Movie Review | Spilt Gravy on Rice (2022)

Sunday 5 February 2023


Pengarah : Zahim Albakri   
Penulis Skrip : Zahim Albakri, Jit Murad, June Tan  
Pelakon : Zahim Albakri, Bernice Chauly, Sean Ghazi, Na'a Murad, Juliana Ibrahim, Rahim Razali 
Syarikat Produksi : ZSA Productions  
Pengedar : Netflix
Genre : Komedi
Durasi Tayangan : 112  minit
Tarikh Tayangan : 9 Jun 2022  
Trailer :


Filem Ke Mana Tumpahnya Kuah Kalau Tak Ke Nasi arahan Zahim Albakri berkisarkan kehidupan sebuah keluarga yang diketuai oleh Bapak (Rahim Razali) di mana dia telah berkahwin dengan 5 orang wanita berbeza dan mempunyai anak dari setiap wanita tersebut. 

Bapak sedar masanya sudah sampai untuk dia pergi jadi dia perlu berjumpa dengan kesemua anaknya supaya dia dapat serahkan rumah pusaka kepada yang dia rasa layak dan mereka semua bersetuju dengan keputusan tersebut. 


Darwis (Na’a Murad) rasa tak perlu pun Bapak fikir jauh kerana abang sulungnya Zak (Zahim Albakri) pasti akan jual rumah tersebut untuk dapatkan duit sementara kakaknya, Kalsom (Bernice Chauly) akan jadikan rumah tersebut sebagai tempat berkarya untuk teaternya. Husni (Sean Ghazi) pula sudah mempunyai rumah sendiri manakala Zaitun (Juliana Ibrahim) sudah berkahwin dan tinggal bersama suaminya. Darwis selalu merasakan Bapak tidak sayang kepada dia berbanding anak-anak yang lain namun Bapak menegah kerana dia sayang semuanya sedaya mampu. 

Naskhah yang sepatutnya ditayangkan pada 8 November 2015 mendapat peluang baru untuk muncul di Netflix setelah sekian lama. Asalnya naskhah ini merupakan sebuah drama pentas pada tahun 2002 lalu memenangi beberapa anugerah kemudiannya diolah menjadi filem. Jadi tak hairanlah kalau heavy dengan perbualan dari setiap watak. 


Rumah yang menjadi latar kepada naskhah ini sudah pun tiada kerana Kerajaan beli untuk bina MRT. Jadi terngiang babak Bapak tengok pembinaan di rumah sebelah sebab masa zaman muda dia dulu, rumah tu kawannya bina sendiri dengan tulang 4 kerat tapi siapa sangka akan hilang begitu sahaja kepada pemaju. 

Boleh faham lah kenapa filem ini dihalang tayangannya oleh Lembaga Penapisan Filem kerana kehidupan keluarga ini keluar dari budaya masyarakat Melayu pada waktu tersebut di mana Bapak sendiri agak liar pada zaman mudanya. Zak adalah penagih dan menjual dadah, Kalsom berpandangan liberal sementara Husni pula gay. Perbualan mereka juga ada yang ‘berbahaya’ untuk tontonan umum pada masa itu. 


Sama ada satira kepada keluarga elit di tengah kota ataupun menjadi cermin golongan tersebut, naskhah ini ada mesej sosialnya tersendiri. Kalau tengok pada babak semua anak-anak berkumpul dan mengadu kepada Bapak pada second half, boleh nampak lah dengan jelas dan nyata kenapa filem ini berjudul sepertimana peribahasa Melayu, Ke Mana Tumpahnya Kuah Kalau Tak Ke Nasi. Semua perangai anak-anaknya adalah bingkisan dari kehidupan Bapak sendiri, hasil dari cara Bapak sendiri. 

"So, you see, it is up to us, in the middle. We are the ones, the examples. We know enough to ask the rude questions. And because of that, the top calls us ungrateful and the bottom calls us disrespectful." - Bapak


Dialog paling terkesan di hati bila Bapak tegur Darwis sebab pilih untuk anggap Bapak tak sayang hanya kerana Bapak tak sempat nak hadiahkan kek mengikut citarasa anak bongsunya. Memang sedih kalau diingatkan balik tapi Bapak juga manusia, ada kekurangannya. Tengok pada cara Bapak, walaupun dia jahil tapi Bapak sentiasa bagi yang terbaik kepada keluarganya. 

Sinematografi yang dipaparkan oleh Yuk Hoy Cheong menggamit kenangan bandaraya Kuala Lumpur pada zaman tersebut. Tengok kawasan Masjid Jamek tempat Kalsom dan pembantunya berbual masih kosong dengan cat biasa walhal sekarang sudah cantik dengan mural cantik dan menjadi hot spot untuk pengunjung dari luar. 


Filem Ke Mana Tumpahnya Kuah Kalau Tak Ke Nasi ini mungkin tak dilihat sebagai menarik pada sesetengah orang kerana filem ini sendiri mempunyai kelemahannya. Perbualan yang banyak di mana berkisar tentang Bapak dan 5 orang anaknya juga 5 orang isteri – IPGM (Nanu Baharuddin), Salamiah (Ida Nerina), Roslinda (Melissa Saila), Hawa (Sabrina Hassan) dan Jackie (Diana Danielle). Ada juga babak yang tak perlu macam babak Husni dan Zak melepak di bar sampai tak perasan dengan panggilan dari Darwish. But overall, it’s a good watch. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.