Drama Review | Wednesday (2022)

Thursday 9 February 2023


Director: Tim Burton, Alfred Gough, Miles Millar
Writer : Alfred Gough, Miles Millar
Cast : Jenna Ortega, Gwendoline Christie, Riki Lindhome, Jamie McShane, Hunter Doohan, Percy Hynes White, Emma Myers, Joy Sunday, Georgie Farmer, Naomi J. Ogawa, Moosa Mostafa, Christina Ricci 
Production Companies: MGM Television, Millar Gough Ink, Tim Burton Productions, Toluca Pictures
Distributor : Netflix
Genre : Supernatural / Comedy / Horror
Running Episodes : 8 episodes (46–57 minutes per episode)
Release Date : 23 November 2022
Trailer :


Kerana dakwaan percubaan membunuh selepas Wednesday Addams (Jenna Ortega) masukkan ikan pirana dalam kolam renang sekolah untuk balas perbuatan membuli terhadap adiknya, Wednesday dimasukkan ke Nevermore Academy. Sekolah tersebut khas buat semua outcast yangtak sesuai hidup di dunia manusia normal kerana mereka adalah ahli sihir, serigala jadian atau manusia yang mempunyai kelebihan luar biasa seperti keluarga Addams. 

Nevermore Academy juga merupakan sekolah kepada Gomez (Luis Guzmán) dan Morticia Addams (Catherine Zeta-Jones), ibu bapa Wednesday. Pengetua sekolah tersebut, Larissa Weems (Gwendoline Christie) merupakan roommate Morticia pada zaman belajar mereka. Wednesday ditemani oleh Thing, tangan yang sentiasa membantunya setiap masa. 


Minggu pertama di Nevermore Academy sudah berlaku perkara aneh di kawasan sekitar sekolah tersebut dan juga bayangan yang memberi amaran kepada Wednesday. Pelajar pendiam bernama Rowan Laslow (Calum Ross) membuat percubaan untuk membunuh Wednesday kerana ibunya memberi amaran untuk halang gadis tersebut dari menghancurkan Nevermore Academy. 

Perkara tersebut membawa Wednesday mencari tahu siapa Joseph Crackstone yang sentiasa disebut oleh beberapa watak dalam series ini. Mungkin dari identiti lelaki tersebut, Wednesday dapat tahu misteri makhluk yang membunuh ramai orang di situ. 


Selain menyelesaikan misteri di Nevermore Academy, penulis juga menemukan Wednesday dengan beberapa watak penting di sekolah tersebut seperti Xavier (Percy Hynes White), Bianca (Joy Sunday) dan Enid (Emma Myers) juga cinta pertama, Tyler Galpin (Hunter Doohan).

Memandangkan series Wednesday bersifat komedi seram jadi makhluk supernatural yang dipaparkan tak lah seram mana. Cuma tak puas hati lah serigala jadian tak seperti dalam Twillight ataupun The Vampire Diaries. Seronok tengok Thing sebab function sangat buat kerja, pandai pulak tu bergosip dengan Enid walaupun geram tak faham apa dia sembang dengan Wednesday. 


Watak Wednesday adalah anak perempuan sulung dalam keluarga The Addams dan disebabkan I tak pernah tengok karya popular Tim Burton ni jadi banyak lah easter eggs, tribute atau homage yang tak difahami. Macam perkataan kooky bila Tyler definisikan Wednesday ataupun bilik yang bernama Ophilia. 

Agak rimas dan menjengkelkan juga bila kebanyakan dialog Wednesday bersifat sindiran terhadap kehidupan manusia biasa atau kehidupan di sekolah tersebut. Terlampau panjang untuk hadam so most of the time I ignore je perspektif Wednesday terhadap sesuatu sebab perspektif tu akan berubah juga. Plus, I can’t relate with my life pun. 


Sinematografi dari lensa David Lanzenberg dan Stephan Pehrsson memaparkan dunia Nevermore dengan menarik. Penggunaan vfx juga terlihat kemas walaupun tak lah menarik makhluk yang digambarkan. Suka tengok lukisan Xavier bertukar hidup setiap kali dijampi. Mungkin dalam musim kedua nanti ada banyak lagi magis atau kuasa aneh yang akan dipaparkan. Look forward to that.

Another disappointment I had while watching Wednesday is the music score and music album. Neither its creepy nor it is fun to hype any scenes. Sampai sekarang I rasa The Vampire Diaries ada music album terbaik untuk setiap musim malah setiap episod. Pujian harus diberikan pada costume team sebab semua busana dan kostum yang dipakai oleh watak utama mahupun sampingan atau extra tampak cantik dan sesuai dengan karakter masing-masing. 


Since I’m invested with Wednesday series and Yoshi always mentioned Tim Burton is his favorite, maybe I need to watch all of his arts? 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 7.5/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.