Movie Review | Coast Guard Malaysia: Ops Helang (2023)

Wednesday 1 February 2023


Pengarah : Pitt Hanif
Penulis Skrip : N/A
Pelakon : Saharul Ridzwan, Julia Farhana, Adlin Aman Ramlee, Datuk Fizz Fairuz, Sabri Yunus, Kodi Rasheed, Gambit Saifullah, Aziz M Osman, Sherie Merlis, Wanna Ali, Jaja Iliyes, Aman Nassim, Yuznor, Azlan Komeng, Hushairi Husain, Akmal Ahmad, Eqy Affandi, Iman Zulkarnain, Trisha Ooi
Syarikat Produksi : Flying Deals Sdn. Bhd, Arie Zaharie Production
Pengedar : Metrowealth International Group (MIG)
Genre : Aksi / Drama 
Durasi Tayangan : 85 minit
Tarikh Tayangan : 2 Februari 2023
Trailer :


Filem Coast Guard Malaysia: Ops Helang arahan Pitt Hanif berlatarkan unit beruniform, Pegawai Pasukan Tindakan Khas dan Penyelamat (STAR Team) Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) di mana watak Leftenan Maritim Hafiz (Saharul Ridzwan) ingin memulakan kehidupan baru di sebuah pulau setelah mengalami Gangguan Stress Pasca Trauma (PTSD) akibat kehilangan rakan setugasnya dalam sebuah misi operasi. 

Hafiz juga membawa tunangnya, Nurul (Wanna Ali) untuk tinggal bersama setelah mereka memutuskan untuk berkahwin. Namun, ketika majlis sambutan pertunangan Hafiz dan Nurul, sekumpulan penjenayah yang diketuai oleh Samad (Adlin Aman Ramlie) telah menyerang untuk lunaskan dendam lama kerana Rima dibunuh setahun yang lepas. 


Leftenan Maritim Melati (Julia Farhana), Pegawai Penyiasat APMM telah ditugaskan untuk menyiasat kes tersebut. Dari video tape yang ditemui, mereka dapat jejak lokasi sebenar Leftenan Hafiz dan tebusan lain tapi Samad dan konco-konconya mempunyai rencana lain sehingga pihak APMM terpaksa mengaktifkan operasi besar-besaran demi menjaga keamanan perairan negara. 

Setelah kejayaan filem Paskal (2018) yang memaparkan kehidupan unit khas tentera laut dan filem Air Force The Movie (2022) yang berlatarkan tentera udara, industri filem tempatan muncul pula dengan unit beruniform yang jarang didendangkan kisahnya. Penggambaran yang dilakukan mendapat tunjuk ajar dari pihak Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) ini telah menelan belanja sebanyak RM13 juta.


Tak sia-sia lah laburkan bajet tersebut untuk membantu orang awam kenal dengan lebih mendalam lagi kerjaya Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), skop kerja mereka dan bagaimana perjuangan setiap anggota kepada ibu pertiwi. Sebelum ni ada netizen yang pertikaikan kenapa pihak unit beruniform tegas dan kononnya tak ada belas terhadap lanun tapi dalam filem ini boleh nampak perangai sebenar lanun. Dalam trailer khususnya, kita boleh nampak anggota maritim yang dipenggal kepala tanpa belas. Sebak tengok beberapa babak sebab tugas mereka tak mengenal waktu, berjauhan pula dengan keluarga. 

Bukan saja memerlukan fizikal yang tegap, mental juga perlu mantap berhadapan dengan manipulasi pihak musuh macam Leftenan Hafiz yang terpaksa berdepan dengan manipulasi dan helah Samad dan Mustafa. Kawan anggota mati dibunuh disebabkan dia, tunang diculik pun Leftenan Hafiz kena kuatkan semangat untuk bertempur dalam misi yang ditugaskan oleh pihak atasan. 


Penceritaan Coast Guard Malaysia : Ops Helang mungkin boleh ditebak kerana flow cerita yang sama dalam mana-mana operasi unit beruniform namun penulis selitkan beberapa plot twist untuk menghiburkan penonton. Namun ada masanya editing mengganggu flow cerita untuk nampak lebih kemas macam babak ibu Nurul (Sherie Merlis) yang meninggal tanpa tahu puncanya kenapa atau siapa. 

Kita memang boleh tahu dia dibunuh oleh geng lanun tersebut tapi lagi cantik lah kalau ditunjukkan dengan jelas sebab durasi filem ini tak lah panjang mana jadi boleh saja untuk penulis kembangkan babak tersebut lantas kuatkan lagi genre drama yang dimasukkan. Sama juga dengan watak Leftenan Hafiz yang tak diberikan banyak ruang untuk tonjolkan sisi trauma dia sedangkan babak tersebut perlu untuk ikat hati penonton. 


Sinematografi yang dipaparkan ada masanya menampakkkan kelemahan CGI atau visual yang diambil dari footage kepunyaan pihak maritim namun tak lah sampai mencacatkan cerita. Terpesona juga dengan keindahan Pulau Langkawi yang menjadi latar tempat untuk filem Coast Guard. Resort tempat Leftenan Hafiz tenangkan diri pun cantik. Stunt yang dipamerkan tampak kemas dan meninggalkan impak untuk naskhah aksi. Babak pertarungan Leftenan Hafiz dan Samad antara highlight dalam filem Coast Guard Malaysia : Ops Helang yang diterbitkan oleh Metrowealth International Group (MIG). 


Bukan saja watak utama malah antagonis yang kuat juga dipertaruhkan dalam naskhah aksi dengan lakonan bersahaja oleh Adlin Aman Ramlie. Dekat hujung filem boleh nampak potensi untuk sekuel, hopefully pihak penerbit dan APMM boleh bekerjasama lagi untuk operasi dan musuh lain pula akan datang. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 6.7/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.