikah Suhaimie dalam movie Indonesia lepas franchise My Stupid Boss tapi tak banyak pun watak dia boleh buat setakat senyum dan ketawa lepastu terbaring dekat atas katil hospital. Sayang la watak Ruly dengan Denise tak dikembangkan sangat padahal dua watak ni yang bikin galau perasaan Keara dan Harris. Tak tahu la Keara suka ke tak dengan Denise sebab tak ada scene diorang berdua menyembang hal personal. 

Nevertheless sinematografi dan visual cantik sangat dari lensa Muhammad Firdaus especially scene di Bali sebab memang dekat situ kawasannya banyak yang cantik. Watak Keara suka fotografi tapi Carissa nampak kekok dengan kamera. Even cara ambil gambar pun macam amatur. Macam mana dia boleh terpilih untuk masuk pertandingan fotografi tu satu persoalan yang besar juga lah. Bila ada hasil kerja yang cantik dari pengarah sinematografi, kenapa tak tonjolkan melalui watak Keara? 

Suka sangat dengan music album Antologi Rasa dari Stevesmith Music Production dengan kompilasi lagu-lagu berentak pop balada lantas menghidupkan mood dan suasana romantik juga emosi antara watak mereka bertiga. My fav, Nidji - Segitiga Cinta. Lagu Geisha - Rahsia pun not bad jugak. 

 

Sama seperti movie 5cm hasil sutradara Rizal Mantovani dengan konsep cinta yang dipendam lama cuma penangan agak berbeza lah sebab 5cm lebih kemas dan cantik. Siap ada plot twist lagi di hujung cerita. Apa pun movie Antologi Rasa ni ada sweet moment dia tersendiri and I’m glad I’ve been proven wrong. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.4 = 7.7/10

2 comments

  1. i pun jenis excited klu ada pelakon malaysia dlm telemovie indo ! hehheeh tak kira siapa

    ReplyDelete
  2. adoi bersegi-segi cinta dalam movie ni. excited juga nak tengok bila tahu atikah suhaime berlakon tapi watak heroin tu macam spoil je mood nak tengok.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.