Movie Review | Where the Crawdads Sing (2022)

Thursday 9 February 2023


Director : Olivia Newman
Writer : Lucy Alibar  
Cast : Daisy Edgar-Jones, Taylor John Smith, Harris Dickinson, Michael Hyatt, Sterling Macer, Jr., Jojo Regina, Garret Dillahunt, Ahna O'Reilly, David Strathairn
Production Companies :  Columbia Pictures, Hello Sunshine, 3000 Pictures, HarperCollins, TSG Entertainment II 
Distributors : Sony Pictures Releasing, Netflix
Genre : Mystery / Drama
Running Time : 125 minutes
Release Date : 11 July 2022 (MoMA), 15 July 2022 (United States) 
Trailer :


Diadaptasikan dari best-seller novel, Where the Crawdads Sing karya nukilan Delia Owens yang diterbitkan pada tahun 2018, filem ini berkisar mengenai kehidupan Kya (Daisy Edgar-Jones) yang hidup seorang diri di kawasan berpaya di Carolina Utara. Pada usianya yang sangat muda sewal 8 tahun, Kya (Jojo Regina) belajar berdikari setelah ibu (Ahna O’Reilly), dua orang kakaknya, abangnya Jodie (Will Bundon) juga ayahnya (Garret Dillahunt) pergi meninggalkan Kya seorang diri di rumah tersebut. 

Kya tak mampu keluar dari rumah tersebut kerana menunggu ibunya datang untuk menjemput ke rumah baru namun hari demi hari, tiada siapa yang pulang menjemputnya. Bila menginjak usia hingga belasan tahun, Kya jatuh cinta dengan Tate Walker (Taylor John Smith) namun sekali lagi dia dikecewakan dan ditinggalkan di paya tersebut. 

Walaupun patah hati namun Kya ambil nasihat Tate untuk hantar karya lukisan dan tulisannya kepada syarikat penerbitan di bandar supaya dapat income selain dari kutip kepah di laut. Setelah 5 tahun, Chase Andrews (Harris Dickinson) pula datang dalam hidup Kya dan ingin mengahwininya. Malangnya Chase meninggal setelah jatuh dari menara setinggi 63 kaki di kawasan paya tersebut. Polis mendakwa Chase ditolak oleh Kya namun pertuduhan tersebut dibantah oleh peguambela Kya, Tom Milton (David Strathairn). Benar atau tidak pertuduhan tersebut, jawapannya ada di Netflix. 

‘No, I never hated them. They hated me. They laughed at me. They left me. They harassed me. They attacked me. You want me to beg for my life? I don't have it in me. I won't. I will not offer myself up. They can make their decision. But they're not deciding anything about me. It's them. They're judging themselves.’ – Kya

Masa nampak discussion pasal filem When The Crawdads Sing dekat Twitter rasa macam menarik pula untuk ditonton. Memandangkan tak pernah baca novel asal jadi review ni memang semata diambil dari apa yang dipaparkan dalam filem. Kisah the Marsh Girl sepertimana semua orang di pekan tersebut label Kya dipaparkan dengan menarik dan lakonan Daisy sebagai gadis naif yang terpaksa berdikari dijelaskan dengan tepat melalui gaya dan ekspresinya. 

Sepanjang tengok filem ni macam susah nak percaya juga yang Kya boleh hidup dengan aman dalam kawasan paya tu sebab filem Anakonda wujud di paya yang sama. Memang lah dalam filem ni kawasan paya tersebut digambarkan dengan cantik macam rumah Kya, tempat rahsia Tate, kawasan Kya kutip kepah ataupun kawasan di tepi pantai tapi susah nak buang perasaan berdebar gara-gara takut buaya atau anaconda muncul. Well, lucky for Kya, hanya buaya darat yang muncul dekat paya tu. 

Dalam babak intro, Kya ada jelaskan yang marsh dengan swamp tak sama tapi kalau ikut definisi kedua-dua perkataan ni, dalam bahasa melayunya tetap paya. Mungkin marsh lebih dekat dengan laut manakala paya lebih terperosok ke dalam. But still, both are scary for me. I pernah pergi kawasan paya lepastu terjumpa ular. Kagum lah dengan Kya sebab ular pun tak kacau dia. Pretty privilege. 

Back to this movie, kisah hidup Kya dijelaskan dalam flashback sebab kematian Chase pada permulaan cerita so masuk pada second half kita tertanya-tanya siapa pembunuh sebenar. Adakah Kya, Tate, Jodie ataupun Chase jatuh secara tak sengaja? Yang syoknya penulis simpan rahsia tu sampai ke hujung cerita tanpa sebarang hint pun. Tapi jadi tak puas lah sebab cara Chase meninggal tu tak diceritakan langsung. 

Kalau ada yang rasa filem ni tentang thriller, tanggapan tu salah sebab filem ni lebih kepada romantic drama. Siapa yang akan Kya pilih untuk jadi suami dia tanpa ganggu rasa sayang dia pada kawasan paya tu. I enjoy tengok filem ni sebab pelakon dia semua visual material ditambah dengan sinematografi yang menawan juga lagu Carolina – Taylor Swift yang menenangkan, chef kiss gituhhh. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 8.2/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.