Movie Review | The Big 4 (2022)

Saturday 4 February 2023


Pengarah : Timo Tjahjanto 
Penulis Skrip : Timo Tjahjanto, Johanna Wattimena  
Pelakon : Abimana Aryasatya, Putri Marino, Lutesha, Arie Kriting, Kristo Immanuel, Budi Ros
Syarikat Produksi :  Frontier Pictures, Netflix Studios
Pengedar : Netflix
Genre : Aksi / Komedi
Durasi Tayangan : 114 minit
Tarikh Tayangan : 15 Disember 2022 
Trailer :


The Big 4 adalah nama jolokan kepada Topan (Abimana Aryasatya), Alpha (Lutesha), Jenggo (Arie Kriting) dan Pelor (Kristo Immanuel) sebagai assassin yang bekerja di bawah Petrus (Budi Ros). Mereka berempat dilatih sejak kecil dan mempunyai persamaan yang ketara iaitu anak yatim piatu jadi sejak kecil lagi sudah bersama seperti sebuah keluarga. 

‘Kamu semua tahu gelaran The Big 4 itu datang daripada musuh-musuh kita  dan musuh kita begitu banyak. Itu sebabnya ayah latih kamu jadi yang terbaik.’ - Petrus


Petrus mempunyai seorang anak perempuan yang membesar dengan jelita dan tangkas sebagai detektif polis bernama Dina (Putri Marino). Pada malam pelantikannya, Petrus dibunuh di rumah oleh lelaki misteri. Sementara The Big 4 cuci tangan dari dunia tersebut dan bawa haluan masing-masing seperti yang mereka mahukan sebelumnya, Dina pula cuba menjejak lelaki misteri tersebut lantas membawa dia ke pulau terpencil kemudian bertemu dengan Topan. 

Anehnya jejak Dina diekori oleh pengikut Antonio (Marthino Lio) yang ingin membunuh mereka semua. Kerana hal tersebut Topan kumpulkan adik-adiknya yang lain dan juga mencari Alpha di kawasan lain untuk tumpaskan Antonio. 


‘Tak usah risau tentang itu. Risaukan kemahiran kau. Sudah berkarat! Lawan si misai itu pun kalah! Belum lagi dia cukur misai!’ – Jenggo 

Naskhah aksi komedi yang menggunakan sekumpulan pembunuh upahan lebih kurang sama saja alur ceritanya dengan naskhah aksi yang lain. Bezanya, penggunaan senjata yang lebih grand dan action stunt yang menarik. Humor yang digunakan juga menjadi walaupun ada masanya bersifat double meaning. Filem The Big 4 tak sesuai sebagai tontonan keluarga sebab aksi ganas yang melampau, penggunaan kata kesat dan juga dialog double meaning. 


Kekuatan the Big 4 juga terletak pada Topan yang memukau dengan lakonannya sebagai ketua pasukan dan juga abang kepada semua. Sifat tenang dan selalu menjaga tak ubah seperti keluarga sebenar. Bonus juga sebab dia kacak dan cool. 

Lakonan Lutesha sebagai Alpha juga menyerlah walaupun screentime dia terhad. Setiap kali muncul sama ada komedi, sensitive, marah ataupun pamerkan stunt yang tangkas berlawan bersama pengikut Antonio terlihat menarik untuk ditonton. Comel masa Alpha dengan Topan bergaduh tentang tanggungjawab. 


Watak Dina tak dikembangkan dengan baik antara kesemua watak utama bila dia terlihat selalu sakit hati dengan banyak perkara. Entah kenapa padahal dia anak sebenar Petrus, dijaga dengan cukup kasih sayang berbanding The Big 4 yang cuma menumpang kasih. 

Sinematografi menerusi lensa Batara Goempar menjadikan penceritaan The Big 4 lebih menarik dengan penggunaan teknik kamera yang kreatif sama ada wide angle yang memaparkan keindahan stunt choreography mahupun suasana Bali yang indah. Close up shots juga membantu menghidupkan screenplay dengan cemerlang. VFX yang digunakan juga tampak asli. 


The Big 4 arahan Timo Tjahjanto juga terlihat draggy kerana ada beberapa babak yang tak perlu seperti Dina yang mabuk setelah minum air rebusan kulit katak ataupun babak Topan, Dina dan Alpha di hadapan pintu resort berkira-kira mahu masuk atau tidak sampai hilang komedinya. 

Tengok pada ending, ada possibility untuk sekuel dengan kemunculan watak menarik yang ingin lunaskan urusan bersama The Big 4. Plot twist juga sebab kita tahu kenapa Petrus boleh meninggal walaupun bersembunyi dari dunia gelap tersebut. Kalau pun pengarah nak buat prekuel atau spin-off pun menarik juga sebab filem aksi ni memang banyak potential untuk industri filem. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1 , 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.6 = 8.8/10

2 comments

  1. dok plan nak cite ni tapi tak tengok juga..haha

    ReplyDelete
  2. Dalam perancangan.. Tak sempat lagi nak tengok..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.